Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare

Jag vistas visserligen inte i fjällen numera sedan Vattenfall torrlade Ångermanälven där min morbror hade en stuga och fiskerättigheter i Ångermanälven..

Jag har skaffat vattentäta strumpor som också myggtäta. Berghaus GoreTex (finns nog inte längre att köpa) och Sealskinz https://www.letro.se/shopvivgcase_stl.asp?logo_val=SEALSKINZ&menucmd=ViewTrademark

att använda på kvällen när man lagar mat och äter

Gammal bild. Medel mot mygg och knott hjälpte inte :(
Myggbett.jpg
 
Någon som provat snödamsker spec fick jag mygg bett under tältrening och matlagning och disk,jag sett på bilder en del anv på sommaren,jag hade med för ev snöpassage men hade de längst ned i säcken som skydd för isyxa att skada säcken om gummiskydd hoppat loss.
Jag fick mest bett runt vader då vad/tältskor var på och kängor torkade samt vid raster vid lä på dagen tid undvek mygg och knott sol men nu mer agressiva.
Hörde att el/gas driven utr finns i släkten får prova före nästa tur,det jag minns från tid modeller då man tände på en myggspiral med tändstickor var att de luktade ej gott ,ev ej så nu?
 
Inte provat myggdamasker. Jag försöker undvika mygg genom att vandra där det är färre mygg eller vid tider då myggen inte finns.
 
Var ju vanliga damasker iden kom aldrig upp då jag var i fjällen och mygga spray låg kvar i toalett väska och skulle varit i byx el jackkfickan ist.
jag har ej så ont av bett men då man ev har en vilodag och lite att fixamed så blir det tyvärr tid att klia lite och då blir det ju värre och ev bedövnings medel på flaska var ju hemma pga viktbesparing
 
Thermacell Backpacker, som använder samma gaskannor som gaskök, fungerar finfint när man vill ha myggfritt runt tältet.
Har man även problem på vandring är deras hölstervariant ett bra alternativ, som även funkar vid tältet.
Vad gäller myggspray använder jag Bushmans spray, som fungerar mycket bra & inte luktar kemiskt som MyggA.
Omdöme från Aftonbladets test av myggmedel:
"Ett myggmedel som knappt luktar och som ändå fungerar. Det låter nästan för bra för att vara sant. Men Bushmans spray fungerar riktigt bra och kladdar inte nämnvärt. Leverantören hävdar att effekten ska sitta i minst tio timmar och åtminstone över natten håller den när vi testar. Bra produkt. Men myggmedel blir nog aldrig hundraprocentiga. fast Bushmans Insektsavstötande Spray är betydligt bättre än Mygga och Djungelolja"
 
Vi har haft uppe frågan tidigare då jag tror att vi var flera som upplevde att det var fördelar, mindre mygg, med att ha rött tält.
Men sånt kan ju vara svårt att bevisa om inte någon med rött och grönt tält testar samtidigt på samma plats.
En annan jag upplever som inte nämnts tidigare i denna tråden vad jag sett, är kallbad innan läggdags. Jag kan ha haft en hel del mygg på mig men efter badet så ser jag myggen men de verkar ha svårare att se mig, kan ju hända att det bara är något jag upplever
 
Jag tror att det är väldigt olika vem som person man är. Jag har testat myggspray och på mig funkade det dåligt. Det luktade för skarpt också. I somras testade jag Djungelolja och det funkade kanon. Luktar inte så farligt heller. Ser dyrt ut för den lilla flaskan, men det är det värt. (enligt mig). När det var som värst fick jag kleta lite till mot kvällen också. Jag har hört att det kan variera i regionerna också. En miljö tål myggen inte en sorts spray medan en annan så är myggorna lite aggressivare.
 
Känsligheten för mygg och andra flygfän varierar också. Jag störs inte så mycket av att det surrar, och jag får heller inga utslag efter bett.

I år är första året jag kan minnas där jag inte använde något myggmedel alls, även på fjällvandring och hjortronplockning. Övriga familjen smorde sig -- men från mitt perspektiv var det så pass lite flygfän att det inte behövdes.

Jag kommer nog att fortsätta att smörja mig när jag är ute på ställen där det är svårt att andas p.g.a. alla mygg som åker in i mun och näsa. I sommar var det inga sådana tillfällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.