Välja GPS?

Hej,
jag behöver en enkel gps som är vädertålig, lätt att hantera för nybörjare samt helst lätt och inte för stor.

Är i dagsläget inte intresserad av en mängd kartor och annat i gps:en utan använder fortfarande pappersversionerna.

Ska ha den på fjällvandring i område utan markerade leder samt på sjön, bara till att hålla koll på positionen.

Kan någon hjälpa en total nybörjare med detta? Tips på modeller, rimliga prisnivåer och köpställen mottages tacksamt!

Kolla både Garmins och Magellans instegsmodeller, de borde passa in på dina krav. Bra priser kan mna hitta på Pricerunner eller liknande sidor. För att läsa mer tips är det en god idé att söka på "gps" pådetta forum, men bli inte förskräckt om du får 18 miljarder sökträffar... ;-)
/Richard

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Garmin eTrek Cx-serien

Då skulle jag rekommendera dig Garmin eTrex Cx-serien. Du nämnde fjällvandring - då bör du ha bra GPS som har längre batteritid och dessutom är lätt samt ha kartor. Själv har jag Vista Cx och idag kostar den ca 3195 kr. Legend Cx och Venture Cx är billigare men då har de inte elektronisk kompass och barometer. Alla de 3 Cx-modellerna är i samma storlek och vikt.

Topografiska kartor till Garmin heter Friluftskartan Pro. Mer står om det på deras hemsida. Använd sökfunktion i Utsidan, då hittar du mer info om GPS. Finns bra trådar här på forumet.

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips