Världens lättaste och billigaste regnställ?

Hur täta är de där Packaway'sen egentligen,går det att vada om man drar ett band/rem om vristen?


peter

Skulle vara roligt att testa! Så det ska jag göra!
Fast jag är inte alls sugen att gå ut till havet och testa, om det ens fortfarande är öppet, så det blir hemma i en hink! hoppas det duger? Dokumenterar med några bilder också.

Återkommer..
 
Ja så var det testat!
Den ultimata baljan verkade va en kylbox, lagoma dimensioner för att få plats med en känga och rätt hög!

PC200008.JPG
Man får ju inte ta saker som inte är med på tur, så jag snodde det inbyggda bältet från mina byxor, två varv runt, och även kardborreförslutningarna.
PC200011.JPG
Så kliver jag i, känner att det efter bara några sekunder är fuktigt mot huden, låter foten va i i ca en minut, gungar liet farm och tillbaks för att se hur illa det är.

PC200013.JPG
Pappret var väldigt blött, och strumpan var genomblöt längst skaftet. Den uppmärksamme ser att detta helt plötsligt är en högersko! Och det var för att jga testade andra foten också, den här gången med ett extra snöre hårt knutet runt fotleden. Denna gången blev det också fuktigt och jag tog upp foten efter ca 10 sekunder för att kunna se var det läkte.
Och det såg ut att läka genom skarven mellan byxor och känga även denna gång.

PC200015.JPG
För att försäkra mig om att byxorna är vattentäta, hlöll upp den i ca en minut, det blev lite fuktigt utanpå på sina ställen, men inte vid några sömmar. Kan lika gärna ha varit att jag hade öta fingrar eller att det var blött i slasken.

Svaret är: Nej, det är inte nog tätt att bara snöra byxorna runt fotleden, skarven blir inte tät (med enkla medel.)

MVH / Tomas ;)
 
Våghalsar som testar saker skarpt och inte bara teoriserar i tv-soffan under "Mitt i naturen" gillar jag...;)

Så byxorna är täta iaf.Då gäller det bara att hitta en lösning att få det tätt runt skaftet,en lite högre känga kanske...eller skoöverdrag.


peter
 
Jag har bara testat Itab:s Packaway jacka. Så pass lätt att jag tog med den för att prova under en fjällvandring. Provade den bara under en dag, sedan fick den ligga längst ner i ryggan. Gillar man en regnjacka som är helt tät, i icke-andas material, kan den nog duga, för tät mot vattenånga inifrån var den. Kändes ungefär lika behaglig som en plastpåse, plastig i känslan också. Stor skillnad i instängdhetskänska jämfört med min annars lättaste regnjacka från Arktis med Porellemembran och pertex. Smaken är olika, men några fler turer med Packawayjackan för min del blir det inte.

Raskesven
 
Ja så var det testat!
Man får ju inte ta saker som inte är med på tur, så jag snodde det inbyggda bältet från mina byxor, två varv runt, och även kardborreförslutningarna.
...
Svaret är: Nej, det är inte nog tätt att bara snöra byxorna runt fotleden, skarven blir inte tät (med enkla medel.)

MVH / Tomas ;)
Eftersom jag själv aldrig lyckats få tätt m regnbyxor + kängor, så vore det intressant att se hur de gör som lyckas. Detta test var ju s a s negativt... Men, hur stringent är metoden egentligen? "Man får ju inte ta saker som inte är med på tur" och så tar du bältet kring ena foten. Vad ska du ha runt andra kängan? Kompisens bälte? :)
 
Strykarräven;333056 sa:
Eftersom jag själv aldrig lyckats få tätt m regnbyxor + kängor, så vore det intressant att se hur de gör som lyckas. Detta test var ju s a s negativt... Men, hur stringent är metoden egentligen? "Man får ju inte ta saker som inte är med på tur" och så tar du bältet kring ena foten. Vad ska du ha runt andra kängan? Kompisens bälte? :)

De GT-brallor jag använt de senaste åren (Taigas Forest) har vanliga remmar i benslutet som jag bara drar åt lite extra när det blir dags att vada. Det blir förstås inte heltätt, men tillräckligt för att vatten inte ska hinna tränga in under korta vad, även om de är relativt djupa (lite drygt knädjupt plus skölj). Jag har faktiskt aldrig gjort något vad som varit så pass djupt under så lång sträcka att vatten hunnit tränga in med den lösningen, men jag antar att det skulle göra det om man försökte.

Per
 
Snöra upp kängan så långt somdet gå,drag ner regnbyxorna utanpå kängan.Använd nu kängsnöret och drag några varv runt regnbyxan och kängan.Drag åt hårt.
Denna metod har hållit helt tätt även vid långa och ganska djupa vad.
Jag använder höga kängor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.