Vakkotavare-Kebne?

Hej!

Under våren drev jag och en kollega ett Hälsoprojekt på högstadiet där jag arbetar som kurator. I somaras var vi och vandrade med den gruppen runt Kebnekaise. Vi gick Nikkaloukta-Tarfala-Kebne fjällstation-Nikkaloukta. Vi låg ett par nätter vid fjällstationen och gick den guidade turen till toppen.

Denna resa var helt fantastisk och detta läsår har vi fått möjligheten att göra det igen. Vi har startat en grupp där vi kommer förbereda oss inför en vandringsresa till sommaren. Men vi hade tänkt gå en annan tur. Första tanken var att åka till Abisko och gå därifrån till Nikkaloukta via Kebne men det skulle ta för lång tid.

Vårt förslag nu är att gå från Vakkotavare och till Kebne, stanna där några dagar och sen vidare till Nikkaloukta.

Min undran nu är om någon här har erfarenhet av den sträckan? Hur ser det ut? Något speciellt man bör se? Beräknad tid till fjällstationen vid Kebne? Andra tips/idéer?

Hoppas någon tar sig tid att läsa och svara!

Mvh
Sedis

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för att du länkade till min dagbok, Thure! :)

Sträckan mellan Vakkotavare och Keb är lättvandrad för det mesta. Det finns några branta stigningar, en alldeles i början vid Vakkotavare och en norrut från Teusajaure. Annars är det mestadels ganska flackt.

Finaste partierna är de kring Teusajaure, Kaitumdalen och i passet som leder från Singi till Keb. Fantastiska vyer! Vi hade ju iofs oförskämd tur med vädret i somras, men det är säkert lika storslaget även vid sämre väder.

Lagom dagsetapper på mellan 9 och 16 km och bra boende i stugorna. Vi gick sträckan på fyra dagar efter att ha legat två nätter på fjällstationen vid Keb (toppbestigning). Jag kan verkligen rekommendera den här vandringen!

Bra val!

Hej,
jag gick sträckan Nikkaloukta-Kebne-Vakkotavare i somras och det är en underbar rutt. Vilket håll man går tror jag är en smaksak. Jag ångrar inte att vi gick söderut. Avslutet gjordes förvisso inte i Vakkotavare utan i Saltoloukta med trerättersmiddag och bastu!
Men det är många som vänder på klacken och gå stäckan du funderar på. Hur som helst kommer du att få en trevlig tur.

Hälsningar
Maggan

Tack för alla svar. Vi kommer att planera för att gå den sträckan. Jag kommer säkert återkomma med fler frågor under våren när resan närmar sig!

Sedis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips