Vägval sarek

Vi behöver lite input inför sommarens långvandring. Krav: Rapadalen ska ingå.

Alternativ 1: Att gå från Akkastugorna, via Sjnjuftjutisjåkkå vidare ner mot Kisuris, Ruotesvagge, Rapadalen och sen avsluta antingen mot Saltoluokta (eller Kvikkjokk).


Alternativ 2 : Start i Vietas, gå via Slugga och in mot Rapadalen via Bierikjavvre för att sedan avsluta som alternativ 1.

Vi är två vana vandrare, men vi vill inte slita ont utan har tänkt gå max 1½ mil/dag denna vandring. Någon som har ideér, tankar eller tips kring hur många dagar vi bör avsätta, eventuella vad som kan krångla, fina ställen att avsätta mer tid för etc?
 
Ruothesvagge är lättvandrad, inga större problem, vaden vid Sjnjuftjutisjåhkå och Tjågnårisjågåsj kan vara svåra när det är mycket vatten. 3 dagar Akka-
Bierikjavvre.

Vi tältade vid Bierikjavvre och gjorde en topptur till Bielatjåhkkå, inte så jobbigt, fin utsikt.

Lycka till i Rapadalen, ta med myggmedel :)

/Ulf
 
Vad tror du om tidsåtgång för alt 1 om vi inte vill gå längre än cirka 1 ½ mil/dag?

[Edit] varför läser jag bara halva ditt svar innan jag frågar på nytt? ;) [Édit]
[Ändrat av öringen 2007-03-19 kl 14:09]
 
öringen; sa:
Alternativ 2 : Start i Vietas, gå via Slugga och in mot Rapadalen via Bierikjavvre för att sedan avsluta som alternativ 1.

Jag har aldrig gått Vietas - Slugga, men jag inbillar mig att det borde vara enklare att gå via Suorva (som jag däremot gjort flera gånger). Färre knepiga vad, och mer lättvandrad terräng, dessutom slipper ni en båttransport. Nackdelen är förstås att Suorva är norra Europas värsta rövhål, och en föga inspirerande startpunkt. Man får väl ta det som ett humanekologiskt studium..

Pielavalta/Snavavagge tycker jag inbjuder till sköna vilodagar, med goda möjligheter till spännande utflykter!

Go tur!
/Per
 
Sträckan Aktse - norr om Skierffe - Rapadalen - Snavvavagge- Bierikjavrre - Sourva tog mig och en vän fem vandringsdagar i anspråk. Dagsetapperna låg på 1,2 - 1,4 mil.
 
Det ju rätt många andra varianter att välja på. Har ett antal ggr gått ut från Sarek över Pielavalta, Kukkesvagge å sen sneddat förbi Slugga å Pietsaure. Bitvis mellan Kukkesvagge å Slugga så är terrängen rejält "åsig". Kan va mentalt påfrestande. Vandringen på skrå ovanför Pietsaure är trevlig.

Ett förslag vore alltså: Starta i Salto, gå Kungsleden till Aktse, Rapadalen, Pielavalta, Salto.

Annars kan du ju oxå välja Akkastugorna, och gå vidare förbi Kirsuris och sen in i en senare tvärdal till Smajla åsså Rapadalen osv.

Routesvagge är oxå trevlig å nog det minst strapatsrika alternativet.

Tidsåtgång? Ingen aning, men sikta på 10 dar, så har ni nån da för att slappa lite oxå.

/Håkan
 
Unna er tid till någon toppbestigning, samt en dag för älgspaning. Du vet förstås att Grundsten beskriver vägar upp på ett flertal toppar längs de vägar ni funderar på. Den lättaste och troligen den som ger mest valuta för åtgången energi måste vara Låddebakte. Utsikten längs Rapadalen åt båda håll, in i Sarvesvagge och mot det mäktiga Bielloriehppe är sevärda (ett understatement). Bästa tältplatsen jag har hittat i närheten är den lilla halvön som sticker ut i Snavvajavvre på dess NO sida. Där kan ni ju gotta er ett antal nätter om ni passar på att spana älg från branterna ner mot Rapadalen. I Snavvavagges mynning i söder finns en naturlig platå (strax intill en liten tjärn) som är ett känt spanarställe. Där behövs dock en skaplig kikare. Det finns fler ställen att välja om man sänker sig lite. Jag gissar att det säkraste stället att se älg är när de betar i Biellorieppjavrre eller vattnen i närheten.

Angående Suorva så håller jag med om att det inte är något drömställe, men jag kan ändå rekommendera en start därifrån. Att ta sig rakt upp på fjället till sjön söder Sliehkok och sedan hålla VSV och runda sig ner i Guhkesvagge är enhärlig upplevelse. Plötsligt exploderar Sarek framför en. Helt plötsligt växer Sarekmassivet upp rakt fram, samtidigt som Akka dominerar norrut, och när man låter blicken svepa söderut skymtar det lite mystiska Äparmassivet. Väl nere i dalen lockar inbjudande tältplatser överallt. Jag valde en med inbyggd dusch.

Lycka till!

HåkanF
 
Rapadalens norra sluttningar...

...är fina

Om ni går från Aktse mot Skierfeklippan och sedan rakt norrut till Vaissjavagge som ni följer mot Rapadalen så får ni se mygghelvetet ovanifrån. Ni kommer ner vid stigen som ligger i närheten av Skårkistugan. Via Snavavagge, Pielavalta, Pastavagge och slutligen båt till Sitojaurestugorna så har ni en väldigt fin Sarekrunda. Ta god tid på er, minst åtta dar. Sluttningarna ovanför Skårkistugan sägs vara en av Sveriges vackraste tältplatser.

God tur

Björn Nilsson
 
Ettan baklänges.

Hejsan.

Nu har det mesta redan blivit sagt, men för egen del hade jag valt ditt alternativ nr 1 med den skillnaden att jag definitivt gått det baklänges. Dvs starta i Salto och avsluta i Akka. Det finns två anledningar till detta:

1: Det är alltid trevligare att börja med vandring längs led än att avsluta med det(jag förutsätter då att ni tänkt att gå längs Kungsleden).

2: Rapadalen är klart trevligare att gå uppströms.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.