Vada Kungsleden?

Vada Kungsleden

Jag ska vandra Kungsleden i augusti, mellan Abisko och Nikkaloukta. Har läst på det här forumet om folk som ska gå den sträckan och som ska ta med vadarskor. Är det några vad mellan Abisko och Nikkaloukta? Är det inte broar över alla vattendrag?

Jag ska vandra Kungsleden i augusti, mellan Abisko och Nikkaloukta. Har läst på det här forumet om folk som ska gå den sträckan och som ska ta med vadarskor. Är det några vad mellan Abisko och Nikkaloukta? Är det inte broar över alla vattendrag?

Om man med vad menar "strömmande vatten över knäna" så finns det inga vad. Allt är broar och spänger eller lätt att kliva över om det inte störtregnat.. Ett eller annat vått ställe kanske, om man ska döma efter de delar jag gått. Däremot är det ju alltid bra att ha med sig "vadarskor"=tevasandaler eller liknade så man inte behöver klampa runt i kängor i stugan eller runt tältet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns några små vad längs den aktuella sträckan. Dessa klaras dock enkelt av med vanliga kängor på fötterna.
Det finns en jokk, ett stycke innan Tjäktjastugan, som heter Sielmmanjira. Den kan ibland ha lite högre vattenföring än vad kängor normalt kan klara av.
Ämnet har diskuterats tidigare i bland annat följande trådar:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54308&highlight=sielmmanjira
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30733&highlight=sielmmanjira

God tur!

Tack för svaren. Jag tänkte i och för sig dumpa ryggsäcken vid stugorna och ta kortare turer/utflykter med en 20-liters. Då det ändå är dags att skaffa nya sandaler så får jag väl bege mig till Naturkompaniet och inhandla ett par Teva Terra-Fi.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips