Val av paddel 2021

Försöker hitta grönlandspaddeln men hittar ingen försäljning i Sverige.
Du nämner Söderkajak och de har en Grönlandspaddel för 2500 kr. Jag är väldigt nöjd med den men bör nämna att jag är total nybörjare. Köpte kajak våren 2020 och började med en vanlig paddel för 1000 kr från XXL. Jag tog mig framåt men tyckte det var tungt. Jag är ganska svag generellt men särskilt i bål/rygg ska tilläggas. Grönlandspaddeln är lättare och jag kan ha en lägre paddelföring. Dessutom upplever jag att det, med en vanlig paddel, känns väldigt tung i början av draget. Med Grönlandspaddel är motståndet mindre vid isättning men det kan ju vara min teknik som är fel. Jag tycker inte det är så stor skillnad i hastighet. Självklart "flyttar" du mer vatten med en vanlig paddel men du paddlar snabbare med Grönlandspaddeln (kadensen alltså).
 
Lite off topic men jag paddlade bort det mesta av besvären med en axelfraktur (Tuberculum Majus) under några månader 2009. Jag har sällan känningar av skadan numera. Använder endast grönlandspaddel sedan 15 år. Fart och distanser brukar ligga i spannet du nämner.
https://www.utsidan.se/forum/threads/bruten-axel-och-paddling.54078/#post-420967
Låter positivt. Har du tips på grönlandspaddel? Försöker sondera marknaden. Hittat från ca 2500:- (söderkajak) till 7000:- men få recensioner.
 
Du nämner Söderkajak och de har en Grönlandspaddel för 2500 kr. Jag är väldigt nöjd med den men bör nämna att jag är total nybörjare. Köpte kajak våren 2020 och började med en vanlig paddel för 1000 kr från XXL. Jag tog mig framåt men tyckte det var tungt. Jag är ganska svag generellt men särskilt i bål/rygg ska tilläggas. Grönlandspaddeln är lättare och jag kan ha en lägre paddelföring. Dessutom upplever jag att det, med en vanlig paddel, känns väldigt tung i början av draget. Med Grönlandspaddel är motståndet mindre vid isättning men det kan ju vara min teknik som är fel. Jag tycker inte det är så stor skillnad i hastighet. Självklart "flyttar" du mer vatten med en vanlig paddel men du paddlar snabbare med Grönlandspaddeln (kadensen alltså).
Bra info! Bor på promenadavstånd från Söderkajak. Ska försöka känna på den paddeln.
 
Hittade en grönlandspaddel som heter Rebel Standard. Väger runt 0,8kg samt mäter 218cm. Bladlängd 85 och loom 50cm (antar att det är bredden på greppzonen). Lite billigare paddel. Kan det vara en bra förstapaddel? Har inte övergett kalleq men undersöker billigare alternativ.
 
Rebel paddeln är trevligt, testade den någon gång, men ingen köp eftersom jag gör mina trä paddlar själv.
Den 2500 kr. grönlandspaddeln är en standard China paddel som det ser ut. Kan inte säga något om den, men själv skulle jag aldrig skaffa grönlandspaddel med utanpå liggande låsning. Men som nybörjare paddel kanske helt ok om paddeln ligger bra i handen.
Om jag skulle spendera 2500 på en grönlandspaddel, då skulle det bli Rebel eller Eastpole.

Sen skriver du att du har Söderkayak på promenad avstånd. Då är valet enkelt, support the locals!
 
Jag kör också enbart grönlandspaddel numera. Byggt några stycken själv, är enkelt och du behöver inga avancerade verktyg eller virke; lite furu och lim (epoxi eller trälim) från närmaste byggvaruhus, sticksåg, slipmaskin, sandpapper och hyvel räcker fint. Tar inte heller många timmar. Vikt runt 800-900gram beroende på längd och utformning. Skonar mina axlar också.
#diy
 
Jag kör också enbart grönlandspaddel numera. Byggt några stycken själv, är enkelt och du behöver inga avancerade verktyg eller virke; lite furu och lim (epoxi eller trälim) från närmaste byggvaruhus, sticksåg, slipmaskin, sandpapper och hyvel räcker fint. Tar inte heller många timmar. Vikt runt 800-900gram beroende på längd och utformning. Skonar mina axlar också.
#diy
Jag har en halvkomplett verkstad: Bordssåg, hyvlar, handmaskiner mm. Inte omöjligt att jag tillverkar men vill hellre motionera 10-20h än snickra 10-20h.
 
Jag har en halvkomplett verkstad: Bordssåg, hyvlar, handmaskiner mm. Inte omöjligt att jag tillverkar men vill hellre motionera 10-20h än snickra 10-20h.
Med lite elpryttlar så snickrar du en paddel på tre timmar skulle jag säga. Första versionen behöver ju inte bli perfekt och du behöver inte fin virke som ceder eller liknande, blir ju mer ett test om du gillar det.
 
Med lite elpryttlar så snickrar du en paddel på tre timmar skulle jag säga. Första versionen behöver ju inte bli perfekt och du behöver inte fin virke som ceder eller liknande, blir ju mer ett test om du gillar det.
Tips på var man köper virke? Byggvaruhusens listsortiment. Rektangulära. Eller räcker det med fasadbrädor i gran ca 22mm tjocka (med pålimmade stavar för handtag)? Hittade den här planhyvlade listen:
PLANHYVLAD LIST MOELVEN FURU 21X118X3300MM
 
Senast ändrad:
Båda funkar skulle jag säga, den sista paddeln som jag gjorde (som reservpaddel att ha i stugan) så tog jag fasadbrädor som jag hade liggandes. Jag limmade inte på ngt extra för handtagen så fick lite smalare handtag men det är ju bara trevligt för vikten :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...