Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli?

avslutad210712

Gäst
Varför inte? Om vi som bor i kommunen vill utnyttja vägen får väl vi också se till att betala? Vattenfall (eller samerna i Ritsem) ska väl inte behöva betala för att jag ska kunna köra till Sitas?

Jag sa aldrig att Ni som bor i kommunen skall ha möjlighet att köra till Sitas. Eller vi som bor vid kusten. Eller någon annan förutom de som idag har den möjligheten.
 
Rättelse

Jag har åkt"lokal taxi" från Ritsem till Sitas. Som det står att läsa i artikeln och i något inlägg så är ju det inget annat än svart taxi. Dvs några som har rätt att köra vägen tillskansar sig extra pengar pga att folk inte vill vandra vägen. Kan jag eller du ställa oss utanför stadshotellet en lördag kväll och erbjuda folk skjuts, mot pengar, på avstängda vägar? Vägar som bara du och det lokala bussbolaget har rätt att köra på?
QUOTE]

Önskar bara förtydliga vad jag ville få fram i inlägget...
Min åsikt är att vem som helst inte får köra taxi, i.a.f inte jag eller någon annan som inte har taxi-kort. Meningen var inte att peka ut enskilda människor, samebyar, vattenfall eller någon annan grupp. Mina åsikter var inte baserade på antaganden eller spekulationer från tidigare inlägg.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

avslutad210712

Gäst
Jag har åkt"lokal taxi" från Ritsem till Sitas. Som det står att läsa i artikeln och i något inlägg så är ju det inget annat än svart taxi. Dvs några som har rätt att köra vägen tillskansar sig extra pengar pga att folk inte vill vandra vägen. Kan jag eller du ställa oss utanför stadshotellet en lördag kväll och erbjuda folk skjuts, mot pengar, på avstängda vägar? Vägar som bara du och det lokala bussbolaget har rätt att köra på?
QUOTE]

Önskar bara förtydliga vad jag ville få fram i inlägget...
Min åsikt är att vem som helst inte får köra taxi, i.a.f inte jag eller någon annan som inte har taxi-kort. Meningen var inte att peka ut enskilda människor, samebyar, vattenfall eller någon annan grupp. Mina åsikter var inte baserade på antaganden eller spekulationer från tidigare inlägg.

Har väl förekommit ett antal trådar tidigare där det mer eller mindre framgått att man kan få skjuts till/från Sitasjaure mot betalning. Om inte mitt minne sviker mig förstås.

Kan inte vara rätt att vissa som har rätt att köra på vägen skall köra svarttaxi oavsett vad vi som vandrare tycker om att det underlättar för oss.

Och nej jag pekar inte ut någon heller men visst är det konstigt om man kämpar för att hålla bommen låst samtidigt som man själv drar ekonomisk vinning av det.
 
I det här fallet

så kanske det är vettigt med att vissa ställer upp och skjutsar mot betalning.

Givetvis med redovisning till Anders Borg.

Thure
 
1. Vägen öppnas för turisttrafik mot avgift på 250 kr per bil
2. krav framförs på att vägen på Svenska sidan kopplas ihop med den redan framdragna vägen på Norska sidan så att man kan köra bil över till Norge.
3. Hela vägen Västerut måste breddas för att klara all den trafik som nu går till Norge denna väg eftersom man slipper köra till. Kiruna och över till Narvik den vägen
4. Bensinstation, pizzeria, motell och öppnas i Ritsem.


Det som diskuteras är bara ett steg av många planerade steg i vad man vill genomföra totalt. DET trodde jag all var medvetna om måste jag säga. Denna väg kommer alltså att utvecklas till en konkurrerande väg, med samma vägstandard som vägen Kiruna-Narvik – på lite sikt naturligtvis. Ett steg i taget.

De flesta av våra vägar, kraftverk i fjällen osv har tillkommit efter samma principer – eftersom man enbart redovisar det första lilla nästan osynliga steget först – och sedan använder man kostnaden för detta steg som ett argument för att ta steg nr2 – men man har planer på 500 steg till som man inte redovisar. Av denna anledning finns inte längre Stora Sjöfallets Nationalpark kvar mer än på kartan och som namn.

Om jag kände till att vägen varit öppen? Jag har bott i området under många år, inte bara vandrat förbi alltså. Jag har sett området ”utvecklas”. Min bostad dämdes över i Suorvafyran, alltså fjärde gången man höjde vattennivån i Akkajaur. När jag kom hit första gången fanns inte ens Vägen Västerut, man fick starta resan till Ritsem med båt från Porjus. Efter Suorva 4 vill jag inte ens besöka området längre, jag gör det motvilligt när jag måste, och jag blir alltid lika beklämd och sorgsen.
Så kontentan blir ju att där du ser skönhet – ser jag våldtäkt på naturen eftersom jag vet hur det en gång i tiden såg ut.

Tänk då på att jag tyckte samma som du, alltså att det var vackert efter Sourva 3…det fanns en Suorva 2 också…. och en Sourva 1 – och en gång i tiden fanns det faktiskt en Nationalpark som skulle stå orörd för all tid och evighet. DÅ var det troligen mycket vackrare.

Vi får väl se efter Suorva 5 vad du tycker…

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
så kanske det är vettigt med att vissa ställer upp och skjutsar mot betalning.

Givetvis med redovisning till Anders Borg.

Thure

Nja jag tror knappast att man får bedriva persontrafik mot betalning om man inte har diverse tillstånd och taxikort så varför skulle det vara mer motiverat för oss fjällvandrare än när någon kör svarttaxi utanför krogen. Så det räcker nog inte att man redovisar det till herr Borg och tror någon på fullaste allvar att så sker? Och hur är det med försäkringar vid en eventuell olycka. Man skall inte generalisera men nog ser det ut som att en hel del av bilarna uppe i fjällen glömt bort att besöka bilprovningen.

Känns som att folk är emot svartjobb så länge man inte själv drar nytta av det men när man kan göra det så är det helt plötsligt accepterat.
 
Gråzonen

är svårförståelig här. Säg att du samåker med kamrater till t ex en orienteringstävling eller scouter till en hajk eller liknande. Skall du följa lagens bokstav är det (om jag förstått rätt) att betrakta som svarttaxi vilket jag inte accepterar.

I vintras så skjutsades jag av en anställd på Storulvåns fjällstation mot betalning till tåget då taxi inte fanns att få. Var detta svarttaxi?

I fallet Ritsem Sitojaure verkar det långsökt att ringa efter taxi från Gällivare.

Om man lejer transport med skoter är det att betrakta som svarttaxi?

Thure
 
Jag tror att det egna omdömet skall kopplas in - även i fjällen.

Finns inga flytvästar i båten, åk inte med.

Vill du absolut ha kvitto, se till att du får det före båtfärden, får du det inte något kvitto – åk inte med – sim över istället!

Tänk att vår civilisations innersta jantelagstankar nu har träng in så djupt även i fjällen!

Thomas
 
anläggningsvägen är avstängd, vad jag vet, eftersom ingen, komunen, samebyn eller vattenfall vill stå för underhållet? Man försöker då få ned trafiken genom bom och kodlås. Trafiken på vägen torde inte minska om en del skaffar sig inkomster genom att köra turister? Sedan bommen kom upp har jag sett hur "taxin"gått från ritsem till sitas, återvända Tom för att sedan köra folk till sitas osv osv. Samma personer som har kört mig har då beklagat sig över vattenfalls agerande och vägens dåliga skick. Men, kan inte se sin egen roll i vägens slitage, man är inte heller intresserad av att vägen är öppen för allmänheten. I ett sådant läge anser jag det moraliskt samt etiskt tvivelaktigt att bedriva privat taxi rörelse. Jag ser inte stora problem med att människor sporadiskt hjälper varandra mot ekonomisk ersättning, men när hjälpen tar yrkesmässiga och regelbundna former bör det ställas andra krav på utövarna.
 
Jag tror att det egna omdömet skall kopplas in - även i fjällen.

Tack! Jag förstår inte vad den här diskusionen egentligen går ut på. Att det är fult att tjäna pengar vet vi (jantelagen igen), att göra det utan att betala skatt är olagligt. Att inte vilja lägga ut pengar på underhåll av en väg som få använder är, i dessa kristider, "ekonomiskt försvarbart".

Men som det är i samhällsekonomin vi har så är det tillgång och efterfrågan som styr. Någon vill ta sig till ett ställe - någon annan har en bil och är villig att köra. Att sedan denne person nr två är en av få som har möjligheten (koden till bomlåset) och inte delar med sig kallas väl för monopol...

Tycker man att det är så ohyggligt förkastligt att betala för denna tjänst så får man väl gå då. Eller ringa polisen och kosta staten mer pengar än den skulle få in i skatt av "svarttaxin"...

Herregud, någon gång kan man väl se genom fingrarna! Eller?
 
vill man så kan man

Vill man åka bil(egen bil) till sitasjaure så kan man, det är bara frågan om hur.
allt går att lösa, t ex kan man åka bilen(SUV eller annat fordon med 4wd med hög markfrigång) runt grinden, eller ta sig rätten att använda slägga......
allt är upp till en själv, när jag ska till fjällen/sitasjaure så tänker inte jag gå på en väg dit bara vissa ska ha tillträde, än mindre betala någon lapp för att köra mig dit.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips