Val av bivacksäck

Skulle vilja få tips på va det finns för bra bivacksäckar eller sovsäcksöverdrag. Hade tänkt mig att jag skulle få ner Expeds Synmat och en dunsäck. Har kollat på lite olika bivacksäckar men många verkar smalna av i fotändan vilket nog skulle göra det svårt att använda ett liggunderlag i säcken. Några tips?

Tack på förhand
Henrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Snugpak Stratosphere?
Har en själv men endast två nätter i höstas i den och under en tarp...

Hade inga problem att få ner två billiga cellplast underlag (ovanpå varandra ) samt min syntetsäck i den...

Tack för tipsen! Skulle gärna vilja hitta en smidig modell som man även kan ha i tältet. Vill ha ett skydd mot sovsäcken så att den inte ligger mot tältduken och blir fuktig samt att man håller liggunderlaget rent.

Kolla på Jerven också, dock inte så billig. Jag har en Thermo Hunter själv. Jerven.no, svensk Åf är Trapperprodukter.

Är det nån som har erfarenhet av Trekmates Bivy bag som Naturkompaniet säljer?
Jag råkar ha en, fast köpt i utlandet. Detta är enklaste sortens överdrag utan blixtlås, men lätt och smidigt. Jag tror inte du får ner en Synmat i den utan risk att komprimera sovsäcken. Det finns heller ingen "botten", utan samma tunna tyg runtom, säkert inte tänkt att klara nötning mot grus/småsten.

Den klarar dagg och regnskurar, men det "värsta" jag utsatt den för har varit att duscha iklädd säcken i kanske 7-8 minuter (den höll tätt), så jag vet inte om den skulle klara en hel natts ösregn.
Den "andas" förvånansvärt ok, men som med alla täta tyger - förvänta dig inga underverk. Det blir småfuktigt här och var mot morgontimmarna, när jag sover i säcken, men snustorrt efter att min dotter sovit i den, så jag kanske har en ovanligt hög vattenomsättning.

Enkelheten gör at säcken även kan användas av magsovare, till skillnad från de flashigare varianterna med avvikande bottentyg och en massa uppåtriktade fiffigheter kring ansiktsöppningen (grrr).

Alpkit har prisvärda bivvys som jag har läst ska vara bra.

Alpkits bivvys har utan tvekan den bästa DWRen jag sett, har legat ute en hel natt i ösregn i alperna utan något som helst skydd och tyget blev inte genomvätt på ett enda ställe. DOCK så skulle jag klassificera andningsbarheten i tyget som 0. Dvs ska du ligga ute i ösregn så visst, men ska du ligga i tält(där jag för övrigt tycker att bivvys stjälper mer än de hjälper) så skulle jag kolla på något som andas betydligt bättre.

Själv så har jag använt Alpkits, en egensyd i Pertex Endurance, en egensydd i tunnt nylon utan något membran eller beläggning samt en i eVent(har för mig att det var från Integral Designs).

Alpkits och Pertex Endurance går bort direkt. De andas helt enkelt för dåligt och säcken blir blötare innifrån än utifrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips