Val av slalomskidor för nybörjare.

Hej.

Jag har precis upptäckt hur kul det är att åka slalomskidor och har hittills lånat skidor av släkt/vänner men tänkte nu köpa egna.

Vad för tips har ni på skidor för mig?

Jag är man ca 1.82 lång och väger ca 77kg.

Jag har tittat på bl.a följande skidor:

Rossignol cobra Z med rossignol zip 100s bindning

Rossignol PMC 2000 med rossignol zip 100s bindning

Är detta bra skidor/bindningar? Priset ligger runt 2500:- inkl bindning vilket verkar billigt, men är skidorna/bindningarna bra?

mvh jocke
 
Kanon nu vet jag vilken längd jag ska ha, tack för det. Men jag hittar inget om pjäxorna?

efter den här vintern och alla ny-köp den fört med sig bör det finnas en andrahandsmarknad som snart dignar av vettiga prylar, som vanligt till en bråkdel av priset och inget är väl så totalt omotiverat som att en nybörjare ska köpa nya skidor, förutsatt att bindningen funkar som den ska och vettiga alternatvi till skida går att hitta, men det bör väl, som sagt, inte var ngt problem.
 
efter den här vintern och alla ny-köp den fört med sig bör det finnas en andrahandsmarknad som snart dignar av vettiga prylar, som vanligt till en bråkdel av priset och inget är väl så totalt omotiverat som att en nybörjare ska köpa nya skidor, förutsatt att bindningen funkar som den ska och vettiga alternatvi till skida går att hitta, men det bör väl, som sagt, inte var ngt problem.

Håller med till viss del.... jag valde att köpa nytt i veckan, 60% rabatt på allt... hittade dessutom på freerides köp och sälj 2007 års variant av den skidan jag köpte, hela 200kr billigare :). Men har jag läst att den nyare är bättre... Exakt samma pjäxor hittade jag 500kr dyrare, så nu slipper jag samsas med någon annans ingrodda tåbira ;-) .

Så nu när säsongen snart är slut... tycker iaf jag inte att det är "totalt omotiverat" att titta på utförsäljningarna också.

Däremot att inför en säsong köpa beggat som nybörjare håller jag helt med om. Så gjorde jag t ex med min nuvarande racer, jag har gjort 3 VR med den.

Freeride´s köp o sälj 336 skior 213 pjäxor/bindningar: http://www.freeride.se/admarket/

Thomas
 
Håller med till viss del.... jag valde att köpa nytt i veckan, 60% rabatt på allt... hittade dessutom på freerides köp och sälj 2007 års variant av den skidan jag köpte, hela 200kr billigare :). Men har jag läst att den nyare är bättre... Exakt samma pjäxor hittade jag 500kr dyrare, så nu slipper jag samsas med någon annans ingrodda tåbira ;-) .

Så nu när säsongen snart är slut... tycker iaf jag inte att det är "totalt omotiverat" att titta på utförsäljningarna också.

Däremot att inför en säsong köpa beggat som nybörjare håller jag helt med om. Så gjorde jag t ex med min nuvarande racer, jag har gjort 3 VR med den.

Freeride´s köp o sälj 336 skior 213 pjäxor/bindningar: http://www.freeride.se/admarket/

Thomas

Absolut! Du har helt rätt!! Inte minst gäller detta för längdskidor, det är snudd på att man nästan skulle kunna bygga en verksamhet på att köpa upp halva reapriset prylar nu under vårkanten och sälja det i decemeber januari. en del butiker har vansinnigt låga priser.

håller också med dig om pjäxorna, bättre att lägga pengarna där, på något som nybörjaren märker och drar nytta av. det jag menade var enbart skidan (med bindning) och om den köps till full-pris.
 
Absolut! Du har helt rätt!! Inte minst gäller detta för längdskidor, det är snudd på att man nästan skulle kunna bygga en verksamhet på att köpa upp halva reapriset prylar nu under vårkanten och sälja det i decemeber januari. en del butiker har vansinnigt låga priser.
.

Precis!... Det fina med det är att jag som nybörjare på slalomskidor, har en viss, ekonomisk säkerhet om mitt val nu inte är det allra bästa.

Förlusten när jag då skulle sälja dem i december skulle ju inte bli sådär jättestor.... eller någon alls, kanske t o m vinst ;-)
 
Dom skidor jag hittat kostar ca 2500:- nya (rossignol pmc 2000 ) med bindningar på skidbutiken, hittade inga lätt begagnade med bindningar för det priset på freerides sida.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...