Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vadmalsbyxor/jacka

Jag funderar över att köpa mig ett Särmä M15-ställ. Frågan är bara, hur bra är egentligen vadmal?

Fördelar? Nackdelar?

Bilagor

• Byx.jpg
    Byx.jpg
    10.5 KB · Visningar: 6,042
  • JACK.jpg
    JACK.jpg
    17 KB · Visningar: 5,581

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Trevligt i kallt och torrt väder

Hejsan

Har kört med vadmalsbyxor på en hel del vinterturer. Är ett suveränt material då det är kallt och torrt. Värmer fint, är tyst och fint + att vadmal "andas" jättebra.

Den främsta nackdelen är att det tar lång tid att torka vadmalskläder om de blivit blöta och att i alla fall jag tycker att mina m58 vadmalsbyxor är för varma på tur om det är varmare än runt -10 ungefär.

/ Stefan

Alltså, detta ställ bygger på den finska armens tidigare vadmalsuniform. För mig i alla fall, sitter den svenska varianten (39 o 58) betydligt bättre och har en skönare passform - mer frilufts mindre parad.
Vadmal är naturligtvis skönt och har definitiva fördelar när förhållanden är kalla. Men man får nog se till att andra material och "lager på lager principen" har sprungit ifrån.
Visst det värmer fortfarande när det blir blött men hur skönt är det? :) Man bör ha någon form av extern värmekälla för att kunna torka sig ändå för torktiden är inte att leka med om man endast skall förlita sig till kroppsvärmens underverk.

Vadmal är utmärkt till torrvinter. Det väger och för torkning krävs torr luft och helst värme. Gillar vadmalsbyxor när det stämmer med kyla och torrhet. Mera sällan här vid sydkusten.
Lager på lager ger en större flexibilitet men visst kunde vi hålla oss någorlunda varma i 39/58.
go tur

Jag använder i regel mina vadmalsbyxor hela vintern, med ett par merinoullslångkallingar under, så det finns ju inget som hindrar en från att använda lager-på-lager-principen bara för att man har vadmalsbyxor. Räddar en också från skav på intressanta platser vid längre promenader...

Jag använder försvarets gamla byxor, förmodligen samma modell som rekommenderas ovan. Älskar dem, de andas, är mjuka och lätta att röra sig i, har bra fickor, är någorlunda vattentåliga, om man bara ruskar av snön innan man går in så blir de sällan allvarligt blöta. Kombinera dem med ett par nokiastövlar, en ordentlig tröja, en vadmalsväst och vid behov en skoteroverall och man klarar en hel vinter :).

Använder mina när jag är ute och skidrar, skottar, vedbacken, går och handlar (fast detta kan leda till lustiga blickar ;)).

Notera dock att jag bor i Norrbottens inland, så mina vintrar är i regel torra, men nog funkade de i västerbottens kustland också.

Jag är medveten om bekymret med väta. Dock tänkte jag att jackan ändå måste vara varm och skön, även om det inte är -25, och sen kan man komplettera med byxorna, när kylan smyger sig fram. Om den nu ens gör det. Jackan verkar vara klokt konstruerad och dessutom bekväm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips