Val av Tegsnässkidor

Jag funderar på att köpa ett par Tegsnässkidor, men jag har stort huvudbry över vilken längd och bredd som är lämpligt för mig. I första hand skall jag använda dem i skogen. Jag är ingen duktig skidåkare, så jag tänker att för långa skidor kan ställa till problem i branta nedförsbackar. Då jag är mycket frusen om fötterna och envisas med att vara ute även i extremkyla vill jag ha bindningar lämpliga för alla sortets skodon. Tegsnässkidan har både stövelbindning och Epokbindning. Är det någon skillnad på skidans åkegenskaper vad gäller björkskidor resp bankiraywoodskidor? Jag är 177 cm lång och väger 70 kg. Jag brukar dra pulka vid längre turer. De egenskaper jag värderar högst är att skidan skall bära bra i lössnö, men ändå inte vara för besvärlig att ta sig fram med i tätare skog. Det går naturligtvis bra att tipsa om andra skidor än Tegsnäs.

Hej. Har själv åkt på tur med Tegsnässkidor på massor av turer genom åren. Och frågan du ställer är både relevant och ganska svår att svara på.

1: Jag föredrar bankiraywood eftersom den är i princip helt underhållsfri. Men vältjärad björksula fungerar bra det med.

2: Bindningen är enligt mig ett lätt val. Stövelnindningen är både pålitligare och ger bättre kontroll på skidorna.

3: Men det svåra är längd och bredd. Vill man ha riktigt bra bärighet i lössnö är det långa skidor som gäller. Till exempel är Olskogens Galav, som är en dedikerad lössnöskida, runt 3 meter lång. Men å andra sidan är en sådan skida klart bängligare i tät skog och nedförsbackar. Så jag har kompromissat och valt 2.5 meter långa skidor.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rödträsula är det givna valet. Enda underhållet är en inoljning per år. I vissa lömska fören runt nollan kan man behöva gnida in lite paraffin, eller liknande, för att slippa underfrysning.
Mina Tegsnäs är 70 mm breda och 2,40 (8 fot) långa. Jag är några cm längre än du men har aldrig ångrat längdvalet. Det är för längden och bärigheten man väljer Tegsnäsare! Korta Tegsnäs ser ju bara fånigt ut.

Hej. Har själv åkt på tur med Tegsnässkidor på massor av turer genom åren. Och frågan du ställer är både relevant och ganska svår att svara på.

1: Jag föredrar bankiraywood eftersom den är i princip helt underhållsfri. Men vältjärad björksula fungerar bra det med.

2: Bindningen är enligt mig ett lätt val. Stövelnindningen är både pålitligare och ger bättre kontroll på skidorna.

3: Men det svåra är längd och bredd. Vill man ha riktigt bra bärighet i lössnö är det långa skidor som gäller. Till exempel är Olskogens Galav

Jag har tittat en del på Gálav, men de känns för långa för att ta sig fram i kuperad skog. Är det någon skillnad på björksula och bankiraywoodsula förutom att sistnämnda inte behöver tjäras?

Jag har tittat en del på Gálav, men de känns för långa för att ta sig fram i kuperad skog. Är det någon skillnad på björksula och bankiraywoodsula förutom att sistnämnda inte behöver tjäras?
Ja, bankiraywood är ett betydligt hårdare träslag än björk så man kan räkna med högre slitstyrka och livslängd. På ”gamla kungens tid” hade finare turskidor hickorysula av samma anledning

Hej.

Min känsla är att det kan vara något vanligare att snön fastnar under skidorna om man har Björksula. Men det är mest en gissning, då jag aldrig haft någon med vältjärade sådana med på tur och kunnat göra A-B jämförelser. Men snö fastnar i fel förhållanden på alla skidor med träsula, även Bankiraywood.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips