Välja sovsäck - Marmot(?)

Hej!

Jag behöver en sovsäck som tar lite plats men ändå klarar av att hålla en någorlunda varm. Den kommer användas vår, sommar och höst främst i tält men även i tarp eller bil på sommaren.
Ska alltså kunna packas ner i ryggsäcken utan problem och jag vill gärna hålla mig under 1000-lappen.

Har hittat dessa från Marmot:
NanoWave 55:
https://marmot.com/equipment-sleeping-bags-synthetic-sleeping-bags/nanowave-55/21470.html

NanoWave 50 Semi Rec:
https://marmot.com/equipment-sleeping-bags-synthetic-sleeping-bags/nanowave-50-semi-rec/21960.html

55 är lättare, tar mindre plats, en hundralapp billigare men inte lika varm, skiljer dock bara 3 grader i komforttemp. Gör det stor skillnad?
Har inga problem att sova i underställ de dagar som är lite kyligare.

Har någon erfarenheter av dessa sovsäckar eller kan rekommendera någon annan liknande?

Tar gärna emot tips på ett bra kompakt (uppblåsbart) liggunderlag också, går det att hitta för samma peng?
 
Hur frusen är du om natten när du sover - det är det i slutändan som bestämmer om du kan nöja dig med en lättare och tunnare säck eller som jag, tvingas till en större och mer otymplig halvvägs vintersäck.

Själv verkar min ämnesomsättning nästan stanna vid tidiga morrontimmarna och då vaknar med närmast hackade tänder om säcken är för kall och måste ha en i mångas ögon en lite överdrivet varm sovsäck även sommartid.

I mitt fall en marmot Wave III med -5 C / 25 F i komforttemperatur. och ja, den är stor och tung i jämförelse med dina förslag och ändå på gränsen för en sovmässigt störningsfri nattsömn _med underställ_ under kallare sommardagar ur värmesynpunkt för min del...
 
Leta vidare! Jag har en Marmot Nanowave 45 och den duger absolut inte till något annat än sommaranvändning på låglandet. Ska du ha en vettig tresäsongs så måste du ner mot en komforttemp under nollan, helst lägre. Jag använder en Marmot Plasma 30 som tresäsongs, den duger fint om än dyr.
 
Som Torbjörn nämnt, det är väldigt individuellt hur varm sovsäck man behöver. Köper man en som går ner mot nollan så kan man ha den öppen och använda som täcke under varma nätter...för att stänga till när det blir kallare.

Marmot Trestle Elit 30 är en syntetsäck med vikt på ca 900g samt Comfort på -2 grader. Klart prisvärd för ca 1400kr.
 
Hur frusen är du om natten när du sover - det är det i slutändan som bestämmer om du kan nöja dig med en lättare och tunnare säck eller som jag, tvingas till en större och mer otymplig halvvägs vintersäck.

Jag vet inte riktigt hur pass frusen jag är, min enda sovsäck är tokgammal och har ingen angiven komforttemperatur. Vaknar aldrig av att jag fryser i den säcken eller hemma i sängen men hemma så vänder jag ofta på täcket för att det ska bli svalare. Brukar vara runt 18-19 grader i sovrummet.

Wave III verkar inte gå att köpa längre, känns även lite stor.
NW 35 känns som ett alternativ.

Leta vidare! Jag har en Marmot Nanowave 45 och den duger absolut inte till något annat än sommaranvändning på låglandet. Ska du ha en vettig tresäsongs så måste du ner mot en komforttemp under nollan, helst lägre. Jag använder en Marmot Plasma 30 som tresäsongs, den duger fint om än dyr.

Kollat på 45 med, ungefär vid vilka grader känner du att det börjar bli för kallt? Sover du i underställ?
Den verkar inte heller ta så mycket mer plats än 55:an.

Plasma 30 är säkert en bra sovsäck men är lite overkill för mig :)

Som Torbjörn nämnt, det är väldigt individuellt hur varm sovsäck man behöver. Köper man en som går ner mot nollan så kan man ha den öppen och använda som täcke under varma nätter...för att stänga till när det blir kallare.

Marmot Trestle Elit 30 är en syntetsäck med vikt på ca 900g samt Comfort på -2 grader. Klart prisvärd för ca 1400kr.


Tack för tipset, de nanowave jag kollar på kan öppnas från båda hållen så man kan ventilera om det blir för varmt.
De flesta modellerna verkar ligga i samma prisklass dessutom, runt 700-900:-

Elit 30 såg trevlig ut men det är ju några hundralappar mer och tar mer plats i ryggsäcken. Det är lite svårt när man inte kan känna på grejerna, är inte någon som räknar gram och yta men vill inte ha en varmare/större än jag behöver. Jag planerar inte att ligga i tält om kvällstemperaturen är mindre än 5-10 grader och jag kan undvika det.

Får fundera lite, tack för alla svar så länge :)
 
Kollat på 45 med, ungefär vid vilka grader känner du att det börjar bli för kallt? Sover du i underställ?
Den verkar inte heller ta så mycket mer plats än 55:an.

45:n har en angiven komforttemperatur på ca 10 grader och det känns rimligt. Under 10 grader skulle jag tveka att använda den och då är jag inte speciellt frusen av mig. Något annat jag inte gillar är att packpåsen är för liten för säcken, spelar ingen roll hur hårt jag packar så får den aldrig riktigt plats. Säcken väger dessutom över 100 gram mer än uppgiven vikt. Yes, sover så gott som alltid i underställ.
 
Dunsäck?

Nu skriver du att du vill max lägga 1000:- och jag har förståelse för att det kan vara din smärtgräns. Men jag vill ändå föreslå att investera i en ordentlig dunsäck. De är lätta och varma. Själv är jag väldigt nöjd med min panyam 450 från polska cumulus. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/panyam-450?gid=59&vid=1 För runt 2600:- får du en säck som bara väger runt 800g som håller dig varm en bit under nollan. Jag räknar med att den ska hålla 20+ år och då är den billig i längden även om initiala kostanden är hög.

Erik
 
Om du inte har bråttom så kan det ju vara idé att bevaka reor, jag köpte t ex en The North Face Gold Kazoo för tusen kronor på XXL för någon månad sen 🙂
 
45:n har en angiven komforttemperatur på ca 10 grader och det känns rimligt. Under 10 grader skulle jag tveka att använda den och då är jag inte speciellt frusen av mig. Något annat jag inte gillar är att packpåsen är för liten för säcken, spelar ingen roll hur hårt jag packar så får den aldrig riktigt plats. Säcken väger dessutom över 100 gram mer än uppgiven vikt. Yes, sover så gott som alltid i underställ.

Jag tycker att storlek går före vikt om det inte skiljer typ ett kilo som det gör jämfört med min gamla sovsäck.

Efter att tagit åt mig utav eran feedback så är jag nu ganska inställd på nanowave 35. Komforttemp på +3 och extremtemp på -10 vilket bör duga utmärkt för mig. Väger cirka 200g mer än 45 och påsen är 2cm större i omkrets vilket jag kan leva med.

Nu skriver du att du vill max lägga 1000:- och jag har förståelse för att det kan vara din smärtgräns. Men jag vill ändå föreslå att investera i en ordentlig dunsäck. De är lätta och varma. Själv är jag väldigt nöjd med min panyam 450 från polska cumulus. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/panyam-450?gid=59&vid=1 För runt 2600:- får du en säck som bara väger runt 800g som håller dig varm en bit under nollan. Jag räknar med att den ska hålla 20+ år och då är den billig i längden även om initiala kostanden är hög.

Erik

Jag tänkte precis som dig, letade först en ersättare för den gamla sovsäcken men tänkte att jag ville ha något mer kompakt och kunde därför lägga cirka 1000:- så jag får något mer "seriöst" :) Skulle jag i framtiden behöva köp en annan för kyligare nätter så känner jag just nu att det inte gör något om jag har en extra.
Jag tror att nanowave 35 blir en bra kompromiss.

Några tips på liggunderlag?
Funderar på synmat lite 5 medium, många verkar rekommendera den.
Jag är rätt smal och en bit under 180, klarar jag mig med medium som är 183*52cm? Tänker mest på bredden.

Tack för alla svar!
 
Jag tycker att storlek går före vikt om det inte skiljer typ ett kilo som det gör jämfört med min gamla sovsäck.

Efter att tagit åt mig utav eran feedback så är jag nu ganska inställd på nanowave 35. Komforttemp på +3 och extremtemp på -10 vilket bör duga utmärkt för mig. Väger cirka 200g mer än 45 och påsen är 2cm större i omkrets vilket jag kan leva med.



Jag tänkte precis som dig, letade först en ersättare för den gamla sovsäcken men tänkte att jag ville ha något mer kompakt och kunde därför lägga cirka 1000:- så jag får något mer "seriöst" :) Skulle jag i framtiden behöva köp en annan för kyligare nätter så känner jag just nu att det inte gör något om jag har en extra.
Jag tror att nanowave 35 blir en bra kompromiss.

Några tips på liggunderlag?
Funderar på synmat lite 5 medium, många verkar rekommendera den.
Jag är rätt smal och en bit under 180, klarar jag mig med medium som är 183*52cm? Tänker mest på bredden.

Tack för alla svar!

Jag använder ett Sea to Summit Ultralight Insulated Mat i standardstorlek och tycker den fungerar väldigt bra, vikt 440 g🙂
 
Sovsäck är klart, det blev en nanowave 35, får se hur jag trivs i den.
Jag missade XXL's rea på Synmat basic 7.5 för 899:- (nu 1299:) men istället hade dom Bergans Trysil 2p för 799:- så jag köpte ett sånt i ren frustration! Jag tror det blir svårt att få ett bättre tält för den pengen.

Jag använder ett Sea to Summit Ultralight Insulated Mat i standardstorlek och tycker den fungerar väldigt bra, vikt 440 g🙂

Tack för förslaget. Det verkar vara ett vettigt underlag: lätt vikt, lite plats och dugligt r-värde :)
Sea to summit går på 1200:- och favoriten just nu: Synmat hyperlite 7 kostar 1400:- vilket är vidrigt mycket pengar för ett liggunderlag MEN jag vill ju sova gott och packa smått - någorlunda i alla fall .

Testkör tält och sovsäck framöver med mitt gamla obekväma vikbara underlag, återkommer med rapport om ryggen överlever.
 
Samma sak där, om du har möjlighet att vänta in en rea kan det bli billigt, jag betalade bara 800 kr för mitt på Outdoorexperten 🙂

Sovsäck är klart, det blev en nanowave 35, får se hur jag trivs i den.
Jag missade XXL's rea på Synmat basic 7.5 för 899:- (nu 1299:) men istället hade dom Bergans Trysil 2p för 799:- så jag köpte ett sånt i ren frustration! Jag tror det blir svårt att få ett bättre tält för den pengen.



Tack för förslaget. Det verkar vara ett vettigt underlag: lätt vikt, lite plats och dugligt r-värde :)
Sea to summit går på 1200:- och favoriten just nu: Synmat hyperlite 7 kostar 1400:- vilket är vidrigt mycket pengar för ett liggunderlag MEN jag vill ju sova gott och packa smått - någorlunda i alla fall .

Testkör tält och sovsäck framöver med mitt gamla obekväma vikbara underlag, återkommer med rapport om ryggen överlever.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...