Val av dagturssäck!

Hej!

Tänkte bara bidra med att jag köpte en Osprey Quantum nyligen, och har under ca 10 dagar kånkat den fram och tillbaks till jobbet. Min spec gick i stort set ut på att jag ville ha en renodlad jobbryggsäck, för vardag och korta resor. Hitils är jag mycket nöjd och ryggsäcken infriade alla mina förväntningar. Rekommenderas.

//Anders
 
Är vikten nånting som du väger in i det hela?

Jag skulle nog själv vilja ha en som är under ett kilo om jag skulle ha med den på en tur.

Osprey ryggan är ju helt okej på 880g och sen finns ju t.ex. Arcteryx Cierzo 25l som väger 415g och 35l väger 580g.
 
Jag har sedan ett tag tillbaka en Osprey Hornet 24 som jag använder dagligen. Vikten är strax över 500g och bärsystemet är som på alla Ospreysäckar jag provat riktigt bekvämt. Den enda synpunkt jag har på den är att det lilla toppfacket verkar ha en tendens att hamna mellan ryggen och datorn om det är fyllt med skrot. Det är dock inget som jag besväras av när jag har den på ryggen och heller inget jag tror blir ett problem när den används som dagturssäck. Den är dessutom förberedd för vattenpåse om man skulle behöva det.

http://www.outdoorsports24.com/SPOR...LE-10-Superleicher-Rucksack-22-24l--9331.html

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/hornet_series
 

Bilagor

  • 9331_0.jpg
    9331_0.jpg
    31.7 KB · Visningar: 849
Huvudanvändning?

Utöver min Osprey Quantum har jag även en Haglöfs ShoSho2500 och Osprey Atmos 35 som jag varvar mellan.

Jag hade ShoSho och Atmos innan jag skaffade Quantum och de är jätte bra att ha på resa och i skogen men ingen av dem passar att ha laptopen i eftersom de saknar både laptopficka och andra säkringsmöjligheter. Vid medförande av laptop i en av dessa säckar får man helt enkelt se till att ha såpass mycket i säcken att man kan kila fast datorn mot ryggen. Atmos är dessutom böjd som en banan på grund av bärsystemet som bildar en luftficka mellan rygg och säck, helt underbart när man vandrar men desto mer problematiskt att packa laptopen på ett tillfredsställande sätt (ska den luta framåt eller bakåt... :) ).

Du får välja egenskaper, vad kommer du använda säcken mest till?
 
Atmos är dessutom böjd som en banan på grund av bärsystemet som bildar en luftficka mellan rygg och säck, helt underbart när man vandrar men desto mer problematiskt att packa laptopen på ett tillfredsställande sätt (ska den luta framåt eller bakåt... :) ).

Du får välja egenskaper, vad kommer du använda säcken mest till?

Försöker komma ifrån bananformade ryggor, har en Lundhags som i och försig är rätt skön att bära men bananformen gör den jobbig att packa då allt "puttas ut" från ryggen av ryggskölden! Jag kommer använda ryggan mest till och från universitet så lutar mot en osprey quantum. Det enda som avskräcker är ju det klena avbärarbältet, nån som har en kommentar om det?
 
Försöker komma ifrån bananformade ryggor, har en Lundhags som i och försig är rätt skön att bära men bananformen gör den jobbig att packa då allt "puttas ut" från ryggen av ryggskölden! Jag kommer använda ryggan mest till och från universitet så lutar mot en osprey quantum. Det enda som avskräcker är ju det klena avbärarbältet, nån som har en kommentar om det?

Det är inget avbärarbälte utan endast en rem men det är inget jag använder, ryggsäcken sitter så pass bra utan det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.