Väster om Abisko-Ritsem.

För att vandra väster om Abisko och väster om norra Kungsleden (Abisko-Ritsem) -- rekommenderas det att läsa någon guidebok? Finns det överhuvudtaget aktuella böcker för det området?
(Väster om Abisko innebär även väster om Torneträsk, dvs. norr om Riksgränsen och Björkliden.)

Eller "räcker" det med vanligt fjällvett och allmänna försiktighetsåtgärder?
När man klarade sig bra i bl.a. Sarek, kan man räkna med att klara sig där också eller finns det speciella utmaningar bortåt norska gränsen?

Det skulle nog vara lättare att svara och tipsa om jag hade en konkret färdplan, men så är inte fallet. Det känns bara allmänt lockande att vandra där.
Kan man säga att det finns mindre folk där än i Sarek?
 
På norska sidan...

... är det inga större problem, i alla fall inte sträckan jag gått via Gautelis, Caihnavagge, Cunojavvre och tvärs genom Hoiganvagge över Boazocohkka till Kårsavagge. Det som kan vara värt att veta är att om man är intresserad av att bo i norska stugor så är det långt ifrån alla som är bemannade så man bör försöka få tag på en stugnyckel. Detta gjorde vi även om vi tältade, kan vara skönt att ha möjlighet att gå in någonstans inom en radie av fem mil ifall vädret skulle bli för räligt och/eller någon i sällskapet skadar sig. Vad jag förstått har de inte heller samma system för ansvar av spänger och leder som i Sverige, något som dock inte verkar göra så stor skillnad. Där det verkligen behövs en bro så finns det, annars inte.

Vad som kan sägas annars är väl att det är ett otroligt vackert område, stora fina sjöar och underbara vyer, även om det inte är så högalpint och "häftigt" som i Kebneområdet. Sträckan jag har avverkat bjuder hyfsat lättgången terräng med få möten och fina tältplatser. Väl värt ett besök! Läs gärna min artikel, som behandlar en del av området du är intresserad av.
 
Viktigt!

Ungefär samma tur som Carina har även jag gått.
För att få en riktig uppfattning om just sträckan Gautelis-Chainavagge är det mycket viktigt att läsa
Carinas artikel.
I den beskriver Carina bra hur leden är men skulle man strunta i att läsa den ja då kan det vara lätt att tro att det är "lättgånget".
Här är rysligt stenigt och speciellt sista biten, branten ned innan Chainahytten.
Här krävs att man är försiktig och att vädret är bra!
Jag möttes av snöfall uppe på stenskravlet. Besvärligt med tanke på att de röda markeringarna
snöade över.
När jag gick sträckan också i början av sept mötte jag inte en själ efter Gautelis.
Ingen sov i Gautelis eller Chainavagge utom jag.
Cunojavrestugan av fullständigt okuperad av "jaktmänniskor"..............fick gå vidare direkt till Unna Allakas där jag åter mötte människor.
Norge är vackert, fina stugor men betydligt mindre spångat än vad vi har i Sverige.
Övriga delar av området är outforskade av mig.
Yvonne
 
Folk o folk

Jovisst!
Fast i just detta fallet hade jag (all) anledning att bli sur, tycker jag.
Anlände i skapligt tidig em. Snöfallet tilltog och samtliga bäddar var noggrant markerade,
alla bord okuperade och det var hiskeligt rörigt.
Allt signalerade att ingen annan gäst var välkommen.
Tänkte först "klämma" ner mig på golvet men insåg att det nog skulle bli ganska trångt och inte särskilt trevligt.
Ingen var hemma men hela utrustningen tydde på att det inte var vanliga vandrare.
Men kanske var de mycket trevliga. Hade i allafall ingen lust att ta reda på hur det var utan la in nästa växel och knallade till Unna Allakas. Där fanns Ossi, stugvärden som är en mycket, mycket
trevlig människa.
Yvonne
 

avslutad210712

Gäst
Ungefär som när vi kom till vindskyddet i Pieggaluopal där tre (av antalet liggunderlag och sovsäckar att döma) fiskare (av lukten att döma) hade ockuperat stugan med grejor och mat överallt men de syntes inte till själva. Man kände sig lagomt välkommen. Dessutom är inte vindskyddet till för annat än nödövernattning men det verkade de strunta i.
 

avslutad210712

Gäst
Men en nyfiken fråga - är det någon som har lite foton att lägga ut på broarna i området. Bron vid Cunojavre (norr om stugan) har jag sett IRL och den var väl inte den roligaste bron jag sett. Eller kanske den var det.........
 
Broar på begäran

Har lagt upp ett album med de broar i området som jag traskat över! Kolla albumet "Norska broar" så kan ni ju döma själva hur kvaliteten är på dessa konstruktioner. :)
 

avslutad210712

Gäst
Tackar för bilderna. Känns sisådär skojiga att gå över men till nästa åt kanske jag är ok i axeln så jag åtminstone har en rimlig chans att lyckas med ett bad :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2
cloud76 vadställen väster om Akkajaure Fjällvandring 10
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
maswan1 Basstavagge från öster eller väster? Fjällvandring 12
laurentiusweg Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron? Fjällvandring 4
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
grodanbolle Någon som varit väster om Singistugorna? Fjällvandring 5
Tuki Padjelanta, väster om Sallohaure Fjällvandring 5
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
harrymart Väster om Virhijaure Fjällvandring 6
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
kgh Vandring väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 0
harrymart Vandra väster om Virihaure Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.