Vad tycker ni om meindl island pro

Hej
Jag var och köpte ett par meindl island pro lady idag-
och nu undrar jag vad ni tycker om den sorten? är dom bra. När jag provade dem hemma känns dom lite glappiga? Man kanske ska prova en sula i ?
 
Meindl

Jag har haft mina Meindl Ilsland Pro i c:a 3 år nu och jag är mycket nöjd, tjejen har ett likadana fast tjejmodellen. Funkar jättebra. Inte bra att dina glappar. Har du dubbla strupor i?
 
Jag har haft mina Island Pro i snart tre år. Kängorna känns riktigt bra, dock har jag haft lite problem med plösen. Efter att jag fått byta mitt första par känns de riktigt bra nu.
 
Jag använt mina kängor nästan varenda dag i drygt 1,5 år och är otroligt nöjd med dem. Jag har dem till vardags, under diverse friluftsaktiviteter och jakt. Tyvärr har jag gått väldigt många mil på asfalt med dem, så att sulan börjar närma sig gränsen i hälen. Jag ger dem ett halvår till, sen måste jag nog byta eller sula om. Ska jag ut och vandra här i Sverige väljer jag dock ett par kängor utan foder av den anledningen att de går att få torra i fält. Lär dig knyta kängorna på rätt sätt, så sitter de som gjutna på fötterna om du har rätt storlek. Till rätt ändamål är det en underbar känga från första stund. Jag har inte fått ett enda skavsår av dem. Tyvärr fick jag byta mitt första par, då de var ett par skyltexemplar och lädret i högerskon var helt uttorkat. Glöm inte att vaxa kängorna innan du skitar ner dem. Jag kan verkligen rekommendera att byta ut innersulorna när de börjar bli lite sunkiga. Kängorna får nytt liv med fräscha innersulor. Jag har nog förbrukat ca fyra par. Meindl orginalinnersulor finns att köpa i handeln.
[Ändrat av johanniska 2006-04-02 kl 20:02]
 
Har själv ett par som jag använder när jag är ute och vandrar i naturen. Tycker själv att de är bland de bättre av de kängorna jag prövat.

Dock har har jag sett ett flertal personer som har tappat sina hälar (då menar jag inte kängornas utan fötternas)eller trampdynor när de gått långa sträckor med dem på asfalt. Detta är i sig en effekt på fötterna som jag inte sett uppstå av några andra typer av kängor.

Men som sagt, ska du vandra i natuer så kan jag rekomendera dem varmt.
 
Nu har jag varit ute och gått med mina kängor- och har en rejäl brännande känsla i fötterna. De brinner.Hade ett par strumpor med ludd på insidan på mig. Gick på asfalt nästan hela tiden. Ska fötterna "brinna" efterr ca 2-3 timmar? Känner mig lite ledsen,Jag har inte råd att köpa ett par till. Sulorna känns så hårda, är inte van vid hårda sulor.
Snälla kan någon ge mig ett råd, ska jag byta kängor?
 
tottis; sa:
Nu har jag varit ute och gått med mina kängor- och har en rejäl brännande känsla i fötterna. De brinner.Hade ett par strumpor med ludd på insidan på mig. Gick på asfalt nästan hela tiden. Ska fötterna "brinna" efterr ca 2-3 timmar? Känner mig lite ledsen,Jag har inte råd att köpa ett par till. Sulorna känns så hårda, är inte van vid hårda sulor.
Snälla kan någon ge mig ett råd, ska jag byta kängor?

Det är viktigt att knyta dem bra. I somras gick jag med lite tyngre ryggsäck än jag brukar och slarvade med knytningen (samma kängor) och fick en brinnande stortå. Sen handlar det lite om att vänja sig vid skorna. Efter de första två timmarna med skorna kan det nog kännas lite ovant, men efter två timmar på den tionde fjällturen mycket bättre.

Angående glappet så glappar mina lite också, framför allt på längden. Det är bra så att tårna inte slår i när man går i medlut. Sen brukar fötterna svälla in i kängorna när man gått ett tag, så mina sitter bättre med tiden.

Testa olika sockar, andra sulor osv. Är kängan bara rätt storlek så går det nog att hitta en bra kombination så att inte fötterna brinner upp.
 
Två par sockar?

Ett par som sitter tight om foten och ett par som sitter lite lösare utan på dem så merparten av friktionen sker mellan sockarna och inte mellan fot och socka... kan det funka?
 
tottis; sa:
Hej
Jag var och köpte ett par meindl island pro lady idag-och nu undrar jag vad ni tycker om den sorten? är dom bra. När jag provade dem hemma känns dom lite glappiga? Man kanske ska prova en sula i ?
Min kära sambo har haft ett par "Meindl island lady" under flera år och är helnöjd. Hon använder dom till allt från promenad med vovsen, till fjällvandring.
En liten guide om vad tänka på vid kängköpet, och vad som händer under kängans gång...
"Vid utprovningen ska tårna ha minst en centimeter fram till kanten när hälen tryckts bakåt maximalt. Det för att vid varje steg sträcks tårna en aning, kängan kommer dessutom att krympa lite grann på grund av gångvecket som bildas och slutligen så svullnar foten - vid hård vandring – uppemot ett nummer! I uppsnörd sko skall ledigt ett pekfinger gå ned mellan häl och känga".
5 mm - Tårna sträcks
7 mm - Kängan krymper
10-14 mm - Foten svullnar
(Jag tror att jag hittade råden hos Lundhags en gång).
/Tord
 
Tack!!!
Jag får ge kängorna en chans till. I går kväll kände jag mig så lesen så jag funderade på att sälja dem. Men efter att ha hört att andra har ahft liknande problem så känner jag mig inte lika ledsen.
 
Ha alltid två par strumpor på dig. Ett par tunna underst och ett par tjockare överst. Även om det är varmt ute Jag kör med lundhags strumpor som andas pga att det är gore tex på meidl kängorna så passar dom bra. Använd ALDRIG bomullstrumpor om du ska gå långt. Mycket bättre och satsa på bra stumpor. Fråga i handeln där du köpte skorna, de kan hjälpa dig. Se också till att flärpen som är under snörningen ligger rätt när du går in skorna annars kan den bli sne och kommer vara det för gott sen.
 
tottis; sa:
Tack!!!
Jag får ge kängorna en chans till. I går kväll kände jag mig så lesen så jag funderade på att sälja dem. Men efter att ha hört att andra har ahft liknande problem så känner jag mig inte lika ledsen.

Jag har ett par Meindl och använder dem nästan dagligen över vintern och så snart jag ska gå längre även på sommaren. En del varma dagar blir jag också riktigt varm om fötterna. Provade därför att tejpa de mest utsatta delarna av fötterna med kirurgtejp, och sedan alltid ha två par strumpor, fungerade kanon i a f för mig. Tänk på att tejpen måste ligga riktigt slätt mot foten. Lycka till

David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
saclawes Vad tycker andra? Kläder 1
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.