Val av Tegsnässkidor

Passar EA2.0-bindningarna till Jörnisarna? Annars är det väl breda blå Epok som passar. Jag har ett par tegnäsare med öla som jag använt nån gång till mina Jörnisar, men ölorna kräver lite vana och erbjuder inte särskilt mycket skidkontroll :)
Jag föredrar Lundhags vinterkängor, har några olika, annars för kallskidåkning.
Ja, då. Alldeles utmärkt. När det gäller Epok har jag läst mycket negativt om deras hållbarhet. Det enda positiva jag läst om Epok är det som skrivits av Tegsnäs själva. Jag har läst om öla-bindningen. Då är det bara en rem om främre delen av skon. Hur bra sitter den remmen fast under skidåkning?

Inte alls bra, ens med näbb :) Jag tycker Tegsnäs öla är för kort för breda Antifrys, hade ölan varit längre så den omslutit kängan mer hade det fungerat bättre. Nu får tåremmen sköta det jag tycker ölan borde göra. Har köpt längre tårem för att prova dra den även bakom hälen för att förhindra att kängan glider bakåt i ölan men har inte hunnit prova det.

Hej igen,

Mycket bra att du återkom med problemet Anders. Nu är det ju uppenbart att jag måste lösa bindningsfrågan innan det blir aktuellt att modifiera mina Anti-Frys (också storlek 46) till skidpjäxor.

Efter att ha testat OAC's bindning förra vintern är mitt intryck ganska negativt. Tycker varken att den gav bra skidkontroll utförs eller var speciellt trevlig på platten. Men det kan ju förvisso vara pga att den var monterad på OAC's skida som är den sämsta skidan jag testat.

Så jag överväger att köpa dessa bindningar och testa dom istället: https://viranomainen.fi/en/p119012/finngrip-nordigrip-touringbinding

Hade liknande/samma bindning på ett par skidor på 90-talet och de fungerade utmärkt. Som synes, om man kollar på alla bilderna, är bindningens bredd tjusterbar. Och att bindningen används av finska försvaret kan ju betyda att den även är hållbar. Men eftersom jag inte testat dom är det svårt att veta om de funkar på ett par anti-frys på tur.

Hade varit spännande att veta vilka bindningar som svenska militären använt till sina Anti-Frys om någon vet. Är nämligen ganska säker på att de i alla fall tidigare hade antifrys (gissningsvis till fjälljägarna?!?) eftersom jag sett Anti-Frys med skidsula på utförsäljning där det angavs att de var samma som militären använde.

/ Stefan

Hej igen,

Mycket bra att du återkom med problemet Anders. Nu är det ju uppenbart att jag måste lösa bindningsfrågan innan det blir aktuellt att modifiera mina Anti-Frys (också storlek 46) till skidpjäxor.

Efter att ha testat OAC's bindning förra vintern är mitt intryck ganska negativt. Tycker varken att den gav bra skidkontroll utförs eller var speciellt trevlig på platten. Men det kan ju förvisso vara pga att den var monterad på OAC's skida som är den sämsta skidan jag testat.

Så jag överväger att köpa dessa bindningar och testa dom istället: https://viranomainen.fi/en/p119012/finngrip-nordigrip-touringbinding

Hade liknande/samma bindning på ett par skidor på 90-talet och de fungerade utmärkt. Som synes, om man kollar på alla bilderna, är bindningens bredd tjusterbar. Och att bindningen används av finska försvaret kan ju betyda att den även är hållbar. Men eftersom jag inte testat dom är det svårt att veta om de funkar på ett par anti-frys på tur.

Hade varit spännande att veta vilka bindningar som svenska militären använt till sina Anti-Frys om någon vet. Är nämligen ganska säker på att de i alla fall tidigare hade antifrys (gissningsvis till fjälljägarna?!?) eftersom jag sett Anti-Frys med skidsula på utförsäljning där det angavs att de var samma som militären använde.

/ Stefan
Finngrip ser intressanta ut, frågor som spontant uppstår är;
Finns det att köpa reservvajrar? De lär slitas och behöva bytas ut.
Förträngningen längst fram vid hålen för tårem, hur påverkar de passformen när man använder rundade kängor som Antifrys?
1771235664634.png

Hej igen,

/ Stefan
Vilka av OACs skidor har du erfarenhet av? De har tre olika längder.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Se mitt svar på samma fråga på sidan 4 Anders.

Enligt min erfarenhet och åsikt bör man utan tvekan byta till en skidsula om man ska använda sig av kabelbindning. Sen är det en öppen fråga om det går att hitta någon NN91 mm sula som är tillräckligt bred för att passa på antifrys, vet bara att jag sett sådan på bild, ser ut ungefär som nedan. Med en sådan sula bör inte förträngningen längst fram vara ett stort problem och tåremmen behövs mest som extra hjälp så att säga.

Har pratat med en lokal skomakare här i Falun och han sade att han hade några gamla skidsulor på lager som kanske skulle kunna passa, så så fort som det blir lite varmare (använder mina Anti-Frys dagligen denna kalla härliga vinter) ska jag ta med mig kängorna. Har han inga sulor som passar är min nästa idé att kolla med Reboot (https://skomakerireboot.se/jornkangan) i Borlänge.

1771237269892.png

/ Stefan

Se mitt svar på samma fråga på sidan 4 Anders.

Enligt min erfarenhet och åsikt bör man utan tvekan byta till en skidsula om man ska använda sig av kabelbindning. Sen är det en öppen fråga om det går att hitta någon NN91 mm sula som är tillräckligt bred för att passa på antifrys, vet bara att jag sett sådan på bild, ser ut ungefär som nedan. Med en sådan sula bör inte förträngningen längst fram vara ett stort problem och tåremmen behövs mest som extra hjälp så att säga.

Har pratat med en lokal skomakare här i Falun och han sade att han hade några gamla skidsulor på lager som kanske skulle kunna passa, så så fort som det blir lite varmare (använder mina Anti-Frys dagligen denna kalla härliga vinter) ska jag ta med mig kängorna. Har han inga sulor som passar är min nästa idé att kolla med Reboot (https://skomakerireboot.se/jornkangan) i Borlänge.

Visa bilaga 48119
/ Stefan
Haha, jag hade glömt att jag ställt samma fråga till dig förut.
Är det en ny tillverkare av Jörnkängan? Reboot har jag inte hört talas om förut.

Reboot är så vitt jag vet ganska nya. Fick tipset att de fanns från en dam här på utsidan som köpte ett par kängor av dom och var mycket nöjd.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips