Reservdelar för kedjebrott på tur?

Dra åt bultarna vid framdreven. Och vevbultarna. Kolla att kedjan löper rätt igenom bakväxeln dvs sporrhjulen.
Och att bakhjulet sitter tight och rätt. Kassetten bak kan också knaka om den inte är åtdragen mot frihjulsbodyn.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi kan släppa knakandet, det är rappande växlar som är problemet nu, ber om ursäkt om jag ledde in er på fel saker genom att säga knak.
MItt på kassetten vill kedjan ibland ligga kvar, både vid upp och ner-växling för att vid nästa växling hoppa två steg. Har gjort rent kasetten precis och det gör ingen skillnad.

/Patrik

En väldigt bra och tydlig video som kan vara till hjälp.

I många fall tror man att bakväxeln är sliten för att den växlar dåligt men i själva verket är det wiren som går tungt i höljet. Nu tycks ju din cykel vara någorlunda ny så det kanske inte är wire och wirehölje som är problemet men det kan vara bra att veta för framtiden.

Hoppas det är till hjälp och att du får bort det jobbiga ljudet.

Vi kan släppa knakandet, det är rappande växlar som är problemet nu, ber om ursäkt om jag ledde in er på fel saker genom att säga knak.
MItt på kassetten vill kedjan ibland ligga kvar, både vid upp och ner-växling för att vid nästa växling hoppa två steg. Har gjort rent kasetten precis och det gör ingen skillnad.

/Patrik

Låter lite som att växelföraren inte löper helt fritt, något går kanske trögt.

Lossa växelföraren fr wiren (och plocka av kedjan) och kolla så att den löper fint in & ut.
Kärvar själva växelföraren är det till att rengöra.
Kärvar wire blir det byte av detta.

Rengöring och smörjning brukar vara en bra början. Det brukar gå att förlänga livslängden även på vajern genom att smörja och röra vajern fram och tillbaka genom höljet -- men går det tillräckligt trögt är det bara att byta. Bakre växelföraren tenderar också att bli rätt skitig med åren.

Sliten kedja och främst krans (men i vissa fall även klinga) kan också ge ljud.

Att få en cykel att tystna kan vara tålamodsfrestande...

Var ute och cyklade i skogen häromdagen, inte jättelångt hemifrån och jag drömde, dumt nog, att min pendlarcykel var en MTB och i en uppförbacke trampade jag av kedjan. Rullade ner och ut till bilväg och ringde efter skjuts hem men vill inte göra detta till en vana och funderar därför på hur man nödlagar kedja i skogen, Jag har multiverktyg med kedjebrytare men behöver man reserdelar till kedjan också eller trycker man ut en befintlig nit och återanvänder? Väl hemma med nyinköpt kedja följer det ju med en ny nit att skarva ihopa med. Har ni med extra nitar på tur för nödlagning (säljs nitar lösa?) eller till och med ett nödkedjelås?
Jag har 3*9 klingor så på min kedja finns ju normalt inte kedjelås men kanske man har det som nödlösning för att ta sig hem efter kedjebrott?

Tacksam för tips!

/Patrik
Det händer en gång i livet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips