Vad tycker vi om vargen ?

How to build a Strawman

I relation till de ca 250000 älgjägare som varje år beger sig ut i skogen ter det sig ju som ett tämligen patetiskt försök till strågubbebyggande att anklaga vargen som skyldig till minskningen av älgstammen. Snarare härstammar den avoga inställningen till vargen ifrån gamla myter av typen "rödluvan och vargen". För människor som i gamla tider levde nära den mörka skogen skapade man myter om "det okända", om "den fruktansvärda ulven" som bara väntar på att, med rest ragg och dreglande käftar kasta sig över första bästa byte. Härifrån kommer det synnerligen löjliga sätt att beteckna vargen som "ohyra", ett sätt att söka förklara och legitimera varför man ska utrota vargen. För vem håller inte med om att man ska utrota ohyra, eller HIV, eller skadeinsekter. Som väl är håller dock upplysningen på nå även jägarna. Man kan även fråga sig med vem vargen konkurrerar? Möjligen med en liten grupp av människors inskränkta föreställningar. Denna diskussion påminner mycket om yrkesfiskarnas krav på avskjutning av sälstammen, som om det vore ett naturligt faktum att man alltid ska kunna ta ur lika mycket ur havet. Det intressanta i detta är ju att bara fritidsfiskandet i Jämtland omsätter mer pengar än hela yrkesfisket och det är i relation till detta jag menar att vargen även har en pragmatisk och ännu till stor del outnyttjad potentiell betydelse för vildmarksturism i ffa Norrland. Väljer man dock att tro på rödluvan och vargen, tomtar och troll eller andra sagor är dock inget jag kan förhindra och det är i så fall bara att beklaga.

MVH
David Björkén
 
Ung Jägare:

Har du något annat argument mot vargen än att den äter upp älgen för jägarna? Det är i alla fall det enda argument du har i dina tidigare inlägg. Att hävda att älgen tillhör jägarna och att man skall ha rätt till lika mycket älg år från år är befängt. Dessutom är jakten inget livsnödvändigt, du överlever utan att behöva jaga älg. Jakt är ett fritidsintresse, alltså konkurrerar du inte med vargen utan du får anpassa dig till den.


dave1; sa:
Det intressanta i detta är ju att bara fritidsfiskandet i Jämtland omsätter mer pengar än hela yrkesfisket

Det här påståendet förekom i en tidigare diskussion, är det någon som har en källa till det nu?

Jag har i alla fall tittat på lite statistikoch värdet på den fisk som yrkesfiskarna i saltvatten tar upp var 955 miljoner år 2000(SCB, statistisk årsbok 2000, tabell 129.), till detta kommer inköp av garn, båtar etc etc, det yrkesfiske som sker i sötvatten och förädlingsindustri (typ kalles kaviar och surströmmingstillverkning) som jag inte hittat någon siffra på.

Fritidsfiskandet i hela landet omsätter enligt "Fiske 2000: En undersökning om svenskarnas sport- och husbehovsfiske" (gå in på http://www.fiskeriverket.se och tryck sen på statistik, där finns rapporten) 3.3 miljarder. Det finns tyvärr ingen uppdelning i län eller dyl. för den här siffran, men om man tittar på sidan 13 så ser man att fjällfisket står för en liten del av den totala fångsten. Det är ju så att fångsten inte ger hela sanningen om omsättningen men jag misstänker att det finns ett visst sammanhang, men det går att tolka hur man vill. Dock har jag svårt att tänka mig att jämtland står för en tredjedel av omsättningen för sportfisket i hela sverige.

/Martin
 
Ung Jägare; sa:
Denna diskussion liknar den som många anti jakt människor; den att vargen var här före människan.
Men med det ressonemanget tycker jag att vi även bör införa digerdöden och vägglöss.
/ JF

Vi har både vägglöss och digerdöd (bakterien Yersinia pestis) i Sverige och jag har ALDRIG hört någon ens förslå att man skulle utrota dessa arter, att bekämpa dem när de angriper människor är en sak utrota är något helt annat.
 
Vad alla verkar häpna!

Jag häpnar inte över alla visa inlägg. Det är väl ungefär vad man kan förvänta sig när människor lever så långt ifrån sitt ursprung. De som kallar sig jägare och talar sig varma om vargen har eventuellt lyckats ta jägarexamen men är inte jägare och har definitivt inte hund. Alldeles för många tror sig vara alldeles för allvetande. Johan har rätt i att vi kommer att tappa kontrollen över den vargstam som naturvårdsverket har som mål att uppnå. Då får vi se om den "nya generationen jägare" som Patric skriver om kan slita sig från tangentbordet och ge sig ut i skogen och hjälpa till att städa upp efter sig och sina storstadspolitiker.
 
Re: Vad alla verkar häpna!

arko; sa:
De som kallar sig jägare och talar sig varma om vargen har eventuellt lyckats ta jägarexamen men är inte jägare och har definitivt inte hund.

Och efterssom jägaren är det farligaste en jakthund kan träffa på skall vi kanske skjuta av jägarna...
 
Re: Re: Vad alla verkar häpna!

chralm; sa:
arko; sa:
De som kallar sig jägare och talar sig varma om vargen har eventuellt lyckats ta jägarexamen men är inte jägare och har definitivt inte hund.

Och efterssom jägaren är det farligaste en jakthund kan träffa på skall vi kanske skjuta av jägarna...

Bilen är ju i klass med jägaren med att dräpa jakthundar så jag förordar även skyddsjakt på bil.
 
Ynkligt

Ska inte ett av världens rikaste och glesast befolkade land med ca 9 000 000 invånare kunna leva sida vid sida med 500 vargar (en varg / 18000 människor). Skrattretande! Vad jakthundar beträffar så bryr jag mig inte så mycket, de är knappast av riksintresse. Jag tycker jägare (ja, jag har själv jagat) borde vara ärliga och ha stake nog, att tala om den verkliga orsaken till varghatet, nämligen konkurrensen om viltet. Jag kommer säkert få fan för detta men det är så jag tycker.

Hans
 
håller med Hans!

Hans har så otroligt rätt, hans inlägg är nog det bästa jag läst någonsin på detta forum!
Björn
 
Visst är vi rädda om viltet!

Visst är det så! Visst blir vargen en farlig konkurrent om viltet när dess antal blir för stort! Det är ju det diskussionen borde handla om. -Hur skall vi förvalta stammen? Kan vi förvalta stammen om vi kommer upp i de siffror som naturvårdsverket eftersträvar? De som vet mest om och arbetar med dessa frågor, tex. jägarorganisationerna, menar att vi KOMMER ATT TAPPA KONTROLLEN. Det är DET som är problemet! Det låter vackert att vi skall låta naturen sköta sig själv men vet vi ens om det skulle fungera? Har människan inte redan förstört förutsättningarna för en sådan balans?
Ingen jägare behöver skämmas för att han eller hon tänker i viltvårdbanor. Jägare har bedrivit medveten viltvård i hundratals år - predatorjakt är en av de viktigaste viltvårdande åtgärderna. Lika grundligt som man läser om samspelet i naturen när man läser jägarexamen får man sätta sig in att det innebär hårt jobb med viltvård om man vill ha en bra viltstam. Predatorjakt är en bra åtgärd om vi vill fortsätta att använda jakt som en effektivt utnyttjande av en förnyelsebar resurs (ha möjlighet att skjuta och äta mycket vilt). På samma sätt som vi vill ha kontroll på rävstammen måste vi ha kontroll på vår vargstam.
I länder där man varit i vår situation (områden i kanada, baltstaterna, etc) och låtit stammen växa till för många djur har man tappat kontrollen. Det får inte hända här! Vi som har stort intresse i att ha fortsatt goda möjligheter att jaga i framtiden lyssnar på dem som har erfarenhet av problemet eller är riktigt insatta i det.
 
Re: Vad alla verkar häpna!

arko; sa:
Jag häpnar inte över alla visa inlägg. Det är väl ungefär vad man kan förvänta sig när människor lever så långt ifrån sitt ursprung. De som kallar sig jägare och talar sig varma om vargen har eventuellt lyckats ta jägarexamen men är inte jägare och har definitivt inte hund. Alldeles för många tror sig vara alldeles för allvetande. Johan har rätt i att vi kommer att tappa kontrollen över den vargstam som naturvårdsverket har som mål att uppnå. Då får vi se om den "nya generationen jägare" som Patric skriver om kan slita sig från tangentbordet och ge sig ut i skogen och hjälpa till att städa upp efter sig och sina storstadspolitiker.

Ytterligare ett bevis på att inavel är skadligt!!

Jag är jägare och har hundar och vill ha en mångfald av djur i skogen oavsett vad du tror.. Gällande ge sig ut i skogen så jobbar jag i stan och bor i skogen.. För övrigt så skrev Hans ett jäkligt vettigt inlägg!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.