Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli?

En öppen väg till Sitasjaure innebär trafik på vägen. Denna trafik kommer på ganska snabb tid att bli ganska stor. En stor trafik kräver ombyggnad och breddning av vägen från Surova och kanske hela Vägen Västerut = omfattande vägarbeten på en 18 mil lång vägsträcka.

Vägen är lång så en bensinstation måste öppnas i Ritsem liksom den där Pizzerian vi har pratat om i en annan tråd.

I och med att det finns en bensinstation och en Pizzeria i området kommer hus att byggas i området i och med att det blivit civiliserat, åretruntboende kan bli aktuellt (för pizza fantaster).

Ica eller Konsum kommer att öppna en butik sommartid som senare, naturligtvis, kommer att vara öppen hela året. Motell kommer att byggas liksom en restaurang, motellet kommer senare att bli hotell.

Folk kommer att sitta på hotellverandan och beundra utsikten mot Akka och säga : ”det är underbart att kunna sitta så här och se orörd natur”.

Thomas
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
edgepal har du läst artikeln? Denna väg har varit öppen förut så jag vet inte vad du skriver om.

Men 2007 stängde Vattenfall den med en bom. Själv har jag utnyttjat denna väg en gång men då åkte vi lokal taxi upp till Sitasjaure. Personligen kan den gärna få vara stängd för mig iaf.

Att vägen upp till Ritsem skulle breddas och förbättras skulle jag dock inte ha något emot.
 
Öppen är bra! :)

Jag ser bara fördelar med en öppen bom, framför allt gör det Hukejaureområdet mer tillgängligt. Som det är nu så kommer man sällan iväg dit utan väljer andra områden. Det skulle vara intressant att höra Vattenfalls förklaring till varför bommen är en säkerhetsfråga.
 
Taxi

Vägen användes av allmänheten under många år men stängdes eftersom ingen ville ta på sig ansvaret för underhåll av den. Det har väl aldrig varit särskilt stor belastning, trafikmässigt, på vägen efter att anläggningsarbetena blev slutförda. De ev skador som uppstår blir under våren då många vill köra fram sina bilar och skotersläp till Sitas?

Jag har åkt"lokal taxi" från Ritsem till Sitas. Som det står att läsa i artikeln och i något inlägg så är ju det inget annat än svart taxi. Dvs några som har rätt att köra vägen tillskansar sig extra pengar pga att folk inte vill vandra vägen. Kan jag eller du ställa oss utanför stadshotellet en lördag kväll och erbjuda folk skjuts, mot pengar, på avstängda vägar? Vägar som bara du och det lokala bussbolaget har rätt att köra på?

För många år seden gick det en led på västra sidan av vägen. De som har provat att gå leden vet att den är mycket svårframkommlig i dagsläget. Min lösning är att man gör i ordning vandrings leden mellan Ritsem och Sitas och öppnar bommen för allmänheten. Man har vägen stängd under de tider skador kan uppstå på vägen. Den ekonomiska biten bör Gällivare kommun och/eller samebyn dela på. Kommunen eftersom det bör ligga i deras intresse att få upp turister, samebyn eftersom de"fått" vägen av vattenfall samt.

Även jag ser endast fördelar med en öppen bom.
 
Vad säger samebyn?

Vad vägen verkar betyda för fotvandrande turister sommartid är möjlighet att slippa en dagsetapp om man tänker sig vandra via Hukejaure och Nordkalottleden eller från Hukejaure vidare österut mot Kungsleden mm.

Vintertid har jag fått för mig att det är mest skoterturister som rör sig från Ritsem och norrut och jag tror inte det är aktuellt att hålla vägen öppen=plogad vintertid då den går en betydande sträcka på kalfjäll.

Finns det fint fiske i området tillgängligt för turister? Ripjakt?

Om samebyn inte vill ha allmän trafik på vägen så vore det intressant att höra deras argument.

Thure
 
Senast ändrad:
Nu gjorde jag detta innan 2007 så svarttaxi var det inte. Dessutom skedde kontakterna via Ritsems fjällstation. Så jag undanbeder mig såna antaganden.
 
Vägen användes av allmänheten under många år men stängdes eftersom ingen ville ta på sig ansvaret för underhåll av den.

Det låter i min öron som en rimlig förklaring. Vattenfall byggde och finansierade vägen (med bidrag från staten)? Nu vill dom inte betala eftersom dom inte behöver vägen, och kommungubbarna vill inte betala underhåll eftersom det inte var deras väg från början.

Varför kommunen inte vill ta på sig ansvaret för vägen är för mig en gåta. Visst, underhåll kostar pengar, men hela kommunen är full av skogsbilvägar som bommas igen under vintern. Att kräva att Vattenfall eller samebyn skulle ta på sig kostnaden för underhåll låter helt befängt. Jag tolkar artikeln som att kommungubbarna fortfarande är inne på den linjen, men vad innebär det egentligen att bilda en "vägförening"?
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Det låter i min öron som en rimlig förklaring. Vattenfall byggde och finansierade vägen (med bidrag från staten)? Nu vill dom inte betala eftersom dom inte behöver vägen, och kommungubbarna vill inte betala underhåll eftersom det inte var deras väg från början.

Varför kommunen inte vill ta på sig ansvaret för vägen är för mig en gåta. Visst, underhåll kostar pengar, men hela kommunen är full av skogsbilvägar som bommas igen under vintern. Att kräva att Vattenfall eller samebyn skulle ta på sig kostnaden för underhåll låter helt befängt. Jag tolkar artikeln som att kommungubbarna fortfarande är inne på den linjen, men vad innebär det egentligen att bilda en "vägförening"?

Nja helt befängt är det väl inte att kommunen inte vill betala för underhållet. Underhåll kostar pengar och pengar är garanterat ingen överskottsvara bland kommunerna i Norrbotten. Ser ingen som helst anledning till att kommunen skall överta ansvaret (läs kostnaden) för vägen.
 
Ser ingen som helst anledning till att kommunen skall överta ansvaret (läs kostnaden) för vägen.

Varför inte? Om vi som bor i kommunen vill utnyttja vägen får väl vi också se till att betala? Vattenfall (eller samerna i Ritsem) ska väl inte behöva betala för att jag ska kunna köra till Sitas?
 
Någon

anledning för kommunen att bekosta underhållet av vägen är det väl knappast om man inte kan få tillbaka pengarna via skatteintäkter eller ser ett stort rekreationsvärde för kommuninnevånarna.

Betalväg sklulle kunna vara tänkbart och eventuellt även för vägen västerut?

Men samebyn kanske inte vill ha större trafik på vägen Ritsem-Sitas?

Thure
 
Jag har läst på lite. Att bilda en vägförening är tydligen ingenting ovanligt utan så man normalt gör när man skapar en enskild väg (gäller för två tredjedelar av hela Sveriges vägnät). Problemet i det här fallet är väl att dom två väghållare som är tänkbara inte har något som helst intresse av att bli ansvariga för underhållet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips