Hur mycket har du kört på kedjan! Har det varit under krävande förhållanden? Var de gamla kransarna/dreven väldigt slitna?
Vad menar du med att det rycker? Hoppar kedjan över kuggar på derven och liksom slinter, eller är det bara någon typ av malande vibrationer?
Utan att veta dinasvar på dessa frågor kan jag gissa att anledningarna är någon av dessa:
Om det är så att kedjan hoppar över kuggar på dreven så kan vara så att du redan slitit så mycket på kedjan så att den anpassat sig till dina gamla kransar/Drev. Då är det inte mycket att göra, byt kedja snarast!
Om det mer är frågan om malande vibrationer så kan det vara trissorna som är helt slut, men det kan du lätt se, jämför med hur nya trissor ser ut.
Har du problemen på samtliga växlar? Om du bara känner vibrationerna när du ligger på de största kransarna bak så kan det helt enkelt vara så att den övre trissan ligger för högt upp emot kransen och kuggarna liksom går emot varandra genom kedjan. Kolla då så att bakväxeln kan rotera i leden kring växelbulten (leden här är fjäderbelastad så den går bara att vrida lite grand fram och tillbaka) Den ska inte vara helt fast. Om leden här är ok, så kan du justera växelns vinkel i förhållande till ramen kring ovan nämda led genom att skruva på den lilla skruven som ligger emot växelörat i anslutning till leden (du ser skruven om du tittar på cykeln rakt bakifrån). Skruva den inåt så kommer bakväxeln att rotera lite bakåt vilket gör att trissorna förflyttas lite nedåt så att den övre trissan inte "kuggar" emot kransarna.
Om leden däremot är helt fast så måste du försöka fixa detta genom att öppna leden och fetta in alla delar på nytt. MEN TÄNK PÅ ATT LEDEN INNEHÅLLER EN KRAFTIGT SPÄND FJÄDER SOM ÄR VÄLDIGT SVÅR ATT STOPPA TILLBAKA, SÅ DENNA REPARATION GÖR DU SJÄLV PÅ EGEN RISK!