Val av vattensäck

Finns en del trådar om vattenförvaring och bärning tidigare t ex https://www.utsidan.se/forum/threads/vattensaeck.80980/

Min frågeställning är vilken vattensäck som är mest hanterlig vid flerdagarspaddlingar. Tidigare har jag mest använt plastdunkar vilket jag trivts med, men nu är tanken att lägga en vattensäck typ 10 L framför fötterna i en något rank enmans träAnita för att stabilisera kajaken lite mera. Kajaken är rätt rundbottnad och de dunkar och komprimerbara dunkar jag använt har antingen inte passat bottenformen eller läckt i kranen. En fyrkantig dunk kommer inte ned mot botten / kölribban och stabiliserar därför inte optimalt.

Finns några olika typer av vattensäckar.

Vad har ni för preferenser och vilka nackdelar har ni upplevt med era vattensäckar?

Thure

Sea har en inre påse och lite strulig kork som man måste bekanta sig med.

Orlieb enklare konstruktion och robustare.

Goodbye har jag inte testat

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köpte en 6 liters sea to summit för över 10 år sen, och den håller än. Jättenöjd med den och gillar att man kan hänga den på ett träd sen och det bli lätt att ta vatten ifrån den.

Använder mig också av MSR dromedary, tycker de funkar toppen!

Inte jättemkt använda än så länge dock

Jag använder mig av MSRs Dromedary. De finns olika storlekar upp till 10 liter. MSR har även en lättviktsversion om man föredrar det.
Har också en äldre dromendary (tror 8 eller 10l) men använd endast för att få med sig vatten i kajaken - men den är väldigt formlig - därmed lätt att krångla ner i skott men liten lucka (fikalucka). Min har lösa plattband (ungefär som däckslinor) runt om för att underlätta bärandet. De länkade på bilen har hålen där mina plattband går igenom.
MIn känns tålig och har hitills hållit tätt. Har dessutom tvåpipig kork för att pytsa ut lite (3mm hålr) eller lite mer 10mm hål. Påfyllning med helt avskruvad kork ~50 mm
Enda nackdelen är nog när man kommer hem och vill då den torr inför förvaring, man får försöka spänna ut den och hänga upp och ner för att få helt torrt - har inte sett någon "galge" som finns för camleback.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips