Vad tycker ni om meindl island pro

tottis; sa:
Nu har jag varit ute och gått med mina kängor- och har en rejäl brännande känsla i fötterna. De brinner.Hade ett par strumpor med ludd på insidan på mig. Gick på asfalt nästan hela tiden. Ska fötterna "brinna" efterr ca 2-3 timmar? Känner mig lite ledsen,Jag har inte råd att köpa ett par till. Sulorna känns så hårda, är inte van vid hårda sulor.
Snälla kan någon ge mig ett råd, ska jag byta kängor?

Den brännande känslan kommer sig av att skorna sitter för tight,fotdelar och senor måste kunna röra sig.Men de verkar inte vara för små i alla fall,då hade du haft ont.Nästa gång du snörar på dig kängorna så pressa foten så långt du fram som möjligt,nästan så att tårna kröks,håll den där medans du snörar,efteråt så knacka tillbaks foten genom att slå med baksidan av klacken mot nånting,du känner när det 'släpper'.Att sulorna är hårda är bara bra,det ska vara så.


peter
[Ändrat av ping 2006-04-20 kl 15:09]
 
Mina erfarenheter av Meindl-kängan är följande:

En fördel att inte behöva gå in dem under en längre tid utan kunde använda dem för längre vandring omgående.

Nackdel att innerfodringen (Goretex?) tar viss tid att torka.

Inte så exceptionellt kvalitetsmässigt bra. Nötte totalt ut ett par - utnötta sulor och sönderrivet ovanläder framtill på tåhättan - under 4 säsongers alpvandring i Frankrike och Italien. Det finns kanske inte kvalitetsmässigt bättre kängor som tål rejäla påfrestningar. Har nämligen inte provat några andra.
 
Dra på dej kängorna utan strumpor nästa gång du ska slappa framför tvn och svettas in dom rejält, då formas dom lite efter fötterna. Brukar ofta göra det när jag köper nya funktionsdojjor, fungerar bra och dom obligatoriska skavsåren blir lite lindrigare. Sen är det en bra idé att rengöra och smörja dom varje gång efter lite tuffare användning. Använd vax och inte fett, så håller dom stabiliteten mycket bättre. Mina är ca 4 år och ser ut som nya, nästan iaf... Använde dom till ett par kabelbindningar för första gången i påskas och det fungerade hur bra som hellst!
 
Nu har jag börjat få ont på höger sida ovanför foten- det svulnar och gör riktigt ont.
Är det plösen tror ni som skaver - är det normalt att det ska svullna upp???
 
tottis; sa:
Nu har jag börjat få ont på höger sida ovanför foten- det svulnar och gör riktigt ont.
Är det plösen tror ni som skaver - är det normalt att det ska svullna upp???
Snöra inte åt så förbenat hårt ;-)
/Tord
 
Superfeet

Hej!
Om foten glappar lite även med dubbla sockor kan du prova lägga i en Superfeet sula i kängorna vilket brukar göra ätt hälen sitter bätre och så får du en mycket bättre dämpning.
Kan det vara så att du drar åt kängorna pga att foten sitter löst?.
//Daniel
 
Nja dom glappar inte, men jag tycker inte heller att jag drar åt dem förhårt. Funderar på om dom kanske är för hårda i skaften och plösen.
Ska nog gå till en skomakare och höra mig för.
 
tottis; sa:
Nu har jag börjat få ont på höger sida ovanför foten- det svulnar och gör riktigt ont.
Är det plösen tror ni som skaver - är det normalt att det ska svullna upp???

Jag har haft precis samma problem med mina kängor, som du beskriver..ont på ovansidan foten och även fotknölen insidan mot skaftet.

Otroligt skön passform, men man upptäcker att dom har onödigt hård sula och för styva skaft, när man går lite längre stäckor i dom. Meindl Island passar bäst utanför vandringsleden och absolut inte på stan..på hårda underlag får man "träsmak" under fötterna.

Nu, några år senare och många mil i fjällen, så blir dom bara skönara och skönare, och jag har aldrig haft skavsår.

Nästa par kängor blir definitivt lättare och med mera flex i.
 
VM i trådlyft :)

Jag undrar vad tusan jag ska köpa för kängor. Jag pensionerade mina efter att ha frusit med blöta fötter i fjällen förra hösten. GoreTex hade nog gett upp efter sex år. Jag har haft dem till ALLT. På stan, på jakt, i fjällen, på vintern osv.

Otroligt mångsidig men det stora minuset är om de blir blöta. Då har man blöta fötter den resan...

Antingen blir det Meindl eller Lundhags som det ser ut nu.
 
Re: Två par sockar?

joask202; sa:
Ett par som sitter tight om foten och ett par som sitter lite lösare utan på dem så merparten av friktionen sker mellan sockarna och inte mellan fot och socka... kan det funka?

Du lär få problem med veckning. Första strumpan/socken skall passa och den utanpå likadant. Tänk på att foten sväller 1-1,5 nummer på eftermiddagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
saclawes Vad tycker andra? Kläder 1
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.