Väta eller mygg?

Nu borde man väl ana hur sommaren blir runt Kebnekaise, med tanke på snömängd och hur långt våren har kommit. Jag har vandrat i månadsskiftet juli/augusti förut och då har det varit relativt myggfritt och lite vatten överallt, men hur ser det ut tidigare på sommaren? När är det mest vatten och flest mygg? Med andra ord, när ska man undvika att vandra i fjällen? :) I sommar vill jag nämligen uppleva midnattsolen.

Angående mygg

hejsan!

En generell regel som brukar stämma är att myggen vaknar till vid midsommar. Och då vaknar de till ordentligt. Så perioden efter midsommar brukar vara rätt myggrik, sedan avtar det sakta (mycket sakta).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
beror på vädret

Jag har gått där i början på juni. det hade varit varmt (15-20 c) några dagar innan vi kom upp, och myggsvärmarna var tokiga!!! (ung. samma väder som de senaste väderrapporterna visar på alltså)

våren var ganska tidig det året och längs kungsleden var det relativt torrt, men fortfarande småsankt utanför lederna. Tillfälliga oväder skrämde även ner temperaturen till 2-5 c och det blev snabbt bäckar av stigarna. men det är väl en del av charmen med området...

Mygg...

Jag gick abisko-keb-nikka för ett par år sen (1-10 juli) och hade inte speciellt stora problem med myggen... det fanns en hel del i början mellan abisko och abiskojaurestugorna, och rejält mycket mellan fjällstationen och nikka...(ta båten så blir det ju lite lindrigare) på resten av sträckan såg vi inga mygg, tältade några dagar nedanför tuolpagorni... inte en mygga... Thomas

Det är tämligen meningslöst att diskutera om det är blött eller mygg någon specifik vecka. Titta på väderleksrapporten en vecka innan.

Var

Större områden med kalfjäll har oftast relativt lite mygg medan björkskogen vid varmt väder är ett myggetto. Myggorna där uppe är riktiga stridshelikoptrar. De slutar inte anfalla ens i ösregn. Temperaturer under + 5 grader minskar myggplågan.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips