vägval i padjelanta?

Hej.
En vandring i Padjelanta närmar sig.

Tanken är att jag skall gå från Kvikkjokk till Ritsem på 5-7 dagar. Då jag inte varit i området tidigare undrar jag vilken av följande två vägar som kan rekommenderas starkare?

1.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Vaimok - Staddajåkkastg. - Staloluoktastg. - Låddejåkkastg - Kisurisstg - Akkasstg - Ritsem. Turen följer i princip leden hela vägen.

2.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Såmmarlappastg. - Tarraluoppalstg. - Härefter funderar jag på att följa natioalparksgränsen norrut mot Alkavare kapell - Mikkastugan - NV mot Akka - Akkastg. - Ritsem.


Jag kommer inte vara beroende av provianteringsställen, så det behöver ni inte beakta.
 
Ont om tid

k_b; sa:
Hej.
En vandring i Padjelanta närmar sig.

Tanken är att jag skall gå från Kvikkjokk till Ritsem på 5-7 dagar. Då jag inte varit i området tidigare undrar jag vilken av följande två vägar som kan rekommenderas starkare?

1.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Vaimok - Staddajåkkastg. - Staloluoktastg. - Låddejåkkastg - Kisurisstg - Akkasstg - Ritsem. Turen följer i princip leden hela vägen.

2.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Såmmarlappastg. - Tarraluoppalstg. - Härefter funderar jag på att följa natioalparksgränsen norrut mot Alkavare kapell - Mikkastugan - NV mot Akka - Akkastg. - Ritsem.


Jag kommer inte vara beroende av provianteringsställen, så det behöver ni inte beakta.

Är det inte lite ont om tid? 5 dagar för den sträckan. Eller 7.

Padjelantaleden är 144 km,om du följer den strikt. Och då har jag inte räknat med Vaimokvarianten, ens! Det blir alltså minst 20 km per dag. Du kommer inte att hinna med några större utvikningar.

Att dessutom hinna med Sarek, verkar ogörligt.

Men du kanske är extrem snabb-/långgångare.

Lycka till på din tur.
Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2005-08-16 kl 22:56]
 
k_b; sa:
Hej.
En vandring i Padjelanta närmar sig.

Tanken är att jag skall gå från Kvikkjokk till Ritsem på 5-7 dagar. Då jag inte varit i området tidigare undrar jag vilken av följande två vägar som kan rekommenderas starkare?

1.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Vaimok - Staddajåkkastg. - Staloluoktastg. - Låddejåkkastg - Kisurisstg - Akkasstg - Ritsem. Turen följer i princip leden hela vägen.

2.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Såmmarlappastg. - Tarraluoppalstg. - Härefter funderar jag på att följa natioalparksgränsen norrut mot Alkavare kapell - Mikkastugan - NV mot Akka - Akkastg. - Ritsem.


Jag kommer inte vara beroende av provianteringsställen, så det behöver ni inte beakta.

Under förutsättning att du av erfarenhet vet att du klarar antal km per dag och kan hantera några vad som kan bli knepiga (finns längs bägge rutterna) så är skillnaden:
1. Mer lågfjällsbetonat, du lär se mindre folk mellan Tarradalen och Staddajåkk, botaniskt unikt område vid Jeknaffo, rimligen några mil längre (jag har inte mätt). Mest led.
2. Spektakulära högfjäll och glaciärer kantar en lättgången rutt genom Sarek. Du går enklast söder om Alkajaure. Inte så mycket led.

Jag passerade Alkajaure en morgon i början av juli. Strålande sol, turkosfärgat vatten och hela dalgången speglande sig i en fullkomligt stilla vattenyta...

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-08-17 kl 11:40]
 
Du skulle också kunna göra en variant av alternativ 1 om du inte vill följa led hela tiden, genom att vika rakt norrut vid Vaimok, genom passet vid Fierrovágge(sjön 1181), vidare norrut förbi Råvejaure, och sedan följa Viejevágge ner till Staloluokta.

Det betyder att du får ta en stigning vid Vaimok, sedan stenigt några km så just den biten tar lite längre tid än leden. Men sträckan kortas ner och genom Viejevágge är det väldigt lättgånget.

Raskesven
 
Googla på (Leif) Nixon så hittar du hans reseberättelse från 1997; där framgår bland annat hur
man tar sig ned mot Kvikkjokk utan att traska
nere i Tarradalen, som av allt att döma är
en djungel. Dvs. - vad jag kan förstås - lyckades
hans grupp maximera FJÄLLEN.
 
Ytterligare en variant

Hejsan !
En fin tur som jag kan verkligen kan rekommendera:
Från Kvikkjokk via Vallevagge vidare via sjön Buojdes till Tarraluoppal (Linnes väg)
Därefter fortsatte jag efter Padjelantaleden upp till Ritsem.
På detta sätt undviker man Tarradalen och kommer upp till mer höglänta kanonfina områden.
Min tur var ca 14 mil lång, jag var ute i 9 dagar...

Go tur

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.