Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti

Hej!
Jag och en vän gick ungefär enl bifogad kartbild förra året 2-5 augusti (medsols). Tur med vädret, 15grader och sol alla dagar. Som tidigare nämnt är det nog att rekommendera att gå vänster efter bron för att komma upp på kalfjället. Vi gick höger, och fick oss ett rejält snårigt och insektsrikt pass. Insektsmolnet följde oss sedan en rätt lång sträcka, men det lättade när vi nådde lite höjd. I övrigt var det inga svårigheter. Jag gick i stövlar och vaden var aldrig nära stövelkanten.

Fallet du nämner såg vi aldrig, men en bit uppströms fick jag en bild på ett annat fall. Om jag minns rätt är detta där vadvejohka gör en böj och går ihop med ett annat vattendrag (rakt öster om 946).


rutt.png vf.PNG
 
Hej!
Jag och en vän gick ungefär enl bifogad kartbild förra året 2-5 augusti (medsols). Tur med vädret, 15grader och sol alla dagar. Som tidigare nämnt är det nog att rekommendera att gå vänster efter bron för att komma upp på kalfjället. Vi gick höger, och fick oss ett rejält snårigt och insektsrikt pass. Insektsmolnet följde oss sedan en rätt lång sträcka, men det lättade när vi nådde lite höjd. I övrigt var det inga svårigheter. Jag gick i stövlar och vaden var aldrig nära stövelkanten.

Fallet du nämner såg vi aldrig, men en bit uppströms fick jag en bild på ett annat fall. Om jag minns rätt är detta där vadvejohka gör en böj och går ihop med ett annat vattendrag (rakt öster om 946).


Visa bilaga 32319 Visa bilaga 32323

Wow, superbra information! Stort tack för det! Snyggt fall på din andra bild också! Tycker den här parken blir mer och mer lockande ju mer jag läser på och funderar! Ska bli kul att komma upp! Skönt att höra att vaden upplevts som rätt så lätta! Självklart kan det variera med olika år och olika dagar men det är ändå en bra indikation!
Skulle du ha några flera bilder att posta så vore det superskoj att se!

Hur upplevde du toppen ni ser ut att ha gjort en avstickare till? Skulle du våga tälta där uppe eller iaf i närheten av toppen? eller är det kanske inte så kul terräng där uppe kanske?
 
Wow, superbra information! Stort tack för det! Snyggt fall på din andra bild också! Tycker den här parken blir mer och mer lockande ju mer jag läser på och funderar! Ska bli kul att komma upp! Skönt att höra att vaden upplevts som rätt så lätta! Självklart kan det variera med olika år och olika dagar men det är ändå en bra indikation!
Skulle du ha några flera bilder att posta så vore det superskoj att se!

Hur upplevde du toppen ni ser ut att ha gjort en avstickare till? Skulle du våga tälta där uppe eller iaf i närheten av toppen? eller är det kanske inte så kul terräng där uppe kanske?

Ja, den är verkligen värd att besöka! Om jag minns rätt så hade det varit rätt torrt en längre tid när vi var där. Gissar att det kan vara betydligt blötare än när vi gick.

Lagt till ett par bilder. Som du ser är det ganska stenigt bitvis högre upp, men ut mot toppen ser det faktiskt ut att finnas möjlighet att tälta. Men gissar att det kan bli rätt blåsigt. Vi tältade i västsluttningen mellan de två jokkarna som rinner ner mot väst. Där fanns ett par hyllor med fina tältplatser, fin vy ner mot vadvejohka och norrut in i norge.

Om du vill ha fler bilder kan jag nog fixa en länk - men det dröjer i så fall till mitten av juli.

1.PNG
På väg mot nationalparken - dalen där Vadvejohka rinner syns i horisonten.

3.PNG
Vy mot lapporten. Kan hända att detta är taget just väst utanför nationalparken.

4.PNG
Tror det som syns är glaciären på Beaivvecohkka. Står här i sänkan mellan Cunucohkka och Vadvecohkka.

5.PNG
Purpurbräcka - en av många blommor jag stötte på. Jag har bild på 23 olika arter.

6.PNG
Vy från Vadvecohkka
 
Jag var uppe på Njunis i går och det är mycket snö på Vádvecohkaa, kan bli svårt att hitta tältplats på toppen.


Vadvettjåkka, taget från nordöst
 
Jag var uppe på Njunis i går och det är mycket snö på Vádvecohkaa, kan bli svårt att hitta tältplats på toppen.


Visa bilaga 32644

Det där var väldigt bra info! Det är alltså Vádvecohkaa som är fjället mitt i bild sett från nord ost eller hur? Ser ut som att man behöver ner på ca: 700-800möh höjd för att slippa de stora mängderna snö? Gissar att det är ganska mycket vatten i forsarna på båda sidorna om Vádvecohkaa va?
 
En snabb uppdatering för den som var nyfiken! Vadvetjåkka var otroligt häftigt men jag kan konstatera att det är mycket vatten i alla vattendrag, både i de mindre och framförallt i de större! Jag kom inte över det större vattendrag som är precis innan man kommer till stora platån på parkens västra sida. Skulle dock gissa att bara några dagar till med varmt väder kommer sänka nivåerna lite, framförallt om man går över på förmiddagen. Så jag vände där men är väldigt nöjd med mitt besök ändå!

Kan posta mer vid lite senare tillfälle! Om någon har några frågor så bara kasta iväg så ska jag försöka hålla koll här och svara efter bästa förmåga! Men WOW vilken vacker park det är!
 
Någon som varit i området väster om Vadvettjåkkå? Alltså norr om Riksgränsen och längs leden mot Stordalen och runt Bajip Nuorajavri. Hur är det området att gå i, och finns det fisk i småsjöarna mellan Bajip Nuorajavri och Vassijavri?
 
Hej, om någon undrar, så här ser den lilla sjön ut, ja den som syns på fjällkartan, sydvästra hörnet av själva bergskullen vadvetjåkka. Visst kan man bada, men jag kände mig inte hågad. Lapporten i bakgrunden såklart, deltaområdet till höger utanför bild. Årets tältplats?
IMG_20200718_171143.jpg
 
Tiotals spektakulära forsar, vattenfall och pooler. Sommaren 2020 enormt mycket snö på östra sidan av berget. Att tänka på för kommande expeditioner, vattennivåerna i åarna på båda sidor av parken är utmanande även i slutet av juli månad. Sydvästra sidan av parken är en labyrint av åar, raviner och snölegor, här gäller att hålla huvudet kallt om man vill ta sig hem helskinnad.

IMG_20200717_122928.jpg
För övrigt fantastisk natur, inga människor innanför åarna, växlande väder, intensivt fågelliv, härlig utsikt mot andra sidan dalen (Abisko riksgränsen, lapporten). Jag gick den redan omtalade vägen via pålnoröset, över njunis, över vadvetjåkka och snett över nästa bergskulle, sedan ner i dalen och vidare mot riksgränsen och katterjaure. Tips, knähöga kängor, tålamod och mycket tid. Fint ställe för kaffepaus på toppen av njunis. Ok, mina 2 cent.
 

Bilagor

  • IMG_20200716_112847.jpg
    IMG_20200716_112847.jpg
    4.5 MB · Visningar: 128
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
fson Ruopsokjåkkå i månadsskiftet juni/juli? Fjällvandring 34
mikol Jämtland månadsskiftet juli/augusti Fjällvandring 5
silverjuggler Myggläget Grövelsjöfjällen nu i juli? Fjällvandring 4
Jonity Ammarfjället början av juli Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Henning K Kyrkhelg Alkavare 30./31. juli Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
SimonochElinvandrar Kårsavaggestugan i Juli Fjällvandring 6
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
VickiPollard sällskap kungsleden juli Fjällvandring 0
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
croby Kittelfjäll i juli? Fjällvandring 3
JensBond Kebnekaise vandring 6 Juli Fjällvandring 3
Evajar Treriksröset i juli Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
MillaPilla Taxitransfer Kiruna Nikkaluokta 15 juli Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.