Meindl Taiga - hur ser de ut inuti?

Köpte för ca 10 år sen ett par Meindl Taiga som jag aldrig kommit överens med.
De tryckte på ovansidan av fötterna, krävde ovanligt lång tid att gå in och innerfodret knölade sig och var allt annat än bekvämt.
Innerfodret på höger sko lossnade dessutom efter ett par år framme i tån, så varje gång man tog av sig skon så vrängdes fodret inochut.
Använde dem dock på ett par fjällvandringar där de var mest var tunga, otympliga och orsakade bortdomnade fotovansidor...efter det har de mest stått i garderoben och tagit plats.

HIttade dem dock nyligt och idag tog jag fram saxen - klippte helt sonika bort inner-/GTXfodret och hittade därinnanför en del skumgummi och perforerad plast som gick väldigt lätt att ta bort. I ena skon verkade ingenting sitta med lim utan allt gick bara att plocka ut!
Roligt att se hur 3000-kronors skor är uppbyggda...

MeindlTaiga001.jpg

Summa summarum så har jag plockat ur 135 gram plast/skumgummi per sko - så nu väger de bara 900 gram/st;)

MeindlTaiga002.jpg

Nu får det plats ett par ordentliga yllesockor i dem, så hädanefter så får de göra tjänst som slitochslängisar hemmavid.

Nä, tacka vet jag cellgummikängor (Lundhags)...

Där har vi min kritik av membrankängor i ett nötskal. Man inser varför det tar ett dygn eller mer att torka dom, och även vad som hinner börja växa under tiden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Japp.
Det vita man ser i skon till vänster är också nått plastmaterial som verkar limmat mot ytterlädret.
Så vi har tunt läder, plast, perforerad plast, skumgummi i 2 tjocklekar och till sist gtx-linern med ytterligare syntetfoder.
Blöter man ned kängan ordentligt så är det en del lager för fukten att ta sig ut genom.

En sak lyckas jag inte förstå: Varför placerar de inte goretexen direkt under det yttersta lädret, för att hindra stoppningen från att bli blöt?

En sak lyckas jag inte förstå: Varför placerar de inte goretexen direkt under det yttersta lädret, för att hindra stoppningen från att bli blöt?

Halaj!

Min teori: sitter G-texen närmast kroppen blir stoppningen blöt utifrån. sitter G-texen närmast lädret blir stoppningen blöt inifrån. Ur den synvinkeln spelar det ingen roll var den sitter.
Dock gissar jag att ångtransporten genom väven fungerar effektivare ju varmare ångan är. Ur den synvinkeln borde den sitta så nära kroppen som möjligt. Sitter den för nära nöts den antagligen sönder rent mekaniskt. En kompromiss helt enkelt.
Andra har säkert andra teorier.

//T

Elvan om du satt dig på backen när det är vått i G-tex byxor så har du svaret på din fråga. Tapiout har en logisk och klar förklaring på hur det troligen fungerar, jämför gärna med jackor som har nätfoder eller glest fodertyg, membram och yttertyg varesig membramet hänger löst eller är laminerat.
go tur

Alla Gtex skor och kängor har membranet närmast foten, oavsett om de är fodrade eller inte. Tapio_ut teori stämmer vad gäller ångtransport (samma i ett hus där man placerar ångspärren på den varma sidan i en vägg).

Är det verkligen stoppning innanför lädret i alla goretex-skor (förutom polstringen i skaften)? Jag får intrycket av mina att det är ETT lager läder, sen goretexfodret

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips