vägval i Sarek

jag planerar en Sarektur och funderar på vägval
efter Sarvesvagge,

antingen vada Rapaälven och gå runt Låddepakte eller
gå på södra sidan om Rapaälven till Mikkastugan.

har läst Grundsten men det vore trevligt om någon hade
egna erfarenheter av någon av dessa sträckor vad gäller
framkomlighet, tältplatser osv.
 
Ingen egen erfarenhet

Hej!

Har ingen egen erfarenhet av sträckan Du beskriver, men vet att Rapaälven är på "gränsen till ovadbar". Det betyder att man skall skatta sig lycklig om den går att vada överhuvudtaget.

Sarvesjohka är heller ingen lek i sitt nedre lopp. Den har krävt fler offer genom åren.

Jag skulle väl inte välja den sträckan om jag är nybörjare i fjällen.

I all välmening
Mvh Bert
 
Lite vatten i sarek..

Tjena!
Jag är nyss hemkommen fråån en vandring i Sarek. Vi tog den klassiska leden från nammatj upp till Pielaslätten. Vattenståndet var under tis-fre förra veckan mycket lågt och stora sandbankar i rapaätno var synliga. Vi gick på norra sidan av dalen och hade aldrig planer på att korsa rapaätno, men uppifrån snavvavagge såg delen norr om låddepakte ut att var den del som bestod mest av sandbankar . Om detta sen innebär att de går att gå på och det vatten som rinner runt om går att passera återstår ju att se. Kommer det mycket regn kan saker snabbt förändras. Eftersom vattnet är gröngrumligt är det omöäjligt att göra en djupbedömning utan att kliva i!
Om jag skulle göra en liknande tur så skulle jag se till att ha ett alternativ till vad över rapaätno vars grumliga och strida vatten såg opasserbart ut.
/ Jonas Lundmark
 
Krånglig väg

Det är en krånglig del av Sarek, korsningen mellan Rapadalen och Sarvesvagge, men också en av de finaste delarna. Om du tar dig dit är Tielmajaure ett perfekt utflycktsmål en fin dag som inte bör missas.