Välja rätt kängan, hjälp!

Hej på er,

Jag har börjat gräva i denna djungel av olika märken, modeller, skal, goretex, höga, låga etc. Mina gamla trotjänare (m90 /sommar) sjunger på sista versen och det är dags för något nytt.

Mina huvudaktiviteter är mest de upplänska skogarna (från stenigt till ormbunksdjungel) men även lite vandring på stig och asfalt. Oftast inga riktiga dyhål eller bäckar som ska forceras :)
Det är oftast inga längre turer utan endast några timmar eller enstaka dagar jag är ute.

Det kan även bli aktuellt med något tur norrut och besöka fjällvärlden.

Vad är fördelarna med de olika typerna och vad tror ni skulle passa mig?
Har läst mycket positivt om Lundhags Professional, Meindl Performance för att nämna 1 kandidat från varje klass. Har även läst väldigt mycket bra om jörnkängan men den verkar lite svår att få tag på. Är det någon som har lyckats beställa på sistonde och vad kostar de nuförtiden ?
 
Jörnkängan kan beställas här: http://www.jjensen.no/stovler.html

Mitt tips är att hålla sig till "orginal" modellen, syns inte på bild men är den mest rena skalkängan, för barmark, välj den utan näbb (annars fastnar näbben i kvistar/rötter som ligger på marken), för skidåkning med träskidor och mer traditionell bindning välj med näbb.

Jörnkängan görs i tre olika modeller.

"Original", med och utan näbb
"Anti Freeze"
"Modell 96", sommarmodell men lite smalare läst samt sko än "original", samt har även fodrad kant i övre delen av skaftet. I mina ögon inga fördelar.

Jag äger ett par original med "skidsula" (för tegsnäs & vita blixten) samt Modell 96 (vandring sommar) med Skywalker sula, samt så har jag även använt Anti Freeze en hel del på vintern tidigare. Som sagt ovan så skulle jag rekommendera "Original" i alla lägen, sommar utan näbb och vinter en storlek större för att rymma mer sockar, med näbb för att passa bättre i traditionella skidbindningar.

Annars är lundhags scout mycket prisvärda och en mycket renodlad känga, så köp eller prova ett sådant par till att börja med.
Gillar du dem och vill ha lite mer rymliga kängor och eller lite bättre kvalite på sikt så är "Jörn Original" något jag rekommenderar.
 
Och skall vi göra det ännu mera komplicerat (och det skall vi ju), så kan vi ju nämna att utbudet på kängor i Sverige är mycket dåligt, det finns hundratals modeller som inte når Sverige.
 
Har bara erfarenhet från Meindl Performance vilket är en utmärkt bra vandringskänga, skulle dock inte rekommendera dem om du tänkt använda dem dagligen. För varma på sommarn och blir lätt kalla på vintern.
 
Tack för input

Tack för alla svar.
Jo jag hade sökt men mest bara skummat igenom trådarna. Jag har nu fördjupat mig lite mer och har beställt ett par Jörnkängor M/96. Hoppas dessa kommer att ge mig många sköna mil i skog och mark.

Ang. inköpsställen och pris
Jag beställde mina kängor från www.cress.se. De finns inte på deras sida eller i någon broschyr men de fanns på lager hos dom. Priset är förnärvarande 4400 inkl moms.
Fabriken i Jörn lyckades jag inte få tag på, de har antagligen fullt upp med beställningar till försvarsmakten.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
babzan Välja kängor Kläder 15
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55
tsarpjotyr Docksta Sko Höga Kusten-kängan Kläder 1
100826 Lundhags Park kängan. Kläder 2
rJohansson Fel på kängan? Kläder 10
Fjällvinden Gronell kängan ? Kläder 1
kvaark vårda kängan sasta kaira? Kläder 1
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
j_felix Högt eller lågt skaft på kängan Kläder 5
mattias_uno Jörn kängan Kläder 19
umehume Vård av m/90 kängan? Kläder 25
MaSt Jörn Kängan Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.