Vakkotavare-Nikkaloukta

Vi planerar att vandra Vakkotavare-Nikkaloukta (Kungsleden) med start någon av dagarna 3-5 juli. För att spara tid och få en smidig logistik har vi kollat pris för helikoptertransport från Nikkaloukta till starten i Vakkotavare. Alternativet är att göra en ganska omständig bussresa, som vi inte ens har lyckats få till över en dag med befintliga tidtabeller. Här kanske någon har råd att ge!
Annars är vi intresserade av att dela helikopter, om det finns vandrare i samma situation som vi. (Totalpris 5500:)

Av din beskrivning gissar jag att ni åker bil till Nikkaloukta och tänkt att parkera där?
Om så, har ni funderat över att parkera någon annan stans på "cirkeln" (Gällivare, Kiruna etc) för att ta er smidigare runt med allmänna transporter till från bilen?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, om jag listat ut det rätt kan man parkera i Kiruna och ta buss till Vakkotavare via Gällivare 6-12 (ungefär) och väl framme i Nikkaloukta går bussen till Kiruna (vid lunch). 1) Lång bussresa med byte, 2) hinner man passa bussen tillbaka i Nikka?
ELLER parkera i Gällivare och få bussbytet på avslutande bussresa.
Oerhört tacksam för svar och input! Tack!

Ja, om jag listat ut det rätt kan man parkera i Kiruna och ta buss till Vakkotavare via Gällivare 6-12 (ungefär) och väl framme i Nikkaloukta går bussen till Kiruna (vid lunch). 1) Lång bussresa med byte, 2) hinner man passa bussen tillbaka i Nikka?

Jag hade valt att ta tåget mellan Kiruna-Gällivare och sedan buss till Vakkotavare resp Nikkaloukta.
Parkerar ni ex i Gällivare tar ni buss 93 mot Ritsem, går 2 turer dagligen (avgång 08.55 resp 13.15) de datum ni funderar på att starta:
http://ltnbd.se/tidtabeller_print4w...170616_170924/Fjallinjer_93_170616_170924.pdf

Nikkaloukta-Kiruna är linje 92, men kollar jag på SJ (valde 9/7 som exempel) kan ni kombinera buss+tåg och välja på att åka Nikkaloukta-Gällivae 11.30-15.20 resp 16.20-19.34.
Går även att hitta en likvärdig kombination om ni väljer Kiruna som parkering. Boka via SJ direkt till Nikkaloukta eller Vakktotavare så får ni resegaranti vilket kan vara bra om tåget är försenat.

Det brukar gå en eftermiddagsbuss från Nikka också. Annars går det bra att hinna med lunchbussen om man bara sätter lite fart på morgonen.

... Boka via SJ direkt till Nikkaloukta eller Vakktotavare så får ni resegaranti vilket kan vara bra om tåget är försenat.

SJ var ju ett kanonbra tips, som jag helt förbisett!
Ingen som vill dela helikopter ...? :) Det år ju ändå också en fantastisk upplevelse i sig, speciellt om vädret är bra och i fjällmiljö.

Ni gör som ni själv tycker är bäst, i mina öron låter det lite krångligt att köra till Nikka för att flyga tillbaka till Vakkotavare.

Om ni vill flyga helikopter går det reguljära turer mellan Keb och Nikka, då hinner ni helt klart bussen som går vid lunch.

Ni gör som ni själv tycker är bäst, i mina öron låter det lite krångligt att köra till Nikka för att flyga tillbaka till Vakkotavare.

Om ni vill flyga helikopter går det reguljära turer mellan Keb och Nikka, då hinner ni helt klart bussen som går vid lunch.

Bra tänkt, men vi kommer norrifrån och ska vidare norrut efter vandringen. Och bara helikopter för flygandets skull är inte aktuellt, även om jag gillar att flyga helikopter. Tack för din input. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips