Vadning i Sarek

Min första plan för Sarek var att vandra ”Kisuri-Ruohtesvagge-Rapadalen”Höga vägen”-Aktse-Sitojaure-Saltoluokta”. Men eftersom jag har som mest 7 dagar i Sarek, förmodligen mindre är detta alternativ föga troligt.

Det andra alternativet blir ”Kisuris-Ruohtesvagge-Skarja-Bierikjavrre-Guhkesvagge-Slugga-Saltoluokta”. Jag startar från Kisurisstugan eftersom jag behöver inhandla proviant där.

Rutten innehåller två vad som kan innebära problem, Avtsusjjåhkå och Tjågnårisjåhkå.

Vadet över Avtsusjjåhkå görs som bäst vid mynningen i sjön. Dock har jag läst att några haft problem att vada över där. Finns det några alternativ om det visar sig vara för högt vatten att vada där? Det vore surt om man bara har en dag kvar och inte kan nå Saltoluokta.

Tjågnårisjåhkås snöbrygga är inget alternativ, då jag saknar kunskap om att göra en korrekt bedömning av dess hållbarhet. Det finns en markerad vadplats ca 100m nedströms från stigen och ett alternativ är att ta sig över nära utflödet i Rahpajåhkå. Vilka av dessa två alternativ är säkrast?
 
Vad gäller Tjågnårisjåhkå, prova cirka 100m nedan stigen innan du går ner. Jag brukar alltid tycka att den jåkken ser mycket mer ström och djup ut än vad den är när jag väl vadar. Vadat vid det stället många gånger och har aldrig varit särskilt avancerat
 
Det sk markerade vadstället i Tjåggnårisjåhkå har varit för djupt och strömt för att kännas säkert när vi passerat, gjort ett par försök men tvingats avbryta mht egen säkerhet men även för min medvandrare dotter som har kortare ben än mig.
Ytterligare något 100 tal meter nedströms delar jokken upp sig i två strömfåror där vi istället kunnat komma över. Det innebär även att man kan mellanlanda på ett sandrev i jokken och få tillbaka lite känsel i benen innan nästa vad.
Vad gäller Avtsusjjåhkå chansade vi inte på vaded vid sjön utan höll höjd och vadade längre söderut (ligger en renvaktarstuga på västra sidan av jokken som där går intill Kungsleden).
Notera att terrängen mellan Gukkesvagge bron och mot Slugga är sällsynt eländig med videsnår innan renvaktarstugan och svårforcerad storblocksterräng efter.
 
Avtsusjåkkå har man kunnat ta sig över med hjälp av en roddbåt som sitter fast i ett rep till båda sidor. Tror man skulle lägga en tjuga i en brevlåda. Antar att det är samevistet som äger båten. Jag har vadat där när vattnet gick såpass högt att kalsongerna blev blöta utan att det upplevdes som riskabelt. Jag vill minnas att jag läst att det ska finnas det ska finnas en sandrevel som går i en båge ut i sjön vid mynningen.

Mitt minne av vägen mellan Gukkesvaggebron till renvaktarstugan är fin stig förutom sista biten när man lämnar stigen och går fram till stugan. Men det är några år sedan. Blockterrängen därefter..... Jag gick i fint väder med gott om tid. Då gick den att uppskatta. I dåligt väder med dålig sikt kan den nog göra en vansinnig.

Peter


Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Vadet över Avtsusjjåhkå görs som bäst vid mynningen i sjön.

Det finns ett bättre ställe (rött kryss) som Fredrik Neregård rekommenderar i sin Sarekbok. Jag håller med honom. Det är vid något som kallas "förfallna kåtan". Resterna av kåtan står på norra sidan stranden och det är bara några bjälkar invid en plåtskylt. Vadet är normalt inte ens knädjupt och strömmen är svag. Vägen dit från sjöns sydöstände är jämn, bland det jämnaste jag sett i fjällen. Karta: Lantmäteriet.
 

Bilagor

  • Avtsusjjåhkå_vad.jpg
    Avtsusjjåhkå_vad.jpg
    100.2 KB · Visningar: 516
Vi gick över precis uppströms stugklustret över Avtsusjjåhkå dit en stig ledde norrifrån, och jag tror inte att det nådde upp till knäna. Kängor av, men byxorna bara uppkavlade.

IMG_1874.b.jpg

Enda nackdelen var väl att det blev en bit träskgång efteråt, men sjäva vadet hade långsamt vatten och bra grusbotten, inga sandaler behövdes:

IMG_1873.b.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.