Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan

Äntligen fick jag med mig sambon efter 11 år ensamvandring.

Dag1
Bussen från Abisko till Björkliden på morgonen.
Ta alla höjdmeter till Låktatjåkkastugan.

Dag2
Låktatjåkkastugan --> Kårsavaggestugan

Dag3
Kårsavaggestugan --> Abisko

Ser ut som en trevlig vandring enligt kartan, men velar med vägvalet mellan Låktathåkka och Kårsavaggestugan.
Finns ju tre att välja mellan.
Västligaste går bort. Mittersta verkar trevlig då det inte är några större höjdskillnader fören nedstigningen till Kårsavagge (gräs).
Längst till öster går man förbi forskningsstationen. Dock verkar det vara rätt så kuperat dit. Duktig nedstigning mot slutet.

Vill att sambon ska fastna för detta. Därav en kortare vandring som ska vara lite wow. Inga planer att besöka Trollsjön, hinns inte med på tre dagar i lungt tempo.

mvh
 
Om det inte regnar och är halt så spelar det ingen roll. Nedgången från Guoblavagge är brant men är ändå lättgången under förutsättning att det inte har regnat. Då kan det bli halt.
Vacker utsikt upp mot glaciärerna.
Latnjavagge förbi forskningsstation är intressant om man tar sig tid att stanna och prata lite med personalen. De brukar vara tillmötesgående.
Fortsättningen ner till Gorsavagge är brant och ganska luftig, men det är en tydlig stig hela vägen.
Men... oavsett vilket av dessa vägval ni väljer så missar ni Frippes fall...
/HåkanF
 
Vägval

Jag har bara gått en väg mellan Kårsavaggestugan och Låktatjåkkastugan, och då gick jag från Kårsavaggestugan och norrut. Den stig som jag gick var jättefin, med badplats några kilometer norr om Kårsavaggestugan. Jag fick också möjlighet att prata med några trevliga forskare. Jag vet inte om jag gjorde det bästa vägvalet, men jag var mycket nöjd. Det var lättgånget, vackert, inte särskilt kuperat och inga svåra vad.

Trevlig tur!
 

Bilagor

  • IMG_DC1578C324A0-1.jpg
    IMG_DC1578C324A0-1.jpg
    269.5 KB · Visningar: 580
Jag har bara gått en väg mellan Kårsavaggestugan och Låktatjåkkastugan, och då gick jag från Kårsavaggestugan och norrut. Den stig som jag gick var jättefin, med badplats några kilometer norr om Kårsavaggestugan. Jag fick också möjlighet att prata med några trevliga forskare. Jag vet inte om jag gjorde det bästa vägvalet, men jag var mycket nöjd. Det var lättgånget, vackert, inte särskilt kuperat och inga svåra vad.

Trevlig tur!

Tack. Med andra ord blir det vädret som avgör.

Återkommer efter semester med resultat och bilder.
 
Hej. Funderar på samma tur i sommar med familjen. Ev också inom Abiskojaure. Är det lätt att hitta även på de omarkerade sträckorna?

Fredrik
 
En bild på Frippes fall. Går bra att tälta ovanför fallet.
 

Bilagor

  • A03991F3-84D6-47F1-B5A1-32DF72B4CC17.jpg
    A03991F3-84D6-47F1-B5A1-32DF72B4CC17.jpg
    64.1 KB · Visningar: 327
Ursäkta om jag viker av lite från trådens huvudämne, men om man vill se Trollsjön och fortsätta mot Kårsavagge har jag förstått att det vid gott väder ska gå att ta sig upp öster om sjön. Men hur brant är det? Funkar det för en person, erfaren vandrare, som lider av viss höjdskräck?
 
Det har varit en mycket snörik vinter här uppe och det är mycket vatten i alla jokkar och fortfarande en hel del snö kvar.

Var i Kårsavagge i helgen och det är gått om snöfält i dalen och stigen ner från Latnajárvi är helt snöklädd och det är massor av vatten i jokken som rinner ner där.
Avråder stark det vägvalet för nybörjare de närmsta veckorna.

Med pandemins reserestriktioner så är det få forskare som kommer upp denna säsong. Inte så stor chans att träffa på någon vid Latnajárvi.

Stigen Kårsavagge - Abiskojaure brukar inte vara några problem att navigera. En hel del snöfält på kårsavagge sidan och gissar att våtmarks delarna på abisko sidan är extra våta nu.
 
Ursäkta om jag viker av lite från trådens huvudämne, men om man vill se Trollsjön och fortsätta mot Kårsavagge har jag förstått att det vid gott väder ska gå att ta sig upp öster om sjön. Men hur brant är det? Funkar det för en person, erfaren vandrare, som lider av viss höjdskräck?

Ja det gör det. Min Livskamrat är höjdrädd och har haft mycket svårt att närma sig Trollsjön uppifrån. Men nerifrån har hon och en väninna klättrat upp den väg du beskriver - utan problem - 55 år ung.
/HåkanF
 
Det har varit en mycket snörik vinter här uppe och det är mycket vatten i alla jokkar och fortfarande en hel del snö kvar.

Var i Kårsavagge i helgen och det är gått om snöfält i dalen och stigen ner från Latnajárvi är helt snöklädd och det är massor av vatten i jokken som rinner ner där.
Avråder stark det vägvalet för nybörjare de närmsta veckorna.

Med pandemins reserestriktioner så är det få forskare som kommer upp denna säsong. Inte så stor chans att träffa på någon vid Latnajárvi.

Stigen Kårsavagge - Abiskojaure brukar inte vara några problem att navigera. En hel del snöfält på kårsavagge sidan och gissar att våtmarks delarna på abisko sidan är extra våta nu.
Om det fortfarande ser ut så här när ni ska vandra så rekommenderar jag starkt att ni håller höjd, går via Frippes fall fram till Linbanan och tar den ner till Abisko.
Detta förutsätter dock minst en tältnatt.

/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
DanielK Lägerplatsen låktatjåkkastugan-nuolja? Fjällvandring 4
Sjobbe Koordinater till Stuor Kärpel, Låktatjåkkastugan m.m Fjällvandring 7
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.