Vädret - är det bara att lägga ner?

Har planerat en längre tur på fredag tillsammans med ett par kompisar söder om Tokholm.

Efter att ha surfat lite på smhi.se går det att konstatera att den narmaste perioden ger en föraning om skridskolivet post växthuseffekten. Idel plusgrader även nattetid. Regn på fredag.

Bara att lägga ner eller? Jag antar att isarna släpper, vattensjuknar och blir allmänt otrevliga.

Någon av annan uppfattning?
/Oscar
 
Fjärdebrunn; sa:
Bara att lägga ner eller? Jag antar att isarna släpper, vattensjuknar och blir allmänt otrevliga.

Någon av annan uppfattning?
Jag är av annan uppfattning. Jag tänker skrinna på fredag, och lite vatten på isen avskräcker mig inte, snarare tvärtom.
 
[/QUOTE]
Jag tänker skrinna på fredag, och lite vatten på isen avskräcker mig inte, snarare tvärtom. [/QUOTE]

Inte mig heller...

men +7 och regn känns inte direkt lovande efter en knapp vecka med blidväder.
 
Skidorna har åkt in i garderoben igen :( Skridskorna får dock ligga fram, det SKA åkas (om det så bara blir på rundbanan)...
 
tigertamjaren; sa:
Ähh, imorrn blir det åka av! På i stort sett alla småsjöar i Stockholmstrakten ligger isen tjock och blank!

/ G

Du behöver inte strö salt i såren! Min undran gällde fredag just därför att fredag är den närmaste dag jag kan vika för (nästan) heldagsåka och då det denna dag är utlovat skräpväder - suck.
/Oscar
 
Fjärdebrunn; sa:
tigertamjaren; sa:
Ähh, imorrn blir det åka av! På i stort sett alla småsjöar i Stockholmstrakten ligger isen tjock och blank!

/ G

Du behöver inte strö salt i såren! Min undran gällde fredag just därför att fredag är den närmaste dag jag kan vika för (nästan) heldagsåka och då det denna dag är utlovat skräpväder - suck.
/Oscar

Skridsko åker man inte när man har tid. Skridsko åker man när isen är fin.

Gammalt skrinnarordspråk.
 
Det går nog

Min kvalificerade gissning är att det går bra att åka på fredag. Troligen blir det varmt och mulet, varför stöpisarna troligen mjuknar i ytan. Satsa hellre på kärinsarna- varför inte Drevviken.

Förmodan:
Vid alla inflöden tunnar det ut ytterliare, speciellt vid Forsaåns inflöde från Magelungen. Andra strömstälen kan också försvagas. Isen får en blöt yta. Råkarna växer till och måste troligen passeras i land (t.ex. den mellan Fornudden och Badudden på södra Drevviken). På vissa håll blir isen landlös eller försvagad vid stranden. Däremot bör stora delar av kärnisen tåla en eller ett par dagars varmväder utan att försvagas allt för mycket. Räkna dock med att isen kan förändras under dagen.

... men detta är bara gissningar - ibland går det fortare, ibland ganska långsamt. Den som skrinnar får se.

"Simma lungt"

/ Johan
 
Körde turen
Dammtorpssjön. Ältasjön, Flaten, Dreviken på fredagen.

En höjdare!
Tack för uppmuntrande kommentarer som gjorde att projektet inte lades på is:)
Oscar

Edit: Stavar som en kratta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.