Vägval över Luottolahko?

Jag med sällskap tänker under vår Sarekvandring besöka Luottolahko. Från Sähkok planerar vi gå NV mot de små sjöarna rakt väster om Loametjåhkå, för att sedan följa Balgatjåhkås bäckravin upp på själva högplatån, en färdväg som beskrivits av några av er, bland annat

här
här
och här

Men sen då? När vi väl är uppe på Luottolahko, i närheten av Balgatjavrasj, hur ska vi gå då? Vi kommer att sikta mot Sarvesvagge för att sedan leta oss upp i Niejdariehpvagge. Vad är bästa vägval dit, sevärdheter, områden att undvika osv? Var är det smidigast att ta sig ner i Sarvesvagge?
 
Jag gått öster om sjö 1244, vilket är stenigt men inte direkt svårt. Bäcken som rinner norrut ner i Noajdevagge korsar man utan problem. Invid den kan man med viss svårighet hitta tältplats, en bit norr om den nordligaste lilla sjön på kartan.

Jag kan inte tänka mig att det är direkt problematiskt att gå mellan sjöarna Balgatjavrasj och sjö 1244.

Noajdevágge är en intressant dalgång med fina vyer ner i östra Sarvesvagge och mot Rapadalen. Men det vägvalet innebär dels en omväg om man tänker sig till Niejdariehpvagge, dels måste man kämpa genom en hel del videområden när man väl kommer ner i Sarvesvagge och ska västerut.

Genaste vägen bör vara mot sjön Luohttojavrre och sedan nedför sluttningen rakt norrut till renvaktarstugan i Sarvesvagge. I närheten av stugan finns en sevärd kanjon vid Sarvesjåhkå (som jag har missat, dessvärre).

Att gå upp på Noajdde är också en sevärdhet.

Luohttolahko innehåller inga stigar, det mesta är sten och grus. Man för det mesta överblickar enkelt terrängen och kan nog se ganska bra hur man ska gå. Vissa år ligger snöfälten kvar väldigt länge, jag vet inte hur det är i år. Men sent på säsongen brukar de vara hårda och bra att gå på. Luohttolahko är fascinerande. Om det är vindstilla är den totala tystnaden däruppe en upplevelse.

/Hans
 
Jag kan bekräfta att Fowwe har rätt i sina föraningar; det är förhållandevis lätt att vandra även väster om sjö 1244. Sträckan från Balgatjavrasj präglas av mossrik platt sten och gruspartier. Kring Balgatjavrasj kan man tvingas leta ett tag för att hitta lämplig tältplats, även om det finns ett antal. Vid Luotthojavrre är det lättare. Där är terrängen än mer tältvänlig.

En liten aptitretare:
IMG_1792.jpg
Vy västerut från tältplats mellan 1244 och Balgatjavrasj
 
Senast ändrad:
Jag med sällskap tänker under vår Sarekvandring besöka Luottolahko. Från Sähkok planerar vi gå NV mot de små sjöarna rakt väster om Loametjåhkå, för att sedan följa Balgatjåhkås bäckravin upp på själva högplatån...

Jag har lagt ut några informationer om Luohttoláhko och Ruopsokjåhkå på Vildmarksbibiliotekets hemsida som en komplettering till det jag kortfattat beskrivit i min bok om Sarek. Se dessa kompletteringar här

Detta kan man naturligtvis ha nytta av även om man inte har själva boken. En annan detalj som kan underlätta är att efter 1260-platån och de två sjöarna väster om Loametjåhkkå gå en aning "runt hörnet" innan man stiger upp till det flacka området på ca 1350 möh nordväst om Loametjåhkkå. Det är mindre brant den vägen jämfört med om man går upp direkt efter sjöarna. Och upp till ca 1350 ska man. Gå inte ner i Bálgatjåhkkås ravin, det blir bara en massa extra branter och ansträngningar.
 
Jag har lagt ut några informationer om Luohttoláhko och Ruopsokjåhkå på Vildmarksbibiliotekets hemsida som en komplettering till det jag kortfattat beskrivit i min bok om Sarek. Se dessa kompletteringar här

Detta kan man naturligtvis ha nytta av även om man inte har själva boken. En annan detalj som kan underlätta är att efter 1260-platån och de två sjöarna väster om Loametjåhkkå gå en aning "runt hörnet" innan man stiger upp till det flacka området på ca 1350 möh nordväst om Loametjåhkkå. Det är mindre brant den vägen jämfört med om man går upp direkt efter sjöarna. Och upp till ca 1350 ska man. Gå inte ner i Bálgatjåhkkås ravin, det blir bara en massa extra branter och ansträngningar.

Tackar! Åker tll Sarek i morgon och färdvägen går precis här. Jättebra sista-minuten-tips!

Mvh
Peter P.
 
Vägval

Om allt går enligt färdplanen så befinner jag och min kompis oss mellan Lulep Njåtjosjaure och höjden 805 mot SO fredagen 12 aug.
Då är frågan: Var är bästa stället att ta oss upp på Luottolako för att sedan ta oss vidare mot Pårte?
Nästa fråga: Om vi är i tidsnöd när vi är på samma ställe och vill ta snabbaste vägen till Kvikkjokk, vilken väg tar vi då? Det finns ju ett alternativ att gå mot Ruonas, Vallevagge och Prinskullen. Någon som har nån åsikt?

mvh/ Lagö
 
Om du tittar i bloggan Ett lite hjärta i Sarek finns tipps till vadställe på omhandlade del av Njoatsosjåhkå, därför att man bl a kan gå upp på Luottolahko därifrån.

Dessutom kan du i Hans Fowelins och Clas Grundstens Sarek-böcker hitta svår på dina frågar

Ang ditt alternativ om tidbrist inför sista väg mot Kvikkjokk: Ja det är fullt möjligt. I nämnda blogg står också om det. Vad i Tjuolldajåhkå eller Låptovakkjåhkå-Buoidesjåhkå kan bli aktuellt (norra och södra möjlighet). Söka lite på Utsidan och du vill hitta flera svar

PS: Förlåt lite stavvanskeligheter - hade tillfälligt endast ett gammalt BD10 att titta på
 
Jag har lagt ut några informationer om Luohttoláhko och Ruopsokjåhkå på Vildmarksbibiliotekets hemsida som en komplettering till det jag kortfattat beskrivit i min bok om Sarek. Se dessa kompletteringar här

Detta kan man naturligtvis ha nytta av även om man inte har själva boken. En annan detalj som kan underlätta är att efter 1260-platån och de två sjöarna väster om Loametjåhkkå gå en aning "runt hörnet" innan man stiger upp till det flacka området på ca 1350 möh nordväst om Loametjåhkkå. Det är mindre brant den vägen jämfört med om man går upp direkt efter sjöarna. Och upp till ca 1350 ska man. Gå inte ner i Bálgatjåhkkås ravin, det blir bara en massa extra branter och ansträngningar.

Jag tältade vid de 2 sjöarna på 1260-nivån/platån ovanför Njoatsosvagge. Jag skulle vidare mot Luohttolahko. Jag följde rådet så gott jag kunde, gick lite "runt hörnet" av Loametjåhkkås nordvästsluttning, och tog sedan uppåt i branten. Som högst tror jag GPSen visade på 1341 möh. Sedan fortsatte jag på den nivån åt nordöst och gick sedan nerår ganska i ganska rak nordlig riktning mot den punkt där Balkattjåhkå bildar en "korsning" med 2 biflöden på kartan. Såvitt jag kunde se neråt från ca 1350-nivån (och neråt kan man se, tro mig!!) så verkar det rätt lättgånget att följa Balkattjåhkå. Däremot, uppe där jag gick är det stundtals _väldigt_ luftigt, mycket stenras, ganska svårorienterat på grund av klippväggar. Man får chansa en del och gå nedanför klippväggar, eller ta sig uppåt och gå ovanför, ibland är det en återvändsgränd, ibland kom man fram.

Har jag missuppfattat det hela? Jag tycker nog detta var en ganska riskabel färdväg.

Mvh
Peter P.
 
Jag tältade vid de 2 sjöarna på 1260-nivån/platån ovanför Njoatsosvagge. Jag skulle vidare mot Luohttolahko. Jag följde rådet så gott jag kunde, gick lite "runt hörnet" av Loametjåhkkås nordvästsluttning, och tog sedan uppåt i branten. Som högst tror jag GPSen visade på 1341 möh. Sedan fortsatte jag på den nivån åt nordöst och gick sedan nerår ganska i ganska rak nordlig riktning mot den punkt där Balkattjåhkå bildar en "korsning" med 2 biflöden på kartan. Såvitt jag kunde se neråt från ca 1350-nivån (och neråt kan man se, tro mig!!) så verkar det rätt lättgånget att följa Balkattjåhkå. Däremot, uppe där jag gick är det stundtals _väldigt_ luftigt, mycket stenras, ganska svårorienterat på grund av klippväggar. Man får chansa en del och gå nedanför klippväggar, eller ta sig uppåt och gå ovanför, ibland är det en återvändsgränd, ibland kom man fram.

Har jag missuppfattat det hela? Jag tycker nog detta var en ganska riskabel färdväg.

Mvh
Peter P.

Hej Peter!

Detta låter inte alls som den väg jag avser, men jag kan inte direkt se var det skiljer. Det där med "runt hörnet" får ju inte gå för långt, eftersom man efter en knapp km hamnar i en brant sluttning åt NV som syns bra på fjällkartan. Den ska man inte hamna i, man ska gå upp före den. Kanske kom du för nära? Och kanske kom du inte tillräckligt högt? När jag har gått här har jag inte sett skymten av branta väggar eller stenras, det har varit flack blockmark hela vägen när man befunnit sig ovanför sjöarna.

På fjällkartan ser det flackt ut på 1240-1260 meters höjd och sedan lutar det nedåt (inte särskilt brant) åt NNO. Det bör också ha gått att överblicka terrängen bra, men det verkar inte som du kunde det, för då hade du säkert undvikit en del av svårigheterna. Kan det ha varit mitt råd att "gå runt hörnet" som skapade problem?

Jag beklagar verkligen de problem du fick. Efter en relativt brant uppstigning från området vid sjöarna borde det sedan inte varit några problem.

Hälsningar
/Hans
 
Jag har lagt upp ett färdspår här på utsidan som visar hur jag gått (hämtat från GPSen). Det visar sig att jag har inte kommit tillräckligt högt upp.

Lärdomen är att inte lita så mycket på höjden man får på GPSen. Jag trodde jag var högre upp än vad jag tycks ha varit.

Mvh
Peter P.
 
En hygglig vy

Panoramabild tagen precis norr om Saitaris med mitten i VNV riktning. Vyn är kanske 135 grader. Beskuren, förminskad och roterad för att passa här. Kanske kan den vara till någon hjälp.

/Örjan

Originalet är cirka 17168 x 3648 pixlar. Tagen i augusti 2007.
 

Bilagor

  • Luohttolahko_640p.jpg
    Luohttolahko_640p.jpg
    286.2 KB · Visningar: 500
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.