Val av havskajak för paddling vid västkusten

Hej alla glada paddlare,
Jag vore så tacksam för hjälp med val av kajaker och jag är säker på att det finns stor kompetens hos er forumbesökare. Jo, jag har allt läst en hel del trådar här men tänker att jag skriver en egen tråd där jag kan vars specifik i mitt behov.
Jag söker två kajaker som ska användas vid min stuga på Skaftö på västkusten. Stugan ligger på östra sidan av ön där ett stort antal kajaker dagligen passerar i de ofta rätt lugna vattnen. Hade dock gärna sett att kajakerna tålde lite sjö om man får för sig att paddla i mer sjö. Kajakerna ska användas av mig som är 180cm och väger 85kg men de ska lik väl paddlas av gäster som är och hälsar på och av min fru så klart. Kajakerna måste kunna tåla lite stryk då det på sina håll är rätt grunda vatten men även för att gäster inte ska känns att de riskerar att ha sönder dem när de lånar. Jag har testat några gånger och tycker det är hur kul som helst att paddla och kommer absolut paddla mer när jag har kajak i egen ägo. Jag har lånat grannens som jag inte vet vad det var för en, man styrde med ett roder vilket jag tyckte funkade bra. Jag tror knappast att kajakerna kommer att användas vid övernattningar så inget större packutrymme behövs. Jag kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat.
Vill helst undvika de värsta pråmarna men vill heller inte ha en hal ål. Även jag som kommer paddla en del vill kunna känna att det är roligt.
Är detta tillräckligt med info för att besvara min fråga eller är det något mer som ni behöver veta?
Vore verkligen supertacksam för hjälpen. Mvh Johan
 
Jag är inte någon kajakexpert, men det finns lite olika skolor när det gäller kajaktyper. Hade jag varit du hade jag slängt in ungefär vilken budget du tänker dig, det kan ramla in en hel del förslag men du kan kanske få lite mer användbar info om de som rekommenderar vet vilken prisklass det handlar om.
 
Jag köpte begagnade kajaker av Friluftsfrämjandet Ljungskile, i augusti förra året. De har varit toppen. Stora turkajaker av modell Boreal Designs Inukshuk, stabila men ändå smidiga. Har inte tillräcklig erfarenhet av olika modeller för att uttala mig om de klassas som "pråm" eller inte men jag har stortrivts i dem (är 190 cm/75kg).
5000 spänn styck fick jag betala inkl kapell. De hade även lite dyrare glasfiberkajaker till försäljning.
Tips är att inte gräva ner sig i researchträsket utan bara kolla in lite olika kajaker på liknande ställen, testa dem och köpa första bästa som känns bra.
 
Hej och tack för de första tipsen! Vill helst inte lägga en förmögenhet på kajakerna men kanske får man något för 10 tkr/st? Ramlade över något tips om en modell som heter Seabird Discovery eller var det Expedition? Kanske är någon av dessa en modell för mitt ändamål? Jag tycker att det känns rätt givet att det ska vara plastkajaker så att de tål lite tuffare tag.
Är så tacksam för hjälp, som ni ses behövs det verkligen.
 
Glasfiberkajaker generellt, är lättare att bära och betydligt lättare att reparera än plastkajaker. Dessutom snyggare och lättare att hålla rena. Oftast snabbare i vattnet.

Plastkajaker är miljövänligare att bygga och blir billigare vid massproduktion.

Begagnat är bra.

Köp nåt begagnat och lär dig därmed mer om dina preferenser. T ex VKV Kåre, Anita och Lisa håller 2:ahandsvärdet bra och kan slitas på i många år. Trivs du med en sån kan den paddlas av dina ättlingar om 100 år.

Thure
 
Bygg en egen. Finns en lirare i kungälv som har kurser i att bygga en dukad grönländare. Tror det ligger i spannet 10-15 kkr och då får du en som är optimerad till din kropp och dina ändamål. Och rätt så mkt mindre miljöavtryck.
 
