vättern runt på mountainbike?

Jag å en polare funderar på att cykla vättern runt på mountainbike. Finns det många andra som gör samma? Någon med egna erfarenheter som kan berätta?

Det är ganska så många som gör det så det fungerar. Se bara till att köpa slicks, att köra på grova däck är uteslutet både för det höga rullmotståndet & de jobbiga vibrationerna.

En racer är med sin geometri & mer utträckta körställning förstås snabbare men man tar vad man har & gör det bästa av situationen.

//Larsa

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bör gå bra

Jag har kört runt på 12 timmar och 30 minuter på en 16 kg tung långfärdshoj med två packväskor. Det gick bra god cykelkomfort hela tiden.

Däck hade jag 37'622 Continental Contact, tunga och punkteringssäkra.

Tre danska gentlemen på Pinarello verkade lite besvärade när jag deltog i deras lilla klunga upp mot Karlsborg.

Slicks, barends och en bra och inkörd sadel sedan kommer er resa att gå som en dans. Och förståss minst hundra mil i benen före start.

Funkar kanon!

Åkte premiärtur förra året, på med slicks, pumpa stenhårt och ev fixera dämparna (om det går om du vill spara lite kraft).

Är själv uthållig men inte överdrivet stark i benen vilket gör att den lägre utväxlingen på en MTB bara hjälper mig att inte stummna, visserligen går väl benen ett antal varv extra men belastningen blir mindre.

God tur!

Zacke

(provar kanske med lånad racer i år, mest för att känna skillnaden)

fibbla; sa:
Jag å en polare funderar på att cykla vättern runt på mountainbike. Finns det många andra som gör samma?
Många har gjort - och gör - det. T.ex. så har Bernt Johansson kört på mountainbike och det var inte många som var snabbare än honom det året om man säger så... ;)
Om du skaffar smala slicks så går det fint men en riktig racerhoj är naturligtvis ännu bättre.
F.ö. så finns det folk som kört Vätternrundan på Microbike och andra spännande varianter också...

Det cyklas på Kronans gamla enväxlade trotjänare och andra tvåhjulingar. Tror faktiskt att en stor del av deltagarna använder sina brukscyklar. Vill du köra med maximal komfort är en racer given.
Tycker att det är en större bedrift att trampa runt Vättern med kronans cykel på 20 timmar än att trampa med en racer på 8 timmar. Har själv kört Vättern tre gånger på en racer.

Heldämpad Cannondale

Har jag trampat runt på, tid 9.58 år -99 (?), ganska slitigt även fast man ställer dämparna på max hårdhet. Utväxlingen är väl största problemet så byt till större klingor så du kan trampa på utan att benen behöver gå som trumpinnar.
Året efter körde jag på en racer och det gick på två timmar snabbare, så visst är det skönare på racer. Dock lite coolare med mtb...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips