Vägval in i Sarek?

Jag har planer på att ta mig in i Sarek genom att från Kungsleden söder om Sitojaure vika av västerut. Tanken är att starta i Saltoluokta och gå leden söderut till Sitojaure, därefter söder om sjön vika av från leden innan det börjar gå ner mot Aktse och ta mig ut på platån Jågåsjgaskalákho via den på kartan utsatta renvaktarstugan. Sen går jag via nästa renvaktarstuga som ligger öster om fjället Dágarlåbddå och skråar öster/norr om fjället på ca 1100-metersnivån till en liten glacjärsjö utan namn norr om toppen Vássjábákte. Därefter tänkte jag gå på skrå nedanför sjön Dágarjávre och vidare öster om branten från toppen som är utsatt till höjden 1570. Precis ovanför vistet i Rinim ser det ut som det skulle gå att ta sig ner till stigen som leder in i Basstavagge. Jag undrar om det finns någon som vet hur svår branten nordväst om Rinim är att ta sig ner från och om det finns någon annan svår passage på vandringen dit, från det att man viker av från Kungsleden.
 
Därefter tänkte jag gå på skrå nedanför sjön Dágarjávre och vidare öster om branten från toppen som är utsatt till höjden 1570. Precis ovanför vistet i Rinim ser det ut som det skulle gå att ta sig ner till stigen som leder in i Basstavagge. Jag undrar om det finns någon som vet hur svår branten nordväst om Rinim är att ta sig ner från och om det finns någon annan svår passage på vandringen dit, från det att man viker av från Kungsleden.

För ett tag sedan pratade jag med en man som visade på kartan hur han hade passerat där vid ett flertal tillfällen...han hade gått ner i Basstavagge via Skajdasjvagge.

Vid ena tillfället hade han gått ung samma väg som du har i tanken, men passerat sjön 1235 för att sedan gå igenom passet 1386 och ner. Vid ett annat tillfälle gick han över Lulep Vassjåjågåsi(högt upp) och gick över höjden någonstans vid 1764 och 1698 för att sedan gå ner.

Men som sagt, hörsägen..har inte gjort det själv, men det första alternativet ser på kartan absolut genomförbart ut!
Har själv tankar på att göra den turen i sommar :)!
 
Precis ovanför vistet i Rinim ser det ut som det skulle gå att ta sig ner till stigen som leder in i Basstavagge. Jag undrar om det finns någon som vet hur svår branten nordväst om Rinim är att ta sig ner från...

Har inte gått den vägen som du beskriver, men när jag studerar den på kartan kommer jag fram till samma slutsatser som du. Och att det måste vara det här sista som är det trixiga. Av kartan drar jag slutsatsen att det borde vara möjligt i ravinens botten och att det brantaste är högt upp. Ryggen utmed ravinens västra sida borde också gå. Men brant är det och kartan visar ju inte de små ojämnheterna. Antagligen vet Kuhmunen i Rimin, man kanske kan ringa honom.

Hans
 
Tips om lite bilder från området. Axel Hambergs bilder 598-600 är tagna en knapp km ONO om Dágarjávre. Den lilla namnlösa sjön söder därom syns på bild 598 och passet 1386 på bild 599. Terrängen ser ut att vara mest sten med lite morän, alltså lättgånget. Bilderna 607 och 608 är tagna strax söder om passet 1358. 607 visar Dágarjávre. Bilderna 609-614 visar utsikt från Dágartjåhkå varav 610 visar Dágarjávre. Bilderna 581-585 visar utsikt från branten V om Skájdåsjvágge. Bilderna 586-593 visar utsikten från Lulep Basstaskájdásj. 635 och 636 visar vy söderut från Muorjjenjunnje och där kan man få viss uppfattning om nedstigningen till Rinim. Brant men genomförbart. Bilderna kan beskådas i högupplöst form på Uppsala Universitetbiblioteks sida http://app.ub.uu.se/epub/bildsok/bibrecord.cfm?bibid=14300. Jag har själv tagit fram platserna för fotograferingarna utifrån bilderna så eventuella fel är mina. De bifogade bilderna är 607, 599 och 584.
 

Bilagor

  • 15022.jpg
    15022.jpg
    20.1 KB · Visningar: 718
  • 15013.jpg
    15013.jpg
    51.7 KB · Visningar: 723
  • 14998.jpg
    14998.jpg
    46.4 KB · Visningar: 732
Tack för informationen jag fått, imponerad av Bengts research av Hambergs foton. Tips om personer med lokalkännedom var också bra, jag kommer att försöka ringa till Kuhmunen i Jokmokk för att få ytterligare upplysningar. Det var också värdefullt att få veta att det troligtvis är möjligt att komma ner till Rinim, det ser brant ut där du Mats tog dig ner men är marken beväxt med gräs är det oftast lättare än i stenskravel (om det inte är blött). Sen måste man ju naturligtvis göra bedömning på plats utifrån sina egna förutsättningar och de yttre omständigheterna, så svar får jag ju först i skarpt läge. Anledning till att jag är angelägen om att få reda på framkomligheten innan jag beger mig dit är att alternativen om det visar sig omöjligt att komma ner är tvivelaktiga. Jag har övervägt alternativet ner genom Skajdasjvagge som Anders nämner men förkastat valet, ravinen ser ruggig ut med branta sidor och väldigt smal, jag trodde inte det var möjligt att ta sig fram där. Ett annat alternativ jag övervägt är att ta sig ner för norra delen av fjället Tjålle men jag förkastade det också då det troligen är svårframkomligt i vegetationen söder om sjön. Om det inte visar sig möjligt att komma ner till Rinim återstår kanske bara att ta sig ner söderut till Rapadalen och det är inte alls ett vägval jag tänkt mig.
 
Jag har övervägt alternativet ner genom Skajdasjvagge som Anders nämner men förkastat valet, ravinen ser ruggig ut med branta sidor och väldigt smal, jag trodde inte det var möjligt att ta sig fram där.

I den övre delen av Skájdásjvágge (1100 meter och däröver) går man inte i botten av någon ravin utan på den rygg som finns mellan jokkarmarna på kartan. Grundsten anger detta som en genväg mellan Basstavágge och Vássjávágge. Den vägen bedömer jag som betydligt enklare än den ravin du tänker på. Om du tvekar inför Skájdásjvágge bör du tänka om helt och hållet, tror jag.

Ryggen ifråga syns på en av Bengts Hambergsbilder, nr 584.

Hans
 
Ryggen ner från Lulep Basstaskájdásj missade jag som möjlig väg, fokuserade bara på ravinen, fast endast utifrån kartan går det inte att utläsa om den är nedstigningsbar, man måste få information om det eller pröva själv, Grundstens beskrivning hade jag inte läst. Det gör ju att jag får flera alternativ om mitt första vägval ovanför Rinim av något skäl blir för svår, men alternativet runt Skajdasjvagge blir ingen ”walk in the park”, uppför till passet 1365, ytterligare ca 200 m upp för att runda ravinen, allt med full ryggsäck packad för 14 dgr.

Tvekar gör jag ofta både i planeringsfasen och under vandringen, till viss del betingat av att jag nu går själv och det gör att man känner sig (och är) lite mer sårbar. Jag föredrar dock att själv bilda mig en egen uppfattning om mina möjligheter och det är ju inte självklart att bara för att någon annan tagit sig fram på ett ställe att jag kan göra samma sak vid ett senare tillfälle, men det är värdefullt att få reda på att det inte är omöjligt av ett eller annat skäl.
 
Kan inte bidraga med så mycket, men att gå från Vassjavagge till Basstavagge via Skajdasjvagge är inte svårt. Några bilder hittar du här: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6815

Jag skulle vilja säga att du har bidragit till mycket :)! Dina färdväg och bilder är precis den väg över Vassjabakte och in i Basstavagge som jag fått mig visat på karta och berättat.
Bra beskrivning av terrängen och dina bilder lämnar inget till slumpen :)!
 
Jag gick i närheten där i slutet av juli förra året och bifogar 3 bilder tagna från Tjålles sluttning. Då det var full snösmältning över 1100 m och ganska regnigt övervägde jag inte den vägen på grund av att jag trodde att Rinimjågasj skulle vara svår till livsfarlig uppe i branten, vilket utifrån hur den var i dalen säkerligen stämde. Jag gissar att det finns snöbryggor, men jag föredrar när den troliga konsekvensen av att gå i genom är att bli blöt snarare än död, och där uppe då var nog det senare ganska troligt med det flödet, det är brant och blir värre nedför berget. I övrigt ser det nog ganska bra ut att gå när man tittar på bilderna, det är nog jokken som är huvudproblemet Men det är ju typiskt en såden jokk som är ganska beskedlig en kall, torr förmiddag efter avklarad snösmältning gissar jag. I år lär det ju även vara lite snö i fjällen, till skillnad från förra året.

Annars kan jag rekommendera björkskogen nedanför, den är så jobbig att nästan ingen går där och just därför fick jag en av mitt livs bästa naturupplevelser där. Jag såg tre stora älgar, två kor och en tjur med ståtliga "skovlar" på nära håll och dessutom en kungsörn på ett par kilometer. Tjuren verkade nyfiken och kom tillbaka flera gånger. Sista gången stannade vi och den kom närmare och närmare, inte ilsken utan snarare nyfiken, verkade vilja komma fram och hälsa som en hund ungefär. Men när man har en älgtjur 15-20 meter från sig och står i tät vide upp till naveln tillsammans med sin dotter slås man lätt av hur mycket bättre anpassad älgen är för att röra sig i sådan terräng, så jag talade med hög men vänlig röst om för den att det kunde vara läge att gå någon annanstans, och efter att ha tittat lite till bestämde den sig att gå iväg åt sidan. Överväger du björkskogen har jag även mer praktiska tips om vägval.
 

Bilagor

  • bDSC_0696.jpg
    bDSC_0696.jpg
    37.3 KB · Visningar: 474
  • bDSC_0701.jpg
    bDSC_0701.jpg
    35.8 KB · Visningar: 452
  • bDSC_0702.jpg
    bDSC_0702.jpg
    35 KB · Visningar: 459
Sorry, ser nu att du tänkte gå lite högre upp än jag tänkte först, men låter inlägget ligga kvar, bilderna kanske kan vara till någon nytta i alla fall....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.