Hej alla glada paddlare,
Jag vore så tacksam för hjälp med val av kajaker och jag är säker på att det finns stor kompetens hos er forumbesökare. Jo, jag har allt läst en hel del trådar här men tänker att jag skriver en egen tråd där jag kan vars specifik i mitt behov.
Jag söker två kajaker som ska användas vid min stuga på Skaftö på västkusten. Stugan ligger på östra sidan av ön där ett stort antal kajaker dagligen passerar i de ofta rätt lugna vattnen. Hade dock gärna sett att kajakerna tålde lite sjö om man får för sig att paddla i mer sjö. Kajakerna ska användas av mig som är 180cm och väger 85kg men de ska lik väl paddlas av gäster som är och hälsar på och av min fru så klart. Kajakerna måste kunna tåla lite stryk då det på sina håll är rätt grunda vatten men även för att gäster inte ska känns att de riskerar att ha sönder dem när de lånar. Jag har testat några gånger och tycker det är hur kul som helst att paddla och kommer absolut paddla mer när jag har kajak i egen ägo. Jag har lånat grannens som jag inte vet vad det var för en, man styrde med ett roder vilket jag tyckte funkade bra. Jag tror knappast att kajakerna kommer att användas vid övernattningar så inget större packutrymme behövs. Jag kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat.
Vill helst undvika de värsta pråmarna men vill heller inte ha en hal ål. Även jag som kommer paddla en del vill kunna känna att det är roligt.
Är detta tillräckligt med info för att besvara min fråga eller är det något mer som ni behöver veta?
Vore verkligen supertacksam för hjälpen. Mvh Johan

En jaktkompis till mig neråt i landet har byggt sig en kanot. Tråden är från ett jaktforum och det är även bilder med i tråden.
 
Jag skulle inte bygga en dukad kajak till den användningen som trådskaparen beskriver i första inlägget. Jag uppfattar att behovet är en robust kajak och då är PE-kajakerna överlägsna, de är i princip underhållsfria och tål mycket stryck. Därav är det min materialrekommendation.

Väl av modell är svårare att ge utan att känna personen. Likväl vill jag slå ett slag för instegs surfski. Varför? För nybörjare och gäster är det alltid en tröskel att komma ned i en kajak och hantera kapellet. Med en surfski är det mycket enklare att sjösätta och komma ut på vattnet. Skulle man kapsejsa är det också enklare att komma upp igen, inga krångliga procedurer med tömning av kajak och kamraträddning.

Vill man ändå bygga kajak så gör det. Men man bygger kajak för att man gillar att bygga, vill man paddla kajak så köper man en som är färdig.
 
Jag skulle inte bygga en dukad kajak till den användningen som trådskaparen beskriver i första inlägget. Jag uppfattar att behovet är en robust kajak och då är PE-kajakerna överlägsna, de är i princip underhållsfria och tål mycket stryck. Därav är det min materialrekommendation.

Väl av modell är svårare att ge utan att känna personen. Likväl vill jag slå ett slag för instegs surfski. Varför? För nybörjare och gäster är det alltid en tröskel att komma ned i en kajak och hantera kapellet. Med en surfski är det mycket enklare att sjösätta och komma ut på vattnet. Skulle man kapsejsa är det också enklare att komma upp igen, inga krångliga procedurer med tömning av kajak och kamraträddning.

Vill man ändå bygga kajak så gör det. Men man bygger kajak för att man gillar att bygga, vill man paddla kajak så köper man en som är färdig.

Hej, har du någonsin paddlat en dukad kajak? Min har överlevt otaliga grundstötningar och jag tycker inte den är mindre robust än plast som jag också paddlat en del. Underhållet för min del är att rulla på ett lager linoljefärg på våren. Varannat år har jag lagt på ett lager le tonqinoise på sittbrunnssarg och packluckssarger.

Vill man paddla en livlös plastkajak så köper man en sån. Vill man ha en riktig kajak får man bygga en.
 
Plast är bra för nybörjare. Seabird är billiga men de flesta verkar köp HV som för normalstora har för mycket volym. Ju större man köper ju ostadigare riskerar de att bli om paddlaren inte kan kontrollera den med knäna/låren. Jag har liknande mått och LV passar bättre HV inte alls. Många nybörjare tror det blir stadigare med mer volym men det är tvärtom.
 
Jag har inte koll på dagens kajakutbud. Men mitt råd om ni hellre utforskar skärgården än motionstränar är att välja en stabil kajak. Det ska kännas ok för er och gästerna att korsa stora fjärdar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...