skidor till T1:or

Jag har åkt turskidor och telemark nu i några år. Telemarksutrustning har jag (dynastar 8800 och ett elan typ stinger men bredare). Jag har även ett par turskidor av märket fischer liknar spårskidor med med stålkant och ngt bredare på dessa har jag ett par NNN-bindningar och använder vanliga spårpjäxor.

Jag har fått en möjlighet att köpa ett par T1:eek:r av en kompis. SÅ:

Jag vill ha ett par bra skidor och bindning för att åka på fjället. Mycket blandad åkning, men inte så gärna spåråkning, utan jag åker helst utanför och gör egna. Kan vara aktuellt att ha stighudar för att dra pulka. Skidorna ska funka till lite längre fjällturer.

Det skulle vara trevligt om man kunde åka lite telemark med dem. Så kanske något par med dubbelspann?

Just det vallningsfritt vill jag ha. Det brukar vara så stora temperatur skillnader och valla är inte min stora grej. Stör mig inte på att det susar eller att det går lite trögare. Att det alltid funkar är viktigare.

Har ni ngt bra alternativ?? På både skidor och bindningar?

Gustaf
 
Skall du ha T1:eek:rna som pjäxor när du går på tur? Jag förstod inte kopplingen mellan dina nya pjäxor och skidfrågan...

Min erfarenhet är att T1:eek:rna är fantastiska pjäxor för aggressiv telemarksåkning i pist/offpist - men lite väl tunga för turåkning!

Mvh / Calle
 
Jag förtår inte heller riktigt, trodde det kunde ha att göra med gårdagskvällen, men det är ju skönt att veta att jag inte är ensam om det i alla fall! ;-)

T1:eek:rna passar nog alldeles utmärkt att åka dina nuvarande skidor med. (Om du kan ha Scarpa)
Att gå på toppturer funnkar dom också bra till, men ren till ren turåkning skulle jag nog välja andra pjäxor.

Vad gäller val av turskida så var det en diskussion om det uppe för inte så länge sedan...
Kolla i forumet!
 
hej ;-)

Jag har ett par Fischer Outbound som jag använder med ett par T2:eek:r. Åker i skogen, uppför och lite nedför. Till det funkar skor och skidor bra. Men jag är tveksam till att vilja åka så långt i ett par T1:eek:r, T2:eek:rna är nog så tunga (och stabila). Skidorna är inte heller optimala för längre fjällturer, men de är smidiga och roliga att åka på.
 
T1 suger att gå på tur med, jag har prövat. de är ju gjorda för att kunna stå på utför med.

men köp dom och ha dom till dina fetaste skidor, då kommer dom nog till sin rätt.
 
Vad roligt att du fått tillfälle att köpa så schyssta pjäxor, men jag tror inte att de passar för långa fjällturer med pulka. T1:an trivs bättre i långa offpistrepor i chamonix och till att kanta feta skidor.

Kolla in Fischer Boundless wax (98/69/88)

Det är ju lite lurigt det där... en ständig kamp mellan bra att gå på eller trevliga utför. Hur man än gör så blir man lurad. Det är precis som att vara gravid: Först känner man sig lurad, sen så vänjer man sig. :)
 
T1:eek:r

Om man går på tur med tung packning och har ett par gamla T1:eek:r utan gult så tycker ja de fungerar förvånansvärt bra att gå på tur med.
- Du får stödet så att du kan svänga fast du har 18 kg på ryggen.
- Går du på skrå så slipper du få svinont i fötterna.
- Du blir inte plaskvåt om fötterna på vårturer.

Har du gulsvarta/röda T1:eek:r skall du nog fundera på saken för de är lite obehagliga på tur!

Om du gillar att svänga så köp ett par mjuka beg. telisskidor med midja så funkar de bra på tur.

Jag kör med ett par korta twintips på tur, klart folk stirrar men när jag i nedförsbacken kör förbi alla som plogar med sköna kortsväng så ler jag;-)

Du har ju redan ett par rena turskider, så skall du gå platt, platt, platt så använd dem!

Tips, riktigt breda skidor, typ Völkl V-explosive är inge bra turskidor;-)



[Ändrat av fafner 2005-10-24 kl 07:49]
 
Ok det blev lite fel...

Jag har ett par T1or och kanske får köpa ett par T4or... Blandade ihop allt lite grann...

T4or ska det vara. Modell lite äldre...

Inte lätt med alla modeller.


Ursäkta... Jag startade en liknande tråd där felet är rättat. Både Thim och Johan borde ha fattat att det blev lite fel. Då det vet att jag har ett par T1or sedan tidigare...

Gustaf
[Ändrat av Ix 2005-10-24 kl 17:36]
 
haha, ja jag undrade lite vad du egentligen menade...

ingen större skada skedd, gurra. jag ska bara lägga till det här till min "reta-gurra-lista"... =)
 
du ska då alltid reta mig...

Jag kan inte hjälpa att jag är lite glömsk och virrigt... (Passande för en blivande lärare hmm... borde vänja mig av vid det.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
ErikThorsell Skidor till Keb Turskidåkning 2
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7
Ix Skidor till T4:or (blev fel i tidigare tråd) Turskidåkning 7
mothesta Kängor till farfars skidor... Turskidåkning 1
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.