Väska på bara en axel

Jag börjar äntilgen kunna få men min synnerligen ofriluftsiga man ut i skogen ibland. Han har in skada i höger axel sedan länge vilket gör att han har väldigt svårt att bära ryggsäck. Kan någon tipsa om någon hyfsat stadig och lättburen väska som bara sitter över ena axeln?

Har han testat att använda en sån där ryggsäck med ett axelband som var så oherrans populära på stadskillar för tio år sedan? De hade ju ofta midjebälte och var som en "riktig" ryggsäck, med den skillnaden att de bars lite tvärs över ryggen. Obekvämt och svårt för en ovan att ta på, men kanske helt rätt för en man med axelskada.

Typ nåt sånt här, Woodline Crossback från Jaktia;

Bilagor

• 10-55.jpg
    10-55.jpg
    17.9 KB · Visningar: 3,156

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag bär ibland min ryggsäck i ett band. Prova med att ta loss ena axelremmen, I exemplet nedan den vänstra. Ta sedan en rem från nedre fäste till den borttagna axelremmen och trä genom området där bröstremmen brukar ansluta. Sen låter ni den löpa under vänster armhåla bak, till exempel till en kompressionsrem. Ryggen blir snedbelastad men lägger man mer vikt än vanligt på höftremmen borde det gå bra. Man kan kanske även sätta en rem från höger axelrem, snett över magen till nedre infästning till vänster axelrem så man kryssar lite.

Det jag brukar göra för att ventilera är att ta ena axelremmen under armen och knäppa bröstremmen. Då hänger säcken ut en aning så ovanstående är ett skräddarsytt hemmapatent som kanske skulle fungera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips