Välja rätt kängan, hjälp!

Hej på er,

Jag har börjat gräva i denna djungel av olika märken, modeller, skal, goretex, höga, låga etc. Mina gamla trotjänare (m90 /sommar) sjunger på sista versen och det är dags för något nytt.

Mina huvudaktiviteter är mest de upplänska skogarna (från stenigt till ormbunksdjungel) men även lite vandring på stig och asfalt. Oftast inga riktiga dyhål eller bäckar som ska forceras :)
Det är oftast inga längre turer utan endast några timmar eller enstaka dagar jag är ute.

Det kan även bli aktuellt med något tur norrut och besöka fjällvärlden.

Vad är fördelarna med de olika typerna och vad tror ni skulle passa mig?
Har läst mycket positivt om Lundhags Professional, Meindl Performance för att nämna 1 kandidat från varje klass. Har även läst väldigt mycket bra om jörnkängan men den verkar lite svår att få tag på. Är det någon som har lyckats beställa på sistonde och vad kostar de nuförtiden ?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jörnkängan kan beställas här: http://www.jjensen.no/stovler.html

Mitt tips är att hålla sig till "orginal" modellen, syns inte på bild men är den mest rena skalkängan, för barmark, välj den utan näbb (annars fastnar näbben i kvistar/rötter som ligger på marken), för skidåkning med träskidor och mer traditionell bindning välj med näbb.

Jörnkängan görs i tre olika modeller.

"Original", med och utan näbb
"Anti Freeze"
"Modell 96", sommarmodell men lite smalare läst samt sko än "original", samt har även fodrad kant i övre delen av skaftet. I mina ögon inga fördelar.

Jag äger ett par original med "skidsula" (för tegsnäs & vita blixten) samt Modell 96 (vandring sommar) med Skywalker sula, samt så har jag även använt Anti Freeze en hel del på vintern tidigare. Som sagt ovan så skulle jag rekommendera "Original" i alla lägen, sommar utan näbb och vinter en storlek större för att rymma mer sockar, med näbb för att passa bättre i traditionella skidbindningar.

Annars är lundhags scout mycket prisvärda och en mycket renodlad känga, så köp eller prova ett sådant par till att börja med.
Gillar du dem och vill ha lite mer rymliga kängor och eller lite bättre kvalite på sikt så är "Jörn Original" något jag rekommenderar.

Och skall vi göra det ännu mera komplicerat (och det skall vi ju), så kan vi ju nämna att utbudet på kängor i Sverige är mycket dåligt, det finns hundratals modeller som inte når Sverige.

Har bara erfarenhet från Meindl Performance vilket är en utmärkt bra vandringskänga, skulle dock inte rekommendera dem om du tänkt använda dem dagligen. För varma på sommarn och blir lätt kalla på vintern.

Tack för input

Tack för alla svar.
Jo jag hade sökt men mest bara skummat igenom trådarna. Jag har nu fördjupat mig lite mer och har beställt ett par Jörnkängor M/96. Hoppas dessa kommer att ge mig många sköna mil i skog och mark.

Ang. inköpsställen och pris
Jag beställde mina kängor från www.cress.se. De finns inte på deras sida eller i någon broschyr men de fanns på lager hos dom. Priset är förnärvarande 4400 inkl moms.
Fabriken i Jörn lyckades jag inte få tag på, de har antagligen fullt upp med beställningar till försvarsmakten.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips