Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm.

Är det sådana tält som säljs i outleten också alltså, som kunder reklamerat för att det visat sig varit ett kosmetiskt fel, eller av andra liknande skäl?

Ska jag vara ärlig har inte tanken slagit mig ens, att kunna ringa dem och fråga om just outlet-tälten, har väl känts som att jag skulle "störa" dem för att bara fråga om outlet-tält.

Jag vet inte hur de är att ha kontakt med, men nu när jag fått förslaget känns det ju som heltokigt att jag inte gjort det tidigare.

Läs på deras outletsida så ser du vad som kan vara anledningen till att de finns med där samt garantin som de lämnar. Själv så kan jag inte se någon anledning till att tveka ang. garantin.
http://hilleberg.se/sv/outlet
 
Det har jag inte tittat så mycket på, det blir visserligen rätt dyrt om man önskar gt absiden, men innertältet verkar ha ett härligt utrymme.

Fast då är det frågan om det inte är overkill att betala för Kerlon 1800 väven om man vet med sig att det inte skall tältas vintertid...?

Jag tycker personligen att det är värt det. Slitstyrkan i Kerlon 1800 är grym och tältet kommer att hålla i evigheter.
 
Fast det här med deras utrustningsbidrag låter ju riktigt intressant, jag har inte kikat runt på Skövde natur's sida så mycket då jag tyckte den var lite underlig men ska ta mig en titt nu.
Har du bra erfarenheter av dem själv ?

Jag har köpt en ryggsäck och i år ett Exped liggunderlag och de är alltid väldigt trevliga.
Då jag bor i Göteborg så blir det inte så ofta jag har vägarna förbi. Men de har ju näthandel också.

Men jag är ute efter ett HB Soulo och ska ha footprint.
Detta kommer ju att kosta mig en rejäl slant men som jag redan har bestämt mig för. Men nu kan jag köpa ett tarp också som jag också vill men hade tänkt göra det senare för att sprida utgifterna.
 
Prisskillnaden mellan Nammatj2GT, Nallo2GT och Anjan 2GT är inte så stor. Det beror mer på vilka finesser du uppskattar vs vikt. Livslängden blir säkert längre på Nammatj än Anjan, så priset per natt blir lägre (med Nallo därimellan). Andra fördelar med Nammatj är bättre ventilation, starkare stänger och ett rakt tak (alla bågar i samma längd) i innertält och absid som ger mer utrymme. Det raka taket gör även att fotändan i innertältet får brantare vinkel än i Nallo/Anjan.
Men baksidan är en lite högre vikt. Frågan är vad du prioriterar?

Kompromissen mellan lägsta vikt och högre styrka och troligen även livslängd är Nallo. Jag använder själv Nammatj2GT för 2p vandringar och kompletterar med Nallo2 när vi är ute fyra personer (behöver ju bara en GT absid till packningen). Anjan har inte direkt lockat mig, tycker materialen är väl tunna och föredrar personligen att yttertältet går ner till marken.

Vikten har ju viss betydelse, det skiljer ju 1,3kg resp 0,9kg från Anjan & Nallo upp till Nammatj.
Men jag tror nog att vi överlever den extra vikten (särskilt som vi inte har något att jämföra med) om det ger oss fördelar i form av ett slittåligare tält mm.

Som det känns just nu så står det nog mellan Anjan 3 GT och Nammatj 2 GT (trots att Nammatj inte fanns med från början).
Det är ju just den branta vinkeln på innertältet som gjorde att jag även kikade på Kaitum från början. Nackdelen med det är ju längden så det har nog gått bort helt nu.

Det jag ser som Anjans fördel är priset och att vi får lite bättre bredd i fotändan av tältet för liggunderlagen, men det har ju eg inte med modellen att göra utan snarare att jag kan gå upp en storlek för samma peng..

Jag har inte lyckats hitta det uttryckligen på Hillebergs sida, men jag utgår ifrån att Nammatj smalnar av på samma sätt i fotändan som de övriga 2p tälten? Dvs att den får ca 109cm bredd mot för 3p som får 127cm bredd.

Hur funkar det för er med liggunderlag på ca 60cm, låter ni dem bara överlappa i fotändan?

Jag tycker personligen att det är värt det. Slitstyrkan i Kerlon 1800 är grym och tältet kommer att hålla i evigheter.

Helt klart ett starkt argument, som jag heller inte tänkt på.
 
Jag har ett Nammatj 3 och ett Soulo, enmans. Supernöjd med båda två och kan rekommendera Nammatj 3 till två pers och hund. GT-absid är helt klart skönt men mer att bära på. Mitt Soulo och Allak som jag bytte bort var båda outlettält som jag inte kunnat hitta något fel på trots att jag letat. Allak hade "liten skada på stångkanal" och det gick fasen inte att se så tveka inte på outlet. Dock skulle jag inte köpa såna där med "bubblig väv" eller andra större saker.
 
Det är ju just den branta vinkeln på innertältet som gjorde att jag även kikade på Kaitum från början. Nackdelen med det är ju längden så det har nog gått bort helt nu.

Ja det är den enda nackdelen som jag ser. Jag måste vara noga med att det är hyffsat plant där jag sätter upp det, eller lutar åt rätt håll :)
För visst kan det bara så att fotänden tar i yttertältet.
Hade jag gjort om köpet idag så hade jag valt ett Keron 3 GT Men jag har sett en del beg. 2 GT och det hade passat ännu bättre
 
Jag har inte lyckats hitta det uttryckligen på Hillebergs sida, men jag utgår ifrån att Nammatj smalnar av på samma sätt i fotändan som de övriga 2p tälten? Dvs att den får ca 109cm bredd mot för 3p som får 127cm bredd.

Hur funkar det för er med liggunderlag på ca 60cm, låter ni dem bara överlappa i fotändan?

Har inga problem i Nammatj2GT med 2st ca 60cm breda liggunderlag. Även Nammatj smalnar av lite (knappt märkbart för ögat) från bakre tältbågen (notera att alla bågarna är lika stora på Nammatj vilket gör att både absiden och innertältet inte smalnar av lika mycket som på Nallo/Anjan) , samtidigt är golvet 220cm långt i innertältet och liggunderlag betydligt kortare. Då ingen av er är längre än 180cm klarar ni er med regular storlek både på sovsäck och liggunderlag, varför ni inte bör få något problem med ligglängden i något av tälten. Jag är 193cm klarar mig i Nammatj med både längre sovsäck och liggunderlag. Jag använder ett Thermarest Prolite Plus Large som liggunderlag vilket är 63cm som bredast och 196cm långt.

Ni har ursprungligen bara listat dyra tält från HB och FJ, men en joker att titta på är Bergans Compact light 3 (inte att förväxla med Compact utan "light" som är ett enklare tält), som ger riktigt rymligt boende till både er och hunden till vikten av 3,3kg, och halva priset;).
 
Senast ändrad:
Jag har ett Nammatj 3 och ett Soulo, enmans. Supernöjd med båda två och kan rekommendera Nammatj 3 till två pers och hund. GT-absid är helt klart skönt men mer att bära på. Mitt Soulo och Allak som jag bytte bort var båda outlettält som jag inte kunnat hitta något fel på trots att jag letat. Allak hade "liten skada på stångkanal" och det gick fasen inte att se så tveka inte på outlet. Dock skulle jag inte köpa såna där med "bubblig väv" eller andra större saker.

Är nu helt övertygad om att ett köp på deras outlet inte borde oroa mig. Gissar att dom heller inte skulle sälja någonting som dom inte kan stå för, oavsett om skadan redan är aviserad.

Men att gå upp till ett Nammatj 3 gt ger ytterligare några hekton och ytterligare några hundralappar, jag vet inte riktigt vart vi bör dra smärtgränsen. :(

Har inga problem i Nammatj2GT med 2st ca 60cm breda liggunderlag. Även Nammatj smalnar av lite (knappt märkbart för ögat) från bakre tältbågen, samtidigt är golvet 220cm långt i innertältet och liggunderlag betydligt kortare. Då ingen av er är längre än 180cm klarar ni er med regular storlek både på sovsäck och liggunderlag, varför ni inte bör få något problem med ligglängden i något av tälten. Jag är 193cm klarar mig i Nammatj med både längre sovsäck och liggunderlag. Jag använder ett Thermarest Prolite Plus Large som liggunderlag vilket är 63cm som bredast och 196cm långt.

Ni har ursprungligen bara listat dyra tält från HB och FJ, men en joker att titta på är Bergans Compact light 3 (inte att förväxla med Compact utan "light" som är ett enklare tält), som ger riktigt rymligt boende till både er och hunden till vikten av 3,3kg, och halva priset;).

Låter helt fantastiskt med den informationen! Att liggunderlagen är kortare än innertältet har jag tänkt på men mitt huvud har ändå inte riktigt velat peta in det som en faktor i val av tältstorlek.

Nu kändes det dessutom nästan som att jag var på väg till en någorlunda lösning, att övertala frun att vi helt enkelt behövde ett Nammatj 2 GT, med utrustningsbidraget hos Skövde Natur ett överkomligt pris..

Men nu känns ju faktiskt Bergans också som ett realistiskt alternativ för oss, jag begränsade nog mitt val lite väl mycket till de märken jag kände till och de som också fått mest spaltmeter här på utsidan. Ska absolut titta närmare på Compact Light 3, skulle säkerligen göra frun lycklig. ;)
 
Varför Hilleberg Anjan?

Hej,
Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett Hilleberg Anjan alls?!

Det är som att betala fullpris för en Ferrari med Cykelhjul och enliters dieselmotor! (God affärside?)

Lägga ut så stora pengar och inte få ett fullgott Hillebergtält är för mig slöseri med pengar.
Tycker att Hilleberg anjan med högt uppdragen tältduk innebär stora nackdelar. Det regnar ju ofta i kombination med blåst här i Norden och det leder ju ofrånkomligt till att 1-2dm in i absiden så blir grejorna blöta och vattnet rinner in. Det måste ju vara betydligt bättre med ett Nallo GT som går ner till backen för i stort sett samma pris. När det gäller genomluftning kan man ju lösa det med en sten under duken eller öppna ingången.

Om man bara vill finväderstälta så behöver man inte ett Hilleberg utan kan lägga pengarna på ett maffigt liggunderlag med dun....
 
Hej,
Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett Hilleberg Anjan alls?!

Det är som att betala fullpris för en Ferrari med Cykelhjul och enliters dieselmotor! (God affärside?)

Lägga ut så stora pengar och inte få ett fullgott Hillebergtält är för mig slöseri med pengar.
Tycker att Hilleberg anjan med högt uppdragen tältduk innebär stora nackdelar. Det regnar ju ofta i kombination med blåst här i Norden och det leder ju ofrånkomligt till att 1-2dm in i absiden så blir grejorna blöta och vattnet rinner in. Det måste ju vara betydligt bättre med ett Nallo GT som går ner till backen för i stort sett samma pris. När det gäller genomluftning kan man ju lösa det med en sten under duken eller öppna ingången.

Om man bara vill finväderstälta så behöver man inte ett Hilleberg utan kan lägga pengarna på ett maffigt liggunderlag med dun....

Jo det har du väl helt rätt i, och den uppdragna tältdukens nackdelar är just en sak som kan vara avgörande för att välja bort Anjan.

Men nu har jag ju också fått mig en annan tankeställare, om att kika även på det aningen billigare Bergans Compact Light 3.
 
Ni har ursprungligen bara listat dyra tält från HB och FJ, men en joker att titta på är Bergans Compact light 3 (inte att förväxla med Compact utan "light" som är ett enklare tält), som ger riktigt rymligt boende till både er och hunden till vikten av 3,3kg, och halva priset;).

Bergans Compact Light 3 går ju verkligen att få tag på till mycket bra priser, men så är det väl inte riktigt i samma klass som Hilleberg heller.

Däremot kan det mycket väl uppfylla våra behov nu, särskilt om man ska vara lite kritisk till att jag valde bara rätt så dyra tält från början.
Och med tanke på att vi faktiskt räknar med att bränna ytterligare närmare 20 000kr på annan utrustning inför sommarn, utöver tältet, så kan ju dom slantarna göra viss skillnad..

Men då tänker jag mig att det skulle kunna vara till fördel att istället välja ett Bergans Compact Winter 3, framför Compact Light 3.
Köper jag det hos Skövde natur så kommer jag med deras bidrag (1500kr) ner ungefär i prisnivå med vad Compact Light 3 kostar.

Men det kanske är rent av onödigt? Vad tror ni om skillnaderna mellan dessa två?

Bergans - Compact Winter 3 Pers Tent
Bergans - Compact Light 3
 
Jag hade resonerat så här ; om jag är beredd att betala 5k för ett Bergan men inte lite mer för ett Hilleberg skulle jag titta på hur länge jag tänker behålla tältet.

Är du säker på att du ska ha Bergan tältet i minst 5 år så är det väl en bra affär. Men om du snart bestämmer dig för att byta upp dig så är det en dålig affär i min bok. Det är i alla fall så jag brukar resonera när jag ska köpa i synnerhet dyr utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 79
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.