Växelskruvar?

Måste spänna min kedja lite och som nybörjare vet jag inte riktigt hur man gör. För det går väl att skruva på något så att växelreglaget drars lite bakåt? Och vilken skruv i så fall?
 
Vad?

Hej
Vad får dig att tro att du behöver spänna kedjan?
Det gör man nämligen aldrig på en cykel med kedjeväxel.
Berätta mer om problemet.
 
Ja men det är ju solklart!
Är kedjan slapp så medför det dålig växling och ökad risk för chainsuck och andra otrevligheter!

Normalt när man "spänner" kedja så kapar man den istället. Dvs man tar bort en länk eller två.

Vad har du för kedja? Shimano, SRAM?

//Andreas
 
joakimmen; sa:
det går väl att skruva på något så att växelreglaget drars lite bakåt?

Svar: Nej! Växeln är stationär. Den sitter där den sitter och ingen av dess skruvar är avsedda för att "spänna kedjan". Det finns en del utmärkt info här om hur man man justerar drivlinan i olika avseenden. Har du en för lång kedja tar man bort länkar, två i taget, det är inte särskilt svårt men om du aldrig har gjort det kan det ändå bli fel.

Om växeln växlar helkonstigt kan det behövas ett mekställ för att lätt justera till den. Det kan vara en bra idé att låta din LBS ta en titt. En växeljustering är inte dyr ock det blir rätt.

Per
 
Att justera växlar är inte kul, om det blir fel första gången blir det likadant andra, och tredje. Så innan du börjar skruva, om du nu gör det själv, kolla att du skruvar rätt.

///Björn, Som hatar växeljustering, MYCKET
 
Vilket system? Vilket växelreglage?

Lite svårt att kunna råda utan att veta vad du har för cykel. Är det en nav eller kedjeväxel? Menar du växelreglaget på styret eller ramen eller menar du själva mekanismen som sitter i anslutning till bakhjulet?

Råden i inläggen här ovan avser kedjeväxel. Så svårt att justera en sådan är det egentligen inte det finns bra instruktioner på nätet. http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html

Vajrarna till växlarna töjer sig så att justera växelskruvarna hör till återkommande underhåll.

Thure
 
Pampero; sa:
Att justera växlar är inte kul, om det blir fel första gången blir det likadant andra, och tredje. Så innan du börjar skruva, om du nu gör det själv, kolla att du skruvar rätt.

///Björn, Som hatar växeljustering, MYCKET
Det ansåg jag oxå. speciellt BAKVÄXEL! Huvva! Jag investerade för en tid sen i ett riktigt mekställ. Där jag kan ha växeln i bekväm arbetshöjd, lätt åtkomlig och enklare att se vad man sysslar med. Bakväxeljustering är plötsligen lätt! (Nåja, inte LÄTT, men helt klart en överkomlig sysselsättning).

/Håkan - som gillar bakväxeljustering, RELATIVT mycket.

PS Min vana trogen så spårar jag nu ur lite från ämnet, passar inte det så vv rapportera mitt inlägg till Utsidans administratör!
 
Haha... det tog mig ett bra tag innan jag fick rätt på växeln, men ack så sur jag blev. Numera har jag ganska bra koll på det (fusklapp där det står vilken skruv som gör vad :)) Men kul är det då inte. Man kanske borde investera i ett mekställ.

///Björn
 
Det låter som att din kedja är rätt utsliten. Om du har haft den länge eller under vintern så att den har förlängts p.g.a. slitning så borde du byta ut den. En ny kedja kostar ca 100 kronor om du nödvändigtvis vill ha märkesgrejor och 35 kr om du går till biltema (de har också bra bromsklossar för v-bromsar för 15 kr paret!). Vilket du än väljer så är det värt det. Byter du inte kedja i tid så kommer du bli tvungen att byta hela drevpaketet, d.v.s. både kasett och vevparti (det koster från 1000 kr och uppåt) för att inte kedjan ska hoppa när du byter den nästa gång (för sent). Är det så att du har en lerig eller trög fjäder i bakväxeln så finns det en skruv som inte sitter på själva växelföraren utan där den är fäst i ramen (är riktad med hvudet bakåt). Skruvar man åt den så spänns det nedre kugghjulet bakåt. Men se till att inte röra de två som sitter över denna och reglerar ytterlägena för kedjan för då blir det krångligt!
 
Mike bike; sa:
En ny kedja kostar ca 100 kronor om du nödvändigtvis vill ha märkesgrejor och 35 kr om du går till biltema (de har också bra bromsklossar för v-bromsar för 15 kr paret!).

En sådan kedja skulle jag aldrig sätta på min hoj. Kedjan är viktig, mycket viktig, o en dålig kedja förstår såväl kedjeringar som kassett o trissor. Däremot skulle jag inte tveka att använda bromsklossarna om det knep.

För kedjebyte kolla vilken växel du har hur många drev i kassetten etc o fixa en kedja som passar (inte alla gör det), antingen från Shimano el SRam/Sachs.

Per
 
Kedjespänning?

joakimmen; sa:
Måste spänna min kedja lite och som nybörjare vet jag inte riktigt hur man gör.
Är du säker på att kedjan behöver spännas?
Den enda justering som finns av det på normalakedjeväxlade cyklar brukar cykelhandlaren se till att den är rätt justerad redan från början.
Men din cykel kanske inte är rätt justerad från början? Från Biltema/Cykelringen el likn 'kartongförsäljare' rentav?

Nu till justeringarna:
Bakväxeln 'vrids bakåt' av en fjäder, det går att spänna den litegrann, skruva på "B-tension adjuster" i bilden nedan.
derailer_adj.gif

OBS om du spänner "B-tension adjuster" för mycket så kan översta hjulet i kedjespännaren ta i kassetten.

Läs mer om växeljustering här:
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html#rear
och här:
http://www.parktool.com/repair_help/FAQrindx.shtml

Läs dem noga och var xtra noggran med bilderna.


Hjälpte det?
/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.