Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag ska vandra Kungsleden i augusti, mellan Abisko och Nikkaloukta. Har läst på det här forumet om folk som ska gå den sträckan och som ska ta med vadarskor. Är det några vad mellan Abisko och Nikkaloukta? Är det inte broar över alla vattendrag?
Jag ska vandra Kungsleden i augusti, mellan Abisko och Nikkaloukta. Har läst på det här forumet om folk som ska gå den sträckan och som ska ta med vadarskor. Är det några vad mellan Abisko och Nikkaloukta? Är det inte broar över alla vattendrag?
Om man med vad menar "strömmande vatten över knäna" så finns det inga vad. Allt är broar och spänger eller lätt att kliva över om det inte störtregnat.. Ett eller annat vått ställe kanske, om man ska döma efter de delar jag gått. Däremot är det ju alltid bra att ha med sig "vadarskor"=tevasandaler eller liknade så man inte behöver klampa runt i kängor i stugan eller runt tältet.
Det finns några små vad längs den aktuella sträckan. Dessa klaras dock enkelt av med vanliga kängor på fötterna.
Det finns en jokk, ett stycke innan Tjäktjastugan, som heter Sielmmanjira. Den kan ibland ha lite högre vattenföring än vad kängor normalt kan klara av.
Ämnet har diskuterats tidigare i bland annat följande trådar:
Tack för svaren. Jag tänkte i och för sig dumpa ryggsäcken vid stugorna och ta kortare turer/utflykter med en 20-liters. Då det ändå är dags att skaffa nya sandaler så får jag väl bege mig till Naturkompaniet och inhandla ett par Teva Terra-Fi.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...