Reservdelar för kedjebrott på tur?

Dra åt bultarna vid framdreven. Och vevbultarna. Kolla att kedjan löper rätt igenom bakväxeln dvs sporrhjulen.
Och att bakhjulet sitter tight och rätt. Kassetten bak kan också knaka om den inte är åtdragen mot frihjulsbodyn.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Vi kan släppa knakandet, det är rappande växlar som är problemet nu, ber om ursäkt om jag ledde in er på fel saker genom att säga knak.
MItt på kassetten vill kedjan ibland ligga kvar, både vid upp och ner-växling för att vid nästa växling hoppa två steg. Har gjort rent kasetten precis och det gör ingen skillnad.

/Patrik
 
En väldigt bra och tydlig video som kan vara till hjälp.


I många fall tror man att bakväxeln är sliten för att den växlar dåligt men i själva verket är det wiren som går tungt i höljet. Nu tycks ju din cykel vara någorlunda ny så det kanske inte är wire och wirehölje som är problemet men det kan vara bra att veta för framtiden.

Hoppas det är till hjälp och att du får bort det jobbiga ljudet.
 
Vi kan släppa knakandet, det är rappande växlar som är problemet nu, ber om ursäkt om jag ledde in er på fel saker genom att säga knak.
MItt på kassetten vill kedjan ibland ligga kvar, både vid upp och ner-växling för att vid nästa växling hoppa två steg. Har gjort rent kasetten precis och det gör ingen skillnad.

/Patrik

Låter lite som att växelföraren inte löper helt fritt, något går kanske trögt.

Lossa växelföraren fr wiren (och plocka av kedjan) och kolla så att den löper fint in & ut.
Kärvar själva växelföraren är det till att rengöra.
Kärvar wire blir det byte av detta.
 
Rengöring och smörjning brukar vara en bra början. Det brukar gå att förlänga livslängden även på vajern genom att smörja och röra vajern fram och tillbaka genom höljet -- men går det tillräckligt trögt är det bara att byta. Bakre växelföraren tenderar också att bli rätt skitig med åren.

Sliten kedja och främst krans (men i vissa fall även klinga) kan också ge ljud.

Att få en cykel att tystna kan vara tålamodsfrestande...
 
Var ute och cyklade i skogen häromdagen, inte jättelångt hemifrån och jag drömde, dumt nog, att min pendlarcykel var en MTB och i en uppförbacke trampade jag av kedjan. Rullade ner och ut till bilväg och ringde efter skjuts hem men vill inte göra detta till en vana och funderar därför på hur man nödlagar kedja i skogen, Jag har multiverktyg med kedjebrytare men behöver man reserdelar till kedjan också eller trycker man ut en befintlig nit och återanvänder? Väl hemma med nyinköpt kedja följer det ju med en ny nit att skarva ihopa med. Har ni med extra nitar på tur för nödlagning (säljs nitar lösa?) eller till och med ett nödkedjelås?
Jag har 3*9 klingor så på min kedja finns ju normalt inte kedjelås men kanske man har det som nödlösning för att ta sig hem efter kedjebrott?

Tacksam för tips!

/Patrik
Det händer en gång i livet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips