Vägen till Alkajaure från Padjelanta

Har någon gått från Padjelanta till Alkajaure - Alkavagge och vikit av från Padejlentaleden norr om bron över Mielätno för att därifrån gå norr / öster om Mielätno?
Är det ett vettigt alternativ till att gå från Arasluokta - norr om Alajaure och sedan använda båt eller korsa Mielätno på bron (om den finns kvar 2014 och är användbar).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag har bara gått från Alkavare till Låddejåkk, alltså norr om Miellädno. Tältade uppe på Unna Båravárásj. Vi hade inga svårigheter förrän nordsluttningen av Máhttoajvve, där videt var besvärligt. Vi gick för långt ner på sluttningen, skulle tagit oss högre upp tror jag.

Med detta i minnet bör man kanske planera rutten utifrån just videt. Dagens fina flygbilder ger god ledning.

Lycka till önskar Pelle

Jag har gått både norr och söder om Alajavre - båda alternativen ok, norra stranden är lättvandrad och fin.

Vy över Alajavre in mot Sarek:

286b1c2df99cbb5f39cbd3a2937f174f.jpg

Tack för era värdefulla synpunkter. Jag planerar att gå från Padejelantaleden öster ut. Går jag norr om Måhttoajvve följer jag kanske leden till 600 - 800 metersnivån och "glider" ner när videsnåren är passerade. Ett alternativ kan vara att gå söder om berget. Hur det ser ut där vet jag inte. Återstår sedan vägen från Arasluokta där jag gått tidigare och vet att jag skall ta höjd direkt och sedan följa den naturliga rajdleden mot Alajavvre.
Ni har tipsat om vägen genom Nasavagge. Tänkte jag gå från andra hållet från för många år sedan. Då var vädret inte var lockande och det ble Alkavagge i stället.. Återstår att se hur det är 2014.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips