Vägledning genom Europa

Hej alla glada cyklister!

Jag har länge drömt om en cykelresa och nu verkar det som att jag kommer kunna genomföra den denna sommar/höst. Jag är inte den planerande typen men har insett att vissa förberedande handlingar kommer att underlätta min framfart. Tanken är att jag ska cykla från min hemort i Småland till Malmö och vidare till Köpenhamn, genom Danmark och Nederländerna till Paris och därefter mot Rom och Schweiz för att sedan trampa mig hemåt igen genom Tyskland.
Mina frågor jag skulle vilja ställa er är;
a) Hur pass noga bör man planera rutten innan?
b) Hur tar man sig lättast från Sverige över Danmark och vidare, är färjor eller tåg att föredra där vatten skall korsas?
c) Kan man smyga och tälta lite varstans eller blir man fasttagen?
d) Tror ni att man kommer att märka av flyktingkrisen?

Från Malmö tar du dig enklast till Köpenhamn med tåg: de går tätt (typ var 20:e minut som tätast), och på de flesta får man ta med cykel. Dock bara i de vagnar som skyltas med cykel, och då måste (så vitt jag vet) betala en biljett för cykeln också.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du en tidsbegränsning? I så fall är det bra att mäta din rutt och lägga till 20% för att se hur många mil om dagen du behöver cykla. Jag skulle tycka det var trevligare att ta färjan över men det är en smaksak. Jag liftade en bit av din rutt och tror inte det skulle vara något större problem att fricampa men camping känns ändå tryggare för mig. I Danmark och Nederländerna samt Tyskland och Schweiz finns det gott om små vägar där det är lite trafik. Förutom möjligen i Nederländerna där det är trafik överallt så att hitta en rutt är nog inte så svårt utan att planera i god tid.

Jag har ingen tidsbegränsning, utan tänker låta resan ta den tid den behöver. Detta känner jag är viktigt för mig eftersom jag då kan njuta av färden och inte känna någon tidspress. Man kanske kan blanda lite; campingar, fricamping och till och med hotell någon natt. Skönt att du tror att man kan navigera sig fram på plats utan alltför detaljerade planer! Jag tänker mig att man kanske kan göra en grovplanering där man prickar ut lämpliga övernattningsplatser och delmål för att ha ett litet hum iallafall.
Tack för din hjälp!

under de cykelresor jag har gjort i europa, har det ofta funkat väldigt bra att ringa på hos folk och fråga om de har nånting emot det om du sätter upp ditt tält i deras trädgård. Har träffat mycket trevligt folk på detta sätt, och ibland tom blivit erbjuden att sova inomhus, eller blivit bjuden på frukost!

annars så är ju warmshowers ett bra alternativ också!

hälsningar jens

Halaj!

Man planerar så noga man vill. Det enda jag tycker du skall kolla i förväg är hur det är med campingar längs stråket du har planerat att cykla.
Här är en sida med platser: http://sv.camping.info/
Det finns också många appar med info om campingplatser.
För hotell använder jag tripadvisors app.

//T

crazyguyonabike.com för en drös bloggar av långfärdscyklister, bara att söka på de länder som är intressanta för dig.

Danmark har hundratals gratiscampingplatser och dessutom många vanliga, så där brukar det gå väldigt lätt. annars är det ofta svårare ju mer tätbebyggt det är, men som någon skrev så kanske du kan få tälta i nåns trädgård eller bo hos en warmshowershost, warmshower.org

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips