Sova i bil som utgångspunkt för vandringar

Men morderna bilar har ingen dropplist och lutar innåt. Har inte sovit i bil sedan jag körde Saab 99 dvs mycket länge sedan.

Själv har jag funderingar på hur man enklast får upp en tarp över bakluckan på en kombi. Både för sova och rast på en resa när det regnar. Behöver inte vara över bakluckan utan skulle fungera över sidodörrar. Tidigare har haft rails.
har aldrig varit nåt problem med att regn kommer in i bilen på natten.Man kan alltid dra upp rutan lite, eller varför inte tejpa på en flärp av nåt material som kan leda bort vattnet. Borde funka också.
Jag har haft tarp över bakluckan också, men gillar inte att det syns så tydligt att här ligger nån och sover - jag vill vara osynlig. Köpte t.o.m en dedikerat baklucketarp med myggnät, men sålde den vidare då jag inte orkade använda den.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
har aldrig varit nåt problem med att regn kommer in i bilen på natten.Man kan alltid dra upp rutan lite, eller varför inte tejpa på en flärp av nåt material som kan leda bort vattnet. Borde funka också.
Jag har haft tarp över bakluckan också, men gillar inte att det syns så tydligt att här ligger nån och sover - jag vill vara osynlig. Köpte t.o.m en dedikerat baklucketarp med myggnät, men sålde den vidare då jag inte orkade använda den.
Fint tips med presenning/flärp och ventilation genom bilrutan här: https://www.theultralighthiker.com/2018/05/26/convert-a-car-to-a-camper-for-50/

Precis så där jag tänkte mig flärpen.

Nu brukar jag iof ha rutan öppen mer än så där. Inatt hade jag ca 15 cm sen en bit myggnät jag klämde fast i dörren, men ingen flärp för. Trots lite småregn inatt kom inget in, kunde endast ana lite fukt på gardinen inne.

Sen en tarp 3*3 m över bakluckan , men vek den dubbel då det passade bäst till de två träd som stod bakom vid älvkanten vid Ljusnan. På bilen fäste jag den i lastbågen, samt båda fälgarna för att kunna spänna bättre.

Fann fin rastplats utanför Kårböle på väg mot Jämtlandsfjällen

Förra året så jag flera som sov med luckor öppna på husbil större risk för mygg än rån osv om ute långt från större samhällen och stora vägar.
Snart blir det väl dags för ett större tält nära bil uppe på kalfjäll som bas till rundturer,finns väl vissa toppar med parkering man kan köra upp till.

Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.