Val av paddel 2021

Jag gör ett test med ceder eller gran. Tror jag börjar med fasadbrädor. Har en del hemma.
Kul, kört hårt! Lite dokumentation i tråden vore skoj!
Lite linoja brukar jag använda för impregnering.
Jag har dåligt med bilder på mina, men det här är den första jag gjorde. Pluspoäng till den som gissar rätt på ön :)
 

Bilagor

  • IMG_1618.jpg
    IMG_1618.jpg
    4.3 MB · Visningar: 140
Kul, kört hårt! Lite dokumentation i tråden vore skoj!
Lite linoja brukar jag använda för impregnering.
Jag har dåligt med bilder på mina, men det här är den första jag gjorde. Pluspoäng till den som gissar rätt på ön :)
Okej, det ska jag göra. Brukar snickra i trädgården men nu är det djup snö. Ska försöka ta mig tid att fixa till snickarbänken i boden...
 
En liten varning bara, att snickra grönlandspaddel kan vara beroendeframkallande. Här är paddel 3,4 och 5. Då började det likna något och vikten hamnade på rätt sidan 800gr.
Visa bilaga 35073
Snyggt! Funderar också på att labba lite med materialen. Vill gärna ha ceder i stommen pga vikt men lite hårdare material på paddelns kanter. Hittade lite materialegenskaper på olika sidor.
 
Kör delvis ihålig furu i mitten, sen cedar för resten med undantag för lite furu, ek eller bok för kantarna. Blir rätt så lätt med en flex som passar min paddling.
 
Gran funkar fint om man hittar bitar utan kvistar. Lättare att hitta kvistfria reglar och limma ihop. Slipade ner den till under 850g iaf. Håller än efter 5 år, men får olja in den ofta.
 
Skall också snickra grönlandspaddel innan islossningen i vår.
Blir det för mjukt med en vanlig granplanka?
Om det är risk för is kör jag med min Gearlab Kalleq carbon paddel. Sabbade min favorit paddel (den till höger i bilden) med ca. 100m is paddling. Kanterna i ek höll fint, med cedern tog ordentlig stryk. Krävde en hel del slipning att få den hyffsat bra igen, men de vassa kanterna i isen lämnade delvis djupa spår. Furu däremot håller fint.
 
Jag tänker lite att eftersom en grönlandspaddel är så enkel att tillverka samt att jag med stor sannolikhet kommer att tillverka flera för att testa olika geometrier så är hållbarheten sekundär. Jag är just nu i rehab efter fraktur i handled och nyckelben så jag vill initialt börja med en skonsam paddel för kroppen och sedan utveckla den allt eftersom kroppen blir starkare.
Så gör det inte så mycket att de slits, första paddeln kanske bara används några turer innan jag snickrar fram #2. Det är mycket mera intressant att hitta ett lättarbetat material att börja experimentera med.
 
Om det är risk för is kör jag med min Gearlab Kalleq carbon paddel. Sabbade min favorit paddel (den till höger i bilden) med ca. 100m is paddling. Kanterna i ek höll fint, med cedern tog ordentlig stryk. Krävde en hel del slipning att få den hyffsat bra igen, men de vassa kanterna i isen lämnade delvis djupa spår. Furu däremot håller fint.
Lutar mer åt att jag köper en grönlandspaddel först. Snickrar hellre på sommaren och tror inte det är så lång tid tills att isen är borta. Isbrytarna åker ganska frekvent där jag bor (Stockholms, Mälaren) och vattnet är nästan alltid öppet där jag har segelbåten (yttre mellanskärgården). Detlev, har du tid att utveckla dina tankar kring kalleq? Läst många recensioner och den verkar uppskattas av många. Är upplevelsen värd de extra tusenlappar man får betala jämfört med en grönlandspaddel i trä? Jag har ingen tidigare erfarenhet, är 180cm lång och har en kajak som är 57cm bred. Om det blir en kalleq kommer jag slå till på en 220cm lång paddel. Låter det klokt? Har inte möjlighet att testpaddla.
 
Gram 9100D verkar ha ett ovalt skaft/handtag med högre friktion. 31x36mm. Har hittat några användare som klagar på kalleqs runda, lite tunnare skaft. Är det inte en fördel med oval form så att man enklare hittar tillbaka med sitt grepp?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...