Vägval sarek

På grund av utsikten

Den främsta anledningen varför jag föredrar att vandra/skida Rapadalen uppströms är att utsikten är klart vackrare i den riktningen. Även om man vänder sig om titt och tätt är det trots allt så att man i största utsträckning ser det som man vandrar mot.

Att vandra längs Rapadalen in mot Sareks hjärta är dessutom känslomässigt lättare. Man är på väg in mot "äventyret" och det är lättare att bortse från vädret (som ofta är regnigt) och myggorna (som ofta är många).

De gånger som jag inte följt mitt eget råd och vandrat Rapadalen nedströms har framför allt den nedre delen mest upplevts som en transportsträcka. Om man sen "bara" har kungsleden att se fram emot är det lätt hänt att de sista dagarna på vandringen blir lite av ett antiklimax efter en vecka eller så inne i Sarek.

/ Stefan
 
Re: På grund av utsikten

undvall; sa:
Om man sen "bara" har kungsleden att se fram emot är det lätt hänt att de sista dagarna på vandringen blir lite av ett antiklimax efter en vecka eller så inne i Sarek.

Mmm okej. Men om man å andra sidan hamnar i tidsnöd så springer jag hellre kungsleden från Aktse till Kvikkjokk eller Salto än att avsluta med språngmarsch mot Akkastugorna.
 
Re: Re: På grund av utsikten

öringen; sa:
Mmm okej. Men om man å andra sidan hamnar i tidsnöd så springer jag hellre kungsleden från Aktse till Kvikkjokk eller Salto än att avsluta med språngmarsch mot Akkastugorna.

Starta vandringen i Aktse (via Sitoälvsbron) då sparar du en dags vandring efter Kungsleden.
Om du nu inte har bil och tänkte lämna den i Salto.

/Ulf
 
öringen; sa:
Vi behöver lite input inför sommarens långvandring. Krav: Rapadalen ska ingå.
Alternativ 1: Att gå från Akkastugorna, via Sjnjuftjutisjåkkå vidare ner mot Kisuris, Ruotesvagge, Rapadalen och sen avsluta antingen mot Saltoluokta (eller Kvikkjokk).
Akkastugorna - upp mellan Sjnjuvdjudis och Áhkká - vada Sjnjuvtjudisjåhkå. Vadet är inte svårt om vattenivån är normal och vädret inte är ruggigt kallt. Är det mycket vatten gå upp mot Suottosjjåhhkå och vada den i stället. (d1-2)

Sedan Ruotesvagge - Mikkastugan (d3-4)

Bielavallda sluttningen av Bielatjåhkkå och in i Snávvavagge (d5)

Älgspaning minst en dag och sedan ner i Ráhpavágge till båtplatsen och till Aktse. Alternativet är att gå upp till Skierfe innan Nammasj. Toppbestigning (d6-9)

Sedan sneddar ni norr om Doaresoajvve mot Sijddojávrre för att avsluta i Salto med bastu och god mat. Det senast är det bästa för att avsluta. I andra änden är det inte lika roligt avslut (d10-11)

Jag skulle nog ta med mat för 13 dagar. Tung mat i början och allt lättare sedan. Det finns säkert mat att köpa redan i Sijddojávrre, fisk och bröd om inte annat.

Jag har gått från Mikkastugan till Kisuriskåtan på en dag och Ruohtesvágge är en transsportsträcka.

Har gått från Bielavallda till Aktse genom rasbranten under Skierfe på tre dagar men det gör jag aldrig om.

Jag tycker personligen inte att Rahpavágge är så roligt och är det mycket vatten så är det inte alls kul. Då kan ni ta vägen över Bastavágge till Sijddojávrre i stället. Det är ett alternativ.

En 'flyktväg' är att gå från Bielavallda till Suorva. Eller från Mikka genom Guohpervágge över Skuolla väster om Sjpietjav till Gisuris.
 
Hej,

Att Ruohtesvágge skulle vara en transportsträcka håller jag verkligen inte med om. Den kanske inte bjuder de mest dramatiska vyerna eller vandringen, men är absolut en behaglig och mycket vacker vandring.

Vidare skulle jag inte rekommendera vandringen från Guhkesvágge (bron) till Slugga. Kuperad och småblandad blockterräng nedlusad med mygg och knott gör detta till det område i Sarek som minst tilltalar mig. Dessutom finns det ett minst sagt svårforcerat vattendrag mellan Slugga och Vietas. Personligen kan jag utan svårighet bortse från Suorvas påtagliga fulhet och skulle rekommendera att vandra den vägen istället.

/Gustaf
 
fson; sa:
edgran; sa:
Kuperad och småblandad blockterräng nedlusad med mygg och knott gör detta till det område i Sarek som minst tilltalar mig.

Om rätt ska va rätt så ligger det ju faktiskt inte ens i Sarek..

/Per
Hoppsan.
Hemskt ledsen för mitt misstag Per. Tur att det finns folk som håller ordning här på utsidan.

Vad jag givetvis menade, men som kanske gick förlorat bland alla sakfel, var att det inte är en jättetrevlig sträcka att vandra.

/Gustaf
 
Det finns säkert mat att köpa redan i Sijddojávrre, fisk och bröd om inte annat.

Tydligen tyckte samerna att det var för jobbigt att baka bröd och röka fisk till alla hungriga turister.
Frågade i somras, men stugvärden sa att dom slutat med det. Inte heller STF har proviantförsäljning i Sito.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Det finns säkert mat att köpa redan i Sijddojávrre, fisk och bröd om inte annat.

Tydligen tyckte samerna att det var för jobbigt att baka bröd och röka fisk till alla hungriga turister.
Frågade i somras, men stugvärden sa att dom slutat med det. Inte heller STF har proviantförsäljning i Sito.

/Ulf

Sant är att STF inte har försäljning i Sito. Däremot att samerna tycker att det är för jobbigt, håller jag inte med om.

Kallrökt fisk (rökt i kåta) kan finnas, fråga på plats! Bröd kan vara svårare...

Kallrökt fisk måste tillredas på något sätt, då det enbart är en konserveringsmetod. Stek, koka eller halstra den kallrökta rödingen som finns i Sito. Finns garanterat att köpa om ni frågar rätt person...
 
Vill inte slita ont...

Fundera länge på alternativ 2

Slugga/Vietas/St. Sjöfallet är stenigt just i riktning mot Sarek. Beror lite på vilket vägval. Välj annan väg om ni inte vill gå i blockterräng.

Går att gå, men tar lite tid.
 

avslutad210712

Gäst
Amatör; sa:
Kallrökt fisk måste tillredas på något sätt, då det enbart är en konserveringsmetod. Stek, koka eller halstra den kallrökta rödingen som finns i Sito. Finns garanterat att köpa om ni frågar rätt person...

Varför skulle den måsta tillredas?

Brukar äta kallrökt lax från affären rakt av och har en gång kallrökt fårfiol själv och inte gjorde jag något annat än skar upp den och åt. Rökt renkött brukar väl vara rökt i kåta och det är väl också kallrökning och det äter man rakt av.
 
Kall resp. varmrökning.

Varför skulle den måsta tillredas?

Brukar äta kallrökt lax från affären rakt av och har en gång kallrökt fårfiol själv och inte gjorde jag något annat än skar upp den och åt. Rökt renkött brukar väl vara rökt i kåta och det är väl också kallrökning och det äter man rakt av.

Generellt beror ätbarheten på saltningsmetod, salthalt, röktemperatur samt röktid.

Alla rökta muskler; fisk, fågel eller flerbent, saltas innan det röks. Det är en del av hela processen. Salthalten, saltningsmetod samt saltningstid, beror lite på vad man vill ha för resultat. Allt kött går att äta rått, men frågan är hur gott man tycker att det är. Jämför hur våra vänner inuiterna tycker om smak.


Det jag gör med fisk är:

Slakta/rensa. Långsnitt utmed ryggraden ända ut för att fläka ut kroppen. Salta i bunke med "lagom" mängd vanligt salt. Låt ligga i några timmar. Rök i kåta i kanske två till fyra timmar. (Beroende på kåtans storlek [höjd] samt glödens/eldens rökbildning, som i sin tur kommer av vedens beskaffenhet.) Eg. ingen flambildning. Resultatet blir gott, men inte ätbart direkt. MYCKET godare om denna kallrökta fisk får kokas eller speciellt stekas i någon minut innan man stoppar in firre i munnen. Men: Bara vad jag tycker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.