vägval i Sarek

jag planerar en Sarektur och funderar på vägval
efter Sarvesvagge,

antingen vada Rapaälven och gå runt Låddepakte eller
gå på södra sidan om Rapaälven till Mikkastugan.

har läst Grundsten men det vore trevligt om någon hade
egna erfarenheter av någon av dessa sträckor vad gäller
framkomlighet, tältplatser osv.
 
Ingen egen erfarenhet

Hej!

Har ingen egen erfarenhet av sträckan Du beskriver, men vet att Rapaälven är på "gränsen till ovadbar". Det betyder att man skall skatta sig lycklig om den går att vada överhuvudtaget.

Sarvesjohka är heller ingen lek i sitt nedre lopp. Den har krävt fler offer genom åren.

Jag skulle väl inte välja den sträckan om jag är nybörjare i fjällen.

I all välmening
Mvh Bert
 
Lite vatten i sarek..

Tjena!
Jag är nyss hemkommen fråån en vandring i Sarek. Vi tog den klassiska leden från nammatj upp till Pielaslätten. Vattenståndet var under tis-fre förra veckan mycket lågt och stora sandbankar i rapaätno var synliga. Vi gick på norra sidan av dalen och hade aldrig planer på att korsa rapaätno, men uppifrån snavvavagge såg delen norr om låddepakte ut att var den del som bestod mest av sandbankar . Om detta sen innebär att de går att gå på och det vatten som rinner runt om går att passera återstår ju att se. Kommer det mycket regn kan saker snabbt förändras. Eftersom vattnet är gröngrumligt är det omöäjligt att göra en djupbedömning utan att kliva i!
Om jag skulle göra en liknande tur så skulle jag se till att ha ett alternativ till vad över rapaätno vars grumliga och strida vatten såg opasserbart ut.
/ Jonas Lundmark
 
Krånglig väg

Det är en krånglig del av Sarek, korsningen mellan Rapadalen och Sarvesvagge, men också en av de finaste delarna. Om du tar dig dit är Tielmajaure ett perfekt utflycktsmål en fin dag som inte bör missas.

Jag förutsätter att du tidigt i Sarvesvagge tar dig över på rätt sida av Sarvesjokka för att underlätta senare. Den blir precis som Bert skriver mycket svårvadad ju längre nedströms man kommer. Vi vattendelaren är den en baggis och det går att hoppa över den vi kanjonen (ungefär vid renvaktarstugan) om man är lite våghalsig. På norra sidan jokken måste man dock korsa Ridanjujesjåkka som också är svårforserad, den är dock betydligt kortare så man kan invänta mindre vattenflöde i den.
Rapaälven är vadbar i Tielmavadet (svårighet 3 av 5) vid lågvatten, det är inget enkelt vad men letar man bra passager så går det att ta sig över. Man får dock inte vara rädd för att bli blöt...
Om du fortsätter mot Mikka är det enklast att ta sig runt upp mot mynningen av Alka och Koupervagge och vada deras jokkar. Det är en bitvis ganska snårig sträcka men man får vid fint väder en bra utsikt.
Det går att vada Rapaävlen även här, i höjd med Tjågnorisjokka breder den ut sig lite och man kan kämpa sig över om det inte är så mycket vatten. Bottnen är jämn kullersten så man får bra fäste. MEN detta är ett svårare vad än Tielma och bör inte försökas om man är ovan att vada, det har svårighet 3+ av 5.
Det finns gott om tältplatser efter södra sidan av Rapadalen och i de andra stora dalarna.

Det finns en tidigare tråd i forumet som också beskriver detta vägval, läs den. Ta också Berts varningar på allvar, vadning är den vanligaste orsaken till olyckor i Sarek och är du eller någon i sällskapet ovan (färre än 3 Sarekturer) ska du definitivt välja en helt annan väg, tex Neitarippvagge till Alkavagge osv.

/Björn


[Ändrat av bjornw 2002-08-01 kl 15:35]
 
Tielma

Hej,

För ett par år sedan vandrade vi Staloluokta-Aktse via Sarvesvagge och Rapadalen.

Vi gick norra sidan av Sarvesvagge, följt av Tielmavadet.

Sista delen av Sarvesvagge var relativt svårforcerad men samtidigt ett väldigt fint område som jag gärna besöker igen. Ganska lite folk, en hel del älg och fåglar. Vi fick bl a se en kungsörn sittande i den täta björkskogen på väldigt kort avstånd vilket var en härlig syn.

Bara man inte har för bråttom och vet ungefär vad man ger sig in på, kan jag varmt rekommendera den rutten. Jag tror t ex att vi gick mindre än 5 km på en dag i den sista delen av Sarvesvagge innan Tielma.

Vi hade inga problem med jokkarna som rinner ner i Sarvesvagge. Jag skulle bedöma att de var normalt vattenstånd. Det regnade en hel del, men det såg inte ut att vara högvatten.

Vi vadade sedan Tielma på övre sidan av ön. På mig (192cm) var det en bra bit över knädjup och 3-4 ganska breda passager. De större fårorna var ganska jämnsvåra. För våra kortare medvandrare var jag faktiskt ganska oroad ett tag, men det gick bra. Det är ett vad jag har respekt för, men om man är van vandrare(vadare), någorlunda storväxt samt har en reservplan ifall man ej tar sig över, så är det en mycket fin passage. Man bör definitivt inte chansa.

Mvh
Håkan
 
tack för goda tips och synpunkter!

håller fullständigt med om allt som sagts om risken
vid vad, personligen är jag alltid mycket försiktig
och går omvägar istället för att "chansa". Samtidigt
tycker jag att jokkarnas förekomst höjer värdet av
en vandring i Sarek, inte själva vaden, men nödvändigheten av planering, reservvägar osv. Det blir
mindre förutsägbart, så att säga. Tänk bort jokkarna och något fattas.

Någon som håller med?
 
emerson; sa:
tack för goda tips och synpunkter!

håller fullständigt med om allt som sagts om risken
vid vad, personligen är jag alltid mycket försiktig
och går omvägar istället för att "chansa". Samtidigt
tycker jag att jokkarnas förekomst höjer värdet av
en vandring i Sarek, inte själva vaden, men nödvändigheten av planering, reservvägar osv. Det blir
mindre förutsägbart, så att säga. Tänk bort jokkarna och något fattas.

Någon som håller med?

Visst håller jag med dig, Emerson!
Jag försatte mig tillsammans med en kamrat i en lite besvärlig sits vid nedre delen av Sarvesjohkko förra sommaren. Vi hade tältet på norra sidan av jåkken och var på utflykt till Bielloriehppejaure för älgspaning på södra sidan. Tydligen kom ett regnväder från väster, vilket vi upptäckte genom att Sarvesjohkko stigit med nära en halvmeter över dagen. Blev ett allt för våghalsigt vad, med facit i hand borde vi kanske ha löst det på annat sätt.
Vi gick även längs Sarvesvagges norra sida på samma tur. Den är helt klart jobbig att forcera, men som någon nämnde också väldigt fin.

//Pelle
 
Alternativ

Ett intressant alternativ till att vada rapaätno eller att gå öster om ålkatj är att gå över akkajekna för att ta sig vidare mot skarja. I passet mellan kanalberget och sadelberget finns en mycket imponerande vindkanal, väl värd ett besök. Denna väg spar en del tid (ca en halv dag) men du missar rovdjurstorget. I sarvesvagge finns , som beskrivits, en hel del vide. Man bör ta den norra sidan. Det går att hoppa vid renvaktarstugan eller vada ca 1 km nedströms.

Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...