Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti

Hej, jag sitter och planerar sommarens tur till Vadvetjåkka och har läst det mesta jag hittat på nätet men saknar ändå mkt bra info kring besöket!

Några saker jag funderat på såhär långt är följande:

1. Har sett flera läckra bilder på nätet från ett vattenfall vilket jag förstått är gränsbäcken på parkens västra sida. Jag är dock väldigt nyfiken på lite mer exakt vart detta fall / lagun ligger. Några problem att ta sig fram dit?
Tänker på det på följande bild: https://www.instagram.com/p/_pDD_Bmlk0/

2. Vad – ….. vetjåkka, nä skämt och sido. Vart korsar man? Min plan är att gå i månadskiftet juli / augusti och som jag tänkt nu så tänkte jag följa vadvetjåhka upp på västra sidan och korsa en bra bit upp där det verkar vara flertalet inflöden.

3. Mobilmottagning - Tänker mest ur en säkerhetssynvinkel när man går själv. Har för mig att jag läst någonstans att det är ganska bra mottagning i stora delar av parken. Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Jag har bara gjort ett besök här. Från Kopparåsen kom vi över bron och gick då 1 km västerut längs stranden för att därifrån lättare komma upp på kalfjället och slippa jobbig vegetation. Väl uppe på fjället var det då, i aug-sept , lätt att gå över jokken och in i parken. Du söker naturligtvis upp ett brett ställe för att vada. Skulle det vara tveksamt är det ju bara att gå längre upp, som du är inne på.

Det tjusiga vattenfallet verkar vara i björkskogen, alltså i jokkens nedre del innan den planar ut i deltat. I flygbilden ser jag några tänkbara ställen och om du inte får bättre napp på frågan är det nog bara att leta en stund.

Mobilen fungerar fint med Telia norr om Torneträsk och säkerligen även här eftersom det är fritt luftrum till fjällbyarna längs järnvägen och riksvägen. Vad gäller övriga operatörer har jag ingen aning, men Telia är bäst i fjällen.

Lycka till önskar Pelle
 
Tack för bra info. Telia har jag så då känner jag mig skapligt lugn där uppe då! Har också så vitt jag kunnat se hittat satellitbilder som tyder på att vattenfallet och det ska vara neråt björkskogen men det är inte supertydligt så hade hoppats någon hade koll. Det är dock tydligt att det inte är en välbesökt nationalpark. Mängden bilder och information är verkligen knapphändig, vilket iofs samtidigt är lite charmigt!

Jag kommer dock fota gaaanska mkt så förhoppningsvis kan man återkomma med en ordentlig rapport efteråt! :)

Skulle du säga att vägen upp från Kopparåsen till bron mot parken bjuder på några svårigheter alls eller något annat att tänka på? Ser ut att vara en lätt transportsträcka men självklart intressant att veta om det är något att tänka på där?

Några andra smarta saker att delge inför ett besök. Jag är ju rätt naturvan och har vana av att vara ute själv, dock första "fjällturen" på egen hand.. så all info man kan få tag på är ju positivt!
 
Ja, stigen från Kopparåsen till bron är enkel att gå. Du passerar ett gammalt gruvområde med en låst byggnad, kulturhistoria. I parken finns en rik flora med fina växter, och du kommer en lämplig årstid för att se dem. Ta med en flora om du inte redan är expert!
 
Hej,
följer gärna din berättelse då även jag är intresserad av att vandra i månadsskiftet Aug/ Sept dock, alltså en månad senare.
Mvh Veni
 
Hej,
följer gärna din berättelse då även jag är intresserad av att vandra i månadsskiftet Aug/ Sept dock, alltså en månad senare.
Mvh Veni

Hej, om du vill ha lite mer info så kommer jag garanterat fota och dokumentera ganska mycket. Vill du ha uppdaterad info rekommenderar jag dig att följa min instagram: sverigesnationalparker.nu
Skicka gärna ett meddelande där också (ett PM) så kan jag bolla över lite bilder och filmer från mitt besök!
 
Ja, stigen från Kopparåsen till bron är enkel att gå. Du passerar ett gammalt gruvområde med en låst byggnad, kulturhistoria. I parken finns en rik flora med fina växter, och du kommer en lämplig årstid för att se dem. Ta med en flora om du inte redan är expert!

Tack, då är det som väntat och ungefär vad som gått att läsa sig till online! Ska bli skoj det här... hoppas på bra väder nu bara! Är ju ett par veckor kvar så det hinner både svänga och bli strålande och ruskigt blött! :)

Du råkar inte ha gått upp till den lilla sjö som ligger strax ovanför jåkken på den östa sidan? Funderar på om det är ett lämpligt ställe för bad!? :p
 
Tack, då är det som väntat och ungefär vad som gått att läsa sig till online! Ska bli skoj det här... hoppas på bra väder nu bara! Är ju ett par veckor kvar så det hinner både svänga och bli strålande och ruskigt blött! :)

Du råkar inte ha gått upp till den lilla sjö som ligger strax ovanför jåkken på den östa sidan? Funderar på om det är ett lämpligt ställe för bad!? :p

Nej, jag har inget minne av sjön, men den ser fin ut i flygbilden! Glöm inte myggmedlet.......
 
Hej, om du vill ha lite mer info så kommer jag garanterat fota och dokumentera ganska mycket. Vill du ha uppdaterad info rekommenderar jag dig att följa min instagram: sverigesnationalparker.nu
Skicka gärna ett meddelande där också (ett PM) så kan jag bolla över lite bilder och filmer från mitt besök!

Tack, det ska jag göra.

Det finns en berättelse här på utsidan som LRC (Kalle Brisland) har lagt upp om sin vandring i Vadvekjåkka.
 
LRC (Kalle Brisland) LRC är inte uppkopplad

Inlägg: 1 657
Jag gjorde en tur genom Vadvetjåkka för några år sedan, så det finns nog lite matnyttigt här: https://www.fjeldsofsweden.com/tour/vtj

hittade hans inlägg på en tidigare fråga från mig angående Vadvetjåkka.

.. ja den där berättelsen har jag sett! Bland de bättre som finns att ta del av! Klart tydligt och många fina bilder. Dock från "fel" håll men svarar ändå på en hel del av det jag funderat på! Dock inga bilder från vattenfallet jag nämnde i början av tråden! Ska nog gå att hitta ändå, vi får se!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
fson Ruopsokjåkkå i månadsskiftet juni/juli? Fjällvandring 34
mikol Jämtland månadsskiftet juli/augusti Fjällvandring 5
silverjuggler Myggläget Grövelsjöfjällen nu i juli? Fjällvandring 4
Jonity Ammarfjället början av juli Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Henning K Kyrkhelg Alkavare 30./31. juli Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
SimonochElinvandrar Kårsavaggestugan i Juli Fjällvandring 6
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
VickiPollard sällskap kungsleden juli Fjällvandring 0
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
croby Kittelfjäll i juli? Fjällvandring 3
JensBond Kebnekaise vandring 6 Juli Fjällvandring 3
Evajar Treriksröset i juli Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
MillaPilla Taxitransfer Kiruna Nikkaluokta 15 juli Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.