Vada med klövjad hund

För första gången har vi passerat något slags vad med hundar med klövjeväskor. På grund av dagstur och sedan nästa dagsetapp passerade vi det tre gånger och testade tre olika metoder. Kan sägas att det handlar om strömdraget mellan Bunnersjöarna som vid inloppet består av dels en sträcka med mycket grunt vatten och dels ett par steg i knappt knädjupt men hyfsat strömt vatten. Resten av strömdraget är en relativt djup kanal genom sankmark. Första försöket hade vi hundarna klvjade och lösa. De simmade då den djupare sträckan och drogs med och kom upp några meter nedströms. Nästa försök var lösa hundar utan väskor ( så kan man ju göra om man har dagsturspackning) då hoppade hundarna lätt över den djupa delen. Tredje försöket hade vi kopplade hundar med klövjor och då drog vi in dem till stranden i kopplet. Inget av sätten kändes helt rätt. Hur gör ni?

Om ni kom över oavsett med vilken metod så är det väl bara att berömma hunden för ett gott arbete..! En klapp på axeln och en godbit, sen är det bara att gå vidare.
Strunta i "stilpoäng" det är ändå resultatet som räknas.

/Dennis

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle nog inte gå med hunden lös vare sig med väska eller utan. Det är väldigt svårt att bedöma hur strömt det är om hunden orkar kämpa mot denna ström. Dras hunden med så kan det vara väldigt svårt att få tag i den. Med ett koppel har man iaf en livlina om detta skulle hända. Väska på eller av blir nog en bedömning från fall till fall.

Om jag var tveksam till vadet skulle jag nog vara dubbelt tveksam till vad med koppel. Om det är djupt och strömt nog för att min hund ska ha problem, finns en hel del risk att hon skulle lyckas dra med mig också om hon for iväg, och jag ser inte hur situationen blir bättre för att vi båda nu riskerar skada. Dessutom känns det som riktig katastrof att trassla in sig i ett koppel om man far iväg med en ström.

Kan tilläggas att min hund är > 80 cm i manken, vilket gör henne drygt hälften så hög som jag. Hon väger också drygt hälften så mycket som jag. Med mindre hundar (och större ägare) blir bedömningen kanske en annan.

Du tar med en lång lina som du binder i halsbandet (blir mindre bra att dra framifrån med lina fäst på hundens rygg) på hunden platsar hunden, går själv över och ber sen hunden att komma. Ingen risk att du blir omkulldragen och du kan hjälpa hunden över om det är lite för tungt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